FROM THE TEACHING OF THE HERITAGE LANGUAGE TO THE FORMATION OF A COMMUNITY OF PRACTICE: THE CASE OF ITALIAN IN PEDRINHAS PAULISTA

FROM THE TEACHING OF THE HERITAGE LANGUAGE TO THE FORMATION OF A COMMUNITY OF PRACTICE: THE CASE OF ITALIAN IN PEDRINHAS PAULISTA

Authors

Keywords:

Community of practice; Heritage language; Pedrinhas Paulista; Heritage culture; Italian language.

Abstract

Pedrinhas Paulista is a former colony founded in 1952, resulting from the last waves of Italian immigration to Brazil. It is in the southwest of the State of São Paulo, close to the Paranapanema River and the city of Assis. Due to its predominant composition of Italians and their descendants, the city is multilingual (BEACCO, 2007) considering the occurrence of immigrant dialects, Italian, Italo-Pedrinhense and Brazilian Portuguese. In this context, a large part of the inhabitants can be considered plurilingual: so, this work takes up the concept of Heritage Language (HL) by Ortale (2016) and makes considerations about both Heritage Culture and Community of Practice. The text presents these themes by discussing the production of didactic material for HL teaching, the community's autonomy in the use of language(s) and the formation of the community of practice through the Heritage Kitchen.

Author Biographies

Fernanda Landucci Ortale, Universidade de São Paulo

 

É livre-docente em Língua Italiana na Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, da Universidade de São Paulo (USP). É graduada em Letras pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e mestre e doutora em Linguística Aplicada pela mesma universidade. Suas pesquisas de Mestrado e de Doutorado versam sobre metodologias para a formação inicial de professores de línguas. Sua pesquisa de Pós-Doutorado, realizada na Universidade de Aveiro (2016), em Portugal, focaliza o ensino e a formação de professores de italiano como Língua de Herança na perspectiva pós-método. Publicou  artigos e capítulos de livros sobre a revitalização da língua italiana em contextos de herança e é líder do Grupo de Estudos sobre Língua de Herança no Brasil (GELHE) / CNPq.

Karine Marielly Rocha da Cunha, Universidade Federal do Paraná

É professora Associada II do DELEM /UFPR, área de Língua Italiana. Bacharel em Letras/Tradução na UNESP/SJRP (2000). Fez especialização na Università per Stranieri di Reggio Calabria, com o curso Formazione Docente di Lingua e Cultura Italiana (2003); Mestrado em Filologia e Língua Portuguesa no DLCV/FFLCH - USP (2005); Master in Didattica della Lingua Italiana come LS/L2 na Università per Stranieri di Perugia (2005); Doutorado em Linguística no DL/FFLCH - USP (2010) e pós-doutorado na Accademia della Crusca - Florença (2017). Interessa-se pelas Artes como instrumento para o ensino de Italiano LE; Dialetologia Italiana; Intercompreensão em Línguas Românicas; Lexicologia; Línguas de Herança; Línguas Minoritárias; Plurilinguismo e Repressões/ manipulações linguísticas em governos ditatoriais.

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Published

2022-12-30

How to Cite

Laurindo Fornasier, R. M., Landucci Ortale, F., & Rocha da Cunha, K. M. . (2022). FROM THE TEACHING OF THE HERITAGE LANGUAGE TO THE FORMATION OF A COMMUNITY OF PRACTICE: THE CASE OF ITALIAN IN PEDRINHAS PAULISTA: FROM THE TEACHING OF THE HERITAGE LANGUAGE TO THE FORMATION OF A COMMUNITY OF PRACTICE: THE CASE OF ITALIAN IN PEDRINHAS PAULISTA. evista BTecLE, 6(2), 214–232. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1090

Issue

Section

RELATOS DE EXPERIÊNCIA