Da descrição ao relatório de vistoria: uma proposta didática
Keywords:
Genres, Professional education, ReportAbstract
This narrative aims to report, from a socio-interactionist perspective, an experience based on the Didactic Sequence (DS) methodology proposed by Dolz, Noverraz & Schneuwly (2004) for the teaching of a Report on the context of Civil Construction within Technological Professional Education area. The present experiment was carried out with two technical high school classes of the Civil Construction course. After classes of textual typology and technical description, the initial presentation within the school itself of choosing a place to describe what they observed to produce a Survey Report begins with the reading of models of the same textual genre as the ABNT 9050 standard on accessibility. The students presented during the proposal an adequate and coherent writing with the genres circulating in the professional area, since they were evaluated both by the criterion of the quality of the description and by the correct interpretation of the technical norm and its correlation with the content presented in the genre.
References
ABREU, Antônio Suarez. Curso de Redação. 12 ed., São Paulo: Ática, 2008, 168p.
ANDRADE, Maria Margarida de MEDEIROS, João Bosco. Comunicação em língua portuguesa. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2009.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. Trad. P. Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BRAIT, B. Perspectiva dialógica, atividades discursivas, atividades humanas. In: SOUZA-ESILVA, M. C. P.; FAïTA, D. (Orgs.). Linguagem e trabalho: construção de objetos de análise no Brasil e na França. São Paulo: Cortez, 2002. p. 31-44.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Brasília: MECSEF. 1997. BRASIL.
Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 2000.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2004, p. 95-128.
FILHO, Paulo Bearzoti. Tópicos de Linguagem Redação: a Descrição Teoria e Prática. São Paulo: Atual, 1991.
NADÓLSKIS, Hêndricas. Normas de Comunicação em Língua Portuguesa. 25 ed. rev. e atual. segundo as regras do acordo ortográfico - São Paulo: Saraiva 2009.
MARTINS, Dileta Silveira e ZILBERKNOP, Lúbia Scliar. Português Instrumental. 24 ed. Porto Alegre, Sagra Luzzatto, 2003.
GARCIA, Othon. Moacir. Comunicação em prosa moderna. 27. ed. Rio de Janeiro, Fundação Getúlio Vargas, 2010.
SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2004, p. 95-128.
LIMA, Rodrigo da Silva. A experiência docente de professor de língua materna no ensino do gênero relatório de ensaio no contexto da educação profissional. LínguaTec, v. 1, n. 2, 2016.