AROUND THE WORLD IN AERONAUTICAL AND AVIATION ENGLISH COURSES

Ana Lígia Barbosa de Carvalho e Silva, Patrícia Tosqui-Lucks

Resumo


Considering their relevance for aviation safety, the teaching and the assessment of aviation and aeronautical English constitute an activity that should be research-informed. In this paper we present the recommendations made by the International Civil Aviation Organization (ICAO) regarding English training for specifically two professionals: pilots and air traffic controllers (ATCOs), with a critical view. Then, we present some research about it and how it has been addressed in different contexts around the world. Results show that many studies focus on needs analysis; many of them regard military pilots and ATCOs, most relate to pre-service and ab initio professionals and corpus linguistics is a growing approach for language analysis and material development.


Texto completo:

PDF

Referências


AIGUO, W. 2008. Reassessing the position of Aviation English: from a special language to English for Specific Purposes. Ibérica v.15, p. 151-163. Available at: . Access: 23 Jan. 2020.

ALIZIERI, S. 2010. Aviation English: Analysis of corpus data and tentative proposal for a learner corpus. Doctoral dissertation. Università degli Studi di Pavia. Italy. 86p.

ARAGÃO, B. F. 2018. O uso de critérios autóctones no context aeronáutico: contribuiçòes para uma nova escala de proficiência em inglês aeronáutico. In: SCARAMUCCI, M. V. R.; P. TOSQUI-LUCKS; S. M DAMIÃO (eds.). Pesquisas sobre inglês aeronáutico no Brasil. Campinas: Pontes. p. 243-270.

BABBONI, C. A. 2017. Atividades de pronúncia em livros didáticos de Inglês Aeronáutico: reflexões sob o prisma de falantes de português brasileiro. M.A. thesis (Mestrado em Linguística Aplicada) – Faculdade de Ciências Sociais e Letras, Universidade de Taubaté, Taubaté. 187 p.

BONIFÁCIO, E. M. R. 2015. Critérios de avaliação de livro didático para o ensino-aprendizagem de inglês para controladores de tráfego aéreo brasileiros: uma proposta de checklist. M.A. thesis (Mestrado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 170 p.

BOROWSKA, A. P. 2017. Avialinguistics: The Study of Language for Aviation Purpose. Frankfurt: Peter Lang, 332 p.

CRUZ, A. P. C. S. 2015. Conscientização linguística e profissional para o controlador de tráfego aéreo: uma proposta didática para o ensino - aprendizagem de Língua Inglesa baseada em tarefas. M.A. thesis. (Mestrado em Linguística Aplicadas) – Faculdade de Ciências Sociais e Letras, Universidade de Taubaté, Taubaté. 137 p.

CHINI, M. R. R. C. 2014. Ensino-aprendizagem de Inglês para o Controlador de Tráfego Aéreo Brasileiro: em busca de novos rumos. 195 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Faculdade de Ciências Sociais e Letras, Universidade de Taubaté, Taubaté. 195 p.

DIAS, R. T. S. 2016. Análise de imagens no livro Aviation English: uma contextualização para o ensino de ESP para controladores de tráfego aéreo pré-serviço brasileiros. 207 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Faculdade de Ciências Sociais e Letras, Universidade de Taubaté, Taubaté. 207 p.

DOUGLAS, D. 2014. Nobody seems to speak English here today: Enhancing assessment and training in aviation English. Iranian Journal Of Language Teaching Research, [s./l.], 2.2, p.1-12. Available at: . Access: 23 Jan. 2020.

EMERY, H. J. 2014. Developments in LSP Testing 30 years on? The case of Aviation English. Language Assessment Quarterly, vol. 11, n.2, UK, p. 198-215. Available at: http://dx.doi.org/10.1080/15434303.2014.894516. Access: 10 May 2020.

ER, M.; Y. KIRKGÖZ. 2018. Introducing Innovation into an ESP Program: Aviation English for Cadets. Key Issues In English For Specific Purposes In Higher Education, [s./l.], p.179-199. Available at: http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-70214-8_11. Access: 10 May 2020.

ESTIVAL, D. 2019. Aviation English Training for Native English Speakers: Challenges and Suggestions. International Civil Aviation English Association. Chiba, Tokyo: Embry-Riddle Aeronautical University Scholarly Commons. Available at: https://commons.erau.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1144&context=icaea-workshop

Access: 10 may 2020.

ESTIVAL, D.; C. FARRIS; B. MOLESWORTH. 2016. Aviation English: A lingua franca for pilots and air traffic controllers. London and New York: Routledge.

FRIGINAL, E.; E. MATHEWS; J. ROBERTS. 2019. English in global aviation: context research and pedagogy. New York: Bloomsbury. p. 215-245.

HANSEN-SCHIRRA, S.; K. MAKSYMSKI. Aviation Communication: Between theory and practice. Germershein, FTSK62, Peter Lang Edition, 2013, p. 33-42.

