The artifact and the time machine: Reading explosions in micro-stories in a discursive perspective.

Authors

  • Vanderlei de SOUZA Faculdade de Tecnologia de Carapicuíba, Carapicuíba/SP, Brasil

Keywords:

Micro-stories, Discourse Analysis, Reading

Abstract

This study aims at examining reading gestures (Orlandi, 1994) towards micro-stories. Despite of not being a consensus within the literary community, we use in this article the term microconto to refer to very short stories which, in the case of our corpus, do not exceed a hundred characters. The micro-story is a kind of narrative which is not traditional in the context of Brazilian literature, nevertheless it thrives in other literatures as the ones of Spanish and English languages. These extremely short stories are known by various designations such as microrrelatos (one of the most accepted names in the hispanic context) or, also, microficciones, cuentos ultracortos, cuentos hiperbreves, minicuentos, flash fiction, sudden fiction, short short stories, micro-stories or microfiction. In Brazil, there are few studies about the supposed genre, like the ones by Capaverde (2004), Gonzaga (2007), Spalding (2008) e Sanfelice (2009). Here they are known, mainly, by minicontos, microcontos, and also nanocontos.

References

ANDRES-SUÁREZ, I. Antología del microrrelato español (1906-2011). El cuarto género narrativo. Madrid: Cátedra, 2012.

ANDRES-SUÁREZ, I. El microrrelato español: una estética de la elipsis. Palencia: Menoscuarto, 2010.

ANDRES-SUÁREZ, I; RIVAS, A. (eds.) La era de la brevedad. El microrrelato hispánico. Palencia: Menoscuarto, 2008.

BARTHES, R. A morte do autor. In: O Rumor da Língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

CAPAVERDE. S. T. Intersecções Possíveis: O miniconto e a série fotográfica. Dissertação (Mestrado em Literatura) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 2004.

CAVALCANTI, Marilda do Couto. Interação leitor-texto: aspectos de interpretação pragmática. Campinas: Unicamp, 1989.

ECO, U. Obra Aberta: forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2005.

FOUCAULT, M. Arqueologia do saber. São Paulo, Forense Universitária, 2004.

GONZAGA. P. A poética das minificções: Dalton Trevisan e as ministórias de Ah, é? Dissertação (Mestrado em Literatura) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

KOCH, D. Retorno al micro-relato: algunas consideraciones. In: El Cuento en Red, n.1, primavera 29-31. Disponível em: http://www.xoc.uam.mx/. Acessado em: 28 jan. 2017

LAGMANOVICH, D. El microrrelato. Teoría e historia. Palencia: Menoscuarto, 2006.

LAGMANOVICH, D. La otra mirada. Antología del microrrelato hispánico. Palencia: Menoscuarto, 2005.

LAGMANOVICH, D. Oh, le mot juste! Precisiones antipáticas (pero útiles) sobre el microrrelato. Revista hispanoamericana de Ficción Breve. Peru, n. 1, Julio-diciembre de 2009. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/86266012/Fix100-numero-1-1-21MB. Acessado em: 28 jan. 2017.

MARANDIN, J.M. Sintaxe, discurso: do ponto de vista da Análise do Discurso. In: Orlandi (org.), Gestos de Leitura, Campinas, Ed. da Unicamp, 1994.

ORLANDI, E. Discurso e Leitura. São Paulo, Cortez, 1988.

ORLANDI, Eni P. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. Campinas. Ed. da Unicamp, 1992.

ORLANDI, Eni P. (org.) Gestos de Leitura. Campinas. Ed. da Unicamp, 1994.

ORLANDI, E.. Discurso e texto. Formulação e circulação de sentidos. Campinas, Pontes, 2012.

PÊCHEUX, Michel. O discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes, 1983.

PÊCHEUX, Michel. Ler o Arquivo Hoje. In: ORLANDI, E. (org.) Gestos de Leitura. Campinas, Ed. da Unicamp, 1994.

ROAS, D. (Org.) Poéticas del microrrelato. Madrid: Arco Libros, 2010.

SANFELICI. A. Narrativas curtas dos anos 90: suturas/fissuras. Tese (Doutorado em Literatura) Instituto de Letras, Universidade federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

SPALDING. M. Os cem menores contos brasileiros do século e a reinvenção do miniconto na literatura brasileira contemporânea. Dissertação (Mestrado em Literatura)- Instituto de Letras, Universidade federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

Published

2019-07-12

How to Cite

SOUZA, V. de . (2019). The artifact and the time machine: Reading explosions in micro-stories in a discursive perspective . evista BTecLE, 3(1), 175–193. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/112019159