The tutoring and the English language in the academic education of the business management technologist

Authors

  • Mayra Soellyn GONÇALVES Faculdade de Tecnologia de Presidente Prudente, Presidente Prudente/SP, Brasil
  • Raquel Tiemi Masuda MARECO Faculdade de Tecnologia de Presidente Prudente, Presidente Prudente/SP, Brasil

Keywords:

English, Education, Guidance, Training, Avoidance

Abstract

The present work aims to detail the observations made during a year of tutoring of English, with a class of technological degree at Fatec in Presidente Prudente. With the work done in partnership with the teacher of the observed class, a group of them attended the tutoring and had significant improvement on performance evaluation. These students have influenced the frequency in tutoring of others in the same class, and other classes and courses, improving the amount of students goers. After the first semester, several students who have attendance in tutoring, quit attending, however, maintained the performance’s level of the second semester’s test. There was fear these students create some degree of dependence of the tutoring and after the observed period, it was concluded that those who attended tutoring managed to autonomy in English language study and they were included between students with good or great performance. 

References

GARCIA CABRERO, B. et al. 2016. Las competencias del tutor universitario: una aproximación a su definición desde la perspectiva teórica y de la experiencia de sus actores. Perfiles educativos, México, v. 38, n. 151, p. 104-122. Disponível online em:

http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982016000100104&lng=es&nrm=iso26982016000100104&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 03 ago. 2016.

HAAG, G. S. et al. 2007. Contribuições da monitoria no processo ensino-aprendizagem em enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 61, n. 2, p. 215-220. Disponível online em: www.scielo.br/pdf/reben/v61n2/a11v61n2.pdf. Acesso em: 05 nov. 2016.

LINS, L. F. et al. 2009. A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor.

Jornada de ensino, pesquisa e extensão, IX. Disponível online em: http://www.eventosufrpe.com.br/jepeX2009/cd/resumos/R0147-1.pdf. Acesso em: 04 mai. 2017.

MUSSAK, E. 2014. O mundo profissional de quem fala inglês é bem maior. Revista Você S/A. Disponível online em: https://exame.abril.com.br/carreira/por-que-falarhttps://exame.abril.com.br/carreira/por-que-falar-ingles/ingles/. Acesso em: 16 mar. 2018.

PEREIRA, J. D. 2007. Monitoria: uma estratégia de aprendizagem e de iniciação à docência. In: Mirza Medeiros dos Santos; Nostradamus de Medeiros Lins. (Org.). A monitoria como espaço de iniciação à docência: possibilidades e trajetórias. 9ª ed.

Natal-RN: UFRN / EDUFRN / PROGRAD, v. 9, p. 69-80. Disponível online em: http://www.sistemas.ufrn.br/shared/verArquivo?idArquivo=1407859&key=552ec08335 a76813f602b0ec0c60ed4d. Acesso em: 08 mai. 2017.

Pilatti, A., & Mariano dos Santos, M. E. (2011). O domínio da língua inglesa como fator determinate para o sucesso profissional no mundo globalizado. Secretariado Executivo em Revist@, v. 4, n. 4. Disponível online em: http://seer.