HUTCHINSON, T.; A. WATERS. 1987. English for Specific Purposes: A learning-centered approach. Cambridge: Cambridge University Press, 183 p.

INTERNACIONAL CIVIL AVIATION ORGANIZATION/ICAO. 2009. Guidelines for Aviation English Training Programs: Circular 323 NA/185, Montreal.

INTERNATIONAL CIVIL AVIATION ORGANIZATION/ICAO. 2010. Manual on the implementation of ICAO language proficiency requirements: Doc. 9835 AN/453. 2. ed. Montreal, Canada. Available at: < https://skybrary.aero/bookshelf/books/2497.pdf>. Access: 23 mar 2020.

JENKINS, J. 2020. The phonology of English as an International language. Oxford: Oxford University Press.

KARIMI, P.; V. R. SANAVI. 2014. Analyzing English Language Learning Needs among Students in Aviation Training Program. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Islamic Azad University, Roudehen Branch ELT Department, Tehran, v. 98, p. 852–858, 2014). Available at: . Access: 23 Jan. 2020.

KATSARSKA, V. 2017. Harmonization of University Aviation Courses. The Journal of teaching English for specific and academic purposes, [s./l.], 5.3, p.449-458. Available at: . Access: 23 Jan. 2020.

KIM, H.; C. ELDER. 2009. Understanding aviation English as lingua franca. Australian Review of Applied Linguistics: Understanding English as a lingua Franca articles, [s./l.], v. 32, n. 3, p. 23.1-23.17. Available at: < https://benjamins.com/catalog/aral.32.3.03kim >. Access: 26 mar. 2020.

KOVTUN, O.; N. KHAIDARI; T. HARMASH; N. MELNYK; S. GNATYUK. 2020. Communication in Civil Aviation: Linguistic analysis for educational purposes. CEUR-WS, Ukraine, v. 2588.40, [s./p.]. Available at: http://ceur-ws.org/Vol-2588/paper40.pdf. Access: 10 May 2020.

KUMPAN, O.; L. S. KHARLAMOVA. 2019. Implementation of Interactive Teaching Methods in the Process of Developing Professional-Communicative Proficiency of Future Pilots. International Journal of Science Annals, [s.l.], 2,1-2, p.12-18, 2019. Kharkiv Regional Public Organization – Available at: < http://culturehealth.org/ijsa_archive/Vol._2,ijsa_No_1-2,_2019-2.pdf

>. Access em: 10 May 2020.

KUSHI, Q. 2012. Language Skills of PMA Cadets: Insights into Perceptions of Instructors. Pakistaniaat: A Journal of Pakistan Studies, Pakistan, 4.3, p. 175-188. Disponível em: . Acesso em : 23 jan. 2020.

LOPEZ, S. 2013. Norme(s) et usage(s) langagiers : le cas des communications pilote-contrˆoleur en anglais. Linguistique. Universit´ e Toulouse le Mirail - Toulouse II. Français. . .

MEKKAOUI, G.; MOUHADJER, N. 2019. Adressing air traffic controllers’ English language proficiency needs: Case of Zenata Airport. Global Journal of foreign Language Teaching, 9,3. p. 167-183. Available at: https://www.researchgate.net/publication/335823257_Addressing_air_traffic_controllers'_English_language_proficiency_needs_Case_of_Zenata_Airport. Access: 10 May 2020.

MODER, C. L. 2013. Aviation English. In: B. PALTRIDGE; S. STARFIELD; (eds.). Handbook of English for Specific Purposes. [s./l.]: John Wiley & Sons, Inc. Cap. 12. p. 227-242. Available at: . Access: 23 Jan. 2020.

MONTEIRO, A. L. 2019. Workshop L.: From a Language-Only Approach to a Broader View of Communicative Competence for Intercultural Communications in Aviation (2019). International Civil Aviation English Association.

Available at: < https://commons.erau.edu/icaea-workshop/2019/day-3/3>. Access: 30 Mar. 2020.

PARK, K. 2015. A Needs Analysis of English for Korean Naval Officers. Master of Arts in Teaching of English as a Second Language — Graduate College, University of Illinois at Urbana-Champaign, Urbana, Illinois. 101p. Available at: . Access: 23 Jan. 2020.

PARK. M. 2018. Innovative assessment of aviation English in a virtual world: Windows into cognitive and metacognitive strategies. ReCALL- European Association for Computer Assisted Language Learning, p. 1-18.

PRADO, M. 2015. Levantamento dos padrões léxico-gramaticais do inglês para aviação: um estudo vetorado pela Linguística de Corpus. M.A. thesis. (Mestrado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo. 133 p.

PRADO, M. C. A. 2019. A relevância da pragmática no ensino do inglês aeronáutico: Um estudo baseado em corpora [The relevance of pragmatics in the teaching of aviation English: Acorpus-based study]. Doctoral dissertation, Universidade de São Paulo. Retrieved from: www.teses.usp.br

PRADO, M., P. TOSQUI-LUCKS. 2019. Designing the Radiotelephony Plain English Corpus (RTPEC): A specialized spoken English language corpus towards a description of aeronautical communications in non-routine situations. Research in Corpus Linguistics, v. 7, 113-128. Available at: < https://ricl.aelinco.es>. Access; 10 may 2020.

