O INGLÊS COMO MEIO DE INSTRUÇÃO: DESAFIOS E OPORTUNIDADES PARA ALUNOS E PROFESSORES DE INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO SUPERIOR NO BRASIL

O INGLÊS COMO MEIO DE INSTRUÇÃO: DESAFIOS E OPORTUNIDADES PARA ALUNOS E PROFESSORES DE INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO SUPERIOR NO BRASIL

Authors

  • Jorge Tenório Fernando Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Keywords:

English as a medium of instruction (EMI), learning competences, English communicative skills.

Abstract

Este artigo buscou examinar implicações do uso do inglês como língua franca no ensino de disciplinas em nível de graduação no Brasil com objetivo de identificar os benefícios e dificuldades encontradas pelos alunos e professores envolvidos no projeto. A base teórica foi construída sobre o conceito de inglês como meio de instrução, abordagem que vem sendo cada vez mais adotada por faculdades em países
cuja língua nativa não é o inglês. A metodologia consistiu em desenvolver um plano de estudos para uma disciplina comum, ministrá-la a alunos da Faculdade de Tecnologia do Estado de São Paulo (FATEC) e, posteriormente, ao final do semestre, avaliar seu desempenho e coletar sua visão pessoal sobre a experiência. Os resultados mostraram que o projeto foi bem-sucedido, dado o efetivo aprendizado dos conceitos pelos
estudantes, bem como a evidente melhora de suas habilidades comunicativas, o que foi confirmado por eles na sessão de feedback.

References

ARINTER. et al. English-medium teaching in European higher education. Arinter Institutional. Available at https://arinter.cps.sp.gov.br/sobre-2/. Accessed on September 17, 2022.

CENTRO PAULA SOUZA. Centro Paula Souza. Available at https://www.cps.sp.gov.br/centro-paula-souza/. Accessed on September 17, 2022.

COLEMAN, J. et al. English-medium teaching in European higher education. Language Teaching, v. 39, n. 1, p. 1-14, 2006.

COYLE, D; HOOD, P; MARSH, D. Content and language integrated learning. Cambridge, Cambridge University Press, 2010.

DEARDEN, J. English as a medium of instruction - a growing global phenomenon. British Council, 2014.

ESCUDERO, F.; GODRI, L. PUCPR English Semester: challenges and lessons learned. 1ST BEMIS - Brazilian English as a Medium of Instruction Seminar. UFPR. December 2018. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=OaVJO8vvM8k. Accessed on Sep 18, 2022.

JORDÃO, C. M. Decolonizing identities: English for internationalization in a Brazilian university. Interfaces Brasil/Canadá, v. 16, n. 1, p. 191-209, 2016.

MARINGE, F.; SING, N. Teaching large classes in an increasingly internationalising higher education environment: Pedagogical, quality and equity issues. Higher Education, v. 67, n. 6, p. 761-782, 2014.

MARSH, D. Content and Language Integrated Learning (CLIL) - a development trajectory. Thesis – Doctorate. University of Córdoba, 2013.

MULLIGAN, D; KIRKPATRICK, A. How much do they understand? Lectures, students, and comprehension. Higher Education Research & Development, v. 19, n. 3, p. 311-335, 2000.

MARTÍNEZ, R. English as a Medium of Instruction (EMI) in Brazilian higher education: challenges and opportunities. In FINARDI, K. R. English in Brazil: views, policies, and programs. Londrina, EDUEL, p. 191-228, 2016.

SHIRKY, C. Cognitive surplus: creativity and generosity in a connected age. London, Penguin, 2010.

STEARNS, P.N. Educating global citizens in colleges and universities: challenges and opportunities. New York, Routledge, 2009.

WORTHMAN, C. In search of internationalization: changing conceptions of EMI among Mexican university instructors. In: BOWLES, H; MURPHY, A. (Eds). English-Medium Instruction and the Internationalization of Universities. Palgrave Macmillan, p. 155-179, 2020.

Published

2022-12-30

How to Cite

Tenório Fernando, J. (2022). O INGLÊS COMO MEIO DE INSTRUÇÃO: DESAFIOS E OPORTUNIDADES PARA ALUNOS E PROFESSORES DE INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO SUPERIOR NO BRASIL: O INGLÊS COMO MEIO DE INSTRUÇÃO: DESAFIOS E OPORTUNIDADES PARA ALUNOS E PROFESSORES DE INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO SUPERIOR NO BRASIL. evista BTecLE, 6(2), 187–196. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1101

Issue

Section

ENGLISH AS A MEDIUM OF INSTRUCTION