UNIVERSITY EXTENSION AS DEMOCRATIZATION OF THE TEACHING OF LESS KNOWN LANGUAGES: PROJECT “LÍNGUAS NA USP/LÍNGUAS DA USP”

UNIVERSITY EXTENSION AS DEMOCRATIZATION OF THE TEACHING OF LESS KNOWN LANGUAGES: PROJECT “LÍNGUAS NA USP/LÍNGUAS DA USP”

Authors

  • Milan Puh Universidade de São Paulo

Keywords:

Internationalization; Migration; Language Teaching; Mapping; University, Internationalization, Migration, Language Teaching, Mapping, University

Abstract

This extension project aimed to map and promote the languages ​​that are spoken at USP by the faculty and students, as well as the speakers of languages ​​less present in the university's linguistic scenario, but who reside in the municipality and metropolitan area. In addition to mapping, teaching-learning activities with multiple linguistic and cultural experiences were created and promoted. It was intended, therefore, to act on two fronts: a) locate the languages ​​spoken at USP and make them more present, attracting the external community and b) locate languages ​​spoken in the municipality and in the metropolitan area of ​​São Paulo and bring them into the University. Thus, we believe that the University will have a closer contact with the internal and external community, which will also be able to have access to and get to know USP in a more active way, attracting new audiences and valuing the potential of its human resources, especially in the scope of internationalization, either through migration or academic mobility.

References

BIANCO, Joseph Lo. Language Policy and Planning. In: HORNBERGER, Nancy H.; MCKAY, Sandra Lee. Sociolinguistics and Language Education. UK: British Library, 2010.

CAMARGO, K; PUH, M. “Ver o invisível”: patrimônio da imigração croata em São Paulo. Revista de Estudos Interdisciplinares, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 24-43, mar./abr. 2020.

SOUZA, Ana Beatriz Barbosa de. Alunos imigrantes na escola apoiando o desenvolvimento emocional e acadêmico de alunos imigrantes. Brasília: Caritas Brasileira, 2019.

JESUS, Paula Clarice Santos Grazziotin de Jesus. Política e Planejamento Linguístico para a Ciência e Educação Superior: Possibilidades do multilinguismo para a produção e a difusão de conhecimento; tese de doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina, 2018.

KRAUSE-LEMKE, Cibele; PUH, Milan. Produção acadêmica em estudos eslavos no Brasil: balanços e perspectivas para o fomento de novas propostas de cooperação internacional. Revista Fórum Linguístico, v.18, n.1, p. 5675-5688, 2021.

LIMA, Manolita Correia; MARANHÃO, Carolina Machado Saraiva de Albuquerque. O sistema de educação superior mundial: entre a internacionalização ativa e passiva. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 14, n. 3, p. 583-610, 2009.

Little, D & Perclova R. The European Language Portfolio: A guide for teachers and teacher trainers. Strasbourg: Council of Europe, 2001.

LUCE, Maria Beatriz; FAGUNDES, Caterine Vila; GONZÁLEZ MEDIEL, Olga. Internacionalização da educação superior: a dimensão intercultural e o suporte institucional na avaliação da mobilidade acadêmica. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 21, n. 2, p. 317-339, jul. 2016.

OLIVEIRA, Gilvan Muller de. Virada Polìtico Linguística e a Relevância Social da Linguística e dos Linguistas. In: Relevância Social da Linguística. São Paulo: Parábola, 2007.

PEREIRA, Lauro Sérgio Machado; SILVA, Kleber Aparecido da; GUIMARÃES, Renata Mourão. Internacionalização da educação como prática translíngue: parâmetros e proposições para a formação crítica de professores de línguas. Revista X, [S.l.], v. 15, n. 1, p. 202-226, may 2020.

PUH, Milan. Folclore como ação educativa na constituição de políticas linguísticas em e para comunidades rurais de origem ucraniana na Croácia e no Brasil; tese de doutorado. USP: s.n., 2017. 558 p.

PUH, Milan. Produção acadêmica em estudos eslavos no Brasil: internacionalização e os desafios para o ensino e a pesquisa institucionais. Relatório de estágio pós-doutoral. Universidade do Centro-Oeste do Paraná, 2018.

PUH, Milan. Concepções de leitura entre o Oriente e Ocidente: Ensino de língua russa na Ásia Central. In: Riolfi, Cláudia; Barzotto, Valdir Heitor. (Org.). Leituras Errantes. 1ed.São Paulo: Paulistana, 2019, v. 1, p. 184-197.

PUH, M. “Tudo junto e misturado?”: as contribuições e os limites do multiculturalismo no ensino de línguas. Revista El Toldo de Astier: propuestas y estudios sobre enseñanza de la lengua y la literatura, La Plata, Universidad Nacional de La Plata, ano 11, n. 20-21, p. 415-432, 2020.

RUANO, B. P.; SANTOS, J. M. P.; SALTINI, L. M. L. Cursos de português como língua estrangeira no CELIN – UFPR: Práticas docentes e experiências em sala de aula. Curitiba: Editora UFPR, 2017.

SEIFFERT, AP. Censo, Diagnóstico, Inventário e Observatório Linguísticos: aspectos metodológicos e papel político-linguístico. Tese de Doutorado. DLLV, UFSC, 2014.

Published

2022-12-30

How to Cite

Puh, M. (2022). UNIVERSITY EXTENSION AS DEMOCRATIZATION OF THE TEACHING OF LESS KNOWN LANGUAGES: PROJECT “LÍNGUAS NA USP/LÍNGUAS DA USP”: UNIVERSITY EXTENSION AS DEMOCRATIZATION OF THE TEACHING OF LESS KNOWN LANGUAGES: PROJECT “LÍNGUAS NA USP/LÍNGUAS DA USP”. evista BTecLE, 6(2), 198–213. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1014

Issue

Section

RELATOS DE EXPERIÊNCIA