QADDOMI, H. A. 2013. English for Specific Purposes in Palestinian context: Determining EFL cadets’ needs at Al Istiqlal University. Theory And Practice In Language Studies, Palestine, 3.7, p. 1.110-1.122. Available at: .Access: 23 Jan. 2020.

ROBERTS, J.; ORR, A. 2020. Language Education for Ab Initio Flight Training: a plan going forward. In: KEARNS, S. K.; T. J. MAVIN; S. HODGE, S. (eds.). Engaging the next generation of aviation professionals. N.Y: Routledge, 2020. p. 149-162

SÁ, P. P. T. F. 2010. Novos caminhos para o conteúdo programático das disciplinas Inglês 2 e Inglês 3 do curso de Formação de Controladores de Tráfego Aéreo Militares. M.A. thesis (Mestrado em Linguística Aplicada) – Faculdade de Ciências Sociais e Letras, Universidade de Taubaté, São Paulo.130 p.

SANTOS, M. G.; V. A. PACHECO; R. R. REYES; G. V. VARGAS. 2018. Analysis of the methodology applied in Aviation English course at a military school in Salinas. Journal of Education and Human Development, [s/l], p. 39-44. Available at: . Access: 23 Jan. 2020.

SILVA, A. L. B. C. 2016a. Uma análise de necessidades de uso da língua inglesa por oficiais aviadores do Esquadrão de Demonstração Aérea da Força Aérea Brasileira. M.A. thesis. (Mestrado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016a. Available at:< http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/320921 Access: 10 May 2020.

SILVA, A. L. B. C. 2019. A construção da identidade militar em narrativas de pilotos da ‘Esquadrilha da Fumaça’: revisitando uma análise de necessidades de uso de inglês. : revisitando uma análise de necessidades de uso de inglês. Entretextos, Londrina, PR, 19.2, p. 5-24, 2019. Available at: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/32578. Access: 10 May 2020.

SOLOVOVA, O.; J. V. SANTOS; J. VERISSIMO. 2018. Publish in English or Perish in Portuguese: Struggles and Constraints on the Semiperiphry. MDPI Publications, 6.25. Available at: https://www.researchgate.net/publication/325560032_Publish_in_English_or_Perish_in_Portuguese_Struggles_and_Constraints_on_the_Semiperiphery

Access: 10 May 2020.

SOUZA, P. R. 2018. O efeito retroativo do EPLIS nas percepções, atitudes e ações de professores e alunos de um curso de formação em controle de tráfego aéreo. Doctoral dissertation - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP. 384 p. Available at: . Access: 30 mar. 2020.

TAMM, J.; A. AAVER; N. ANDRESEN; J. UMBORG. 2012. Learning outcome based curriculum development: example of Estonian Aviation Academy. Electronic International Interdisciplinary Conference [s/l], p.602-605. Section: 10. Electronics, electrical Systems, Electrical Engineering. Available at: . Access: 10 May 2020.

TOSQUI-LUCKS, P.; P. R. SOUZA; N. A. RAYMUNDO; N. C. GUERREIRO; B. F. ARAGÃO. 2016. Ensino e Avaliação de Língua Inglesa para Controladores de Tráfego Aéreo como Requisito de Segurança de Voo. Revista Conexão Sipaer, [s/l], 7.1, p. 44-54. Available at: . Access: 23 Jan. 2020.

TOSQUI-LUCKS, P. 2018. Aplicações de corpora no ensino e na avaliação de inglês aeronáutico: estado da arte, reflexões, direcionamentos. [Applications of corpora in the teaching and testing of aeronautical English: state-of-the-art, reflections, guidelines]. In M. SCARAMUCCI; P. TOSQUI-LUCKS; S. M. DAMIÃO, Pesquisas sobre Inglês Aeronáutico no Brasil. Campinas: Pontes. p. 89-114.

TOSQUI-LUCKS, P.; A.L.B.C. SILVA, (forthcoming). Aeronautical English: Investigating the nature of this specific language in search of new Heights. The ESPecialist.

VERNE, J. 1873 Around the World in Eighty Days. Revised and udapted translation, 1994. London: Penguin Popular Classics.

ZOLFAGHARIAN, A. 2017. Needs Analysis of Aviation English for Air Traffic Controllers. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World,16.1, p. 54-68. Available at: https://www.academia.edu/40173939/NEEDS_ANALYSIS_OF_AVIATION_ENGLISH_FOR_AIR_TRAFFIC_CONTROLLERS. Access: 10 May 2020.


Apontamentos

  • Não há apontamentos.


ISSN 2526-4478 - Qualis "B3" (2017/2018)

______________________________________________________________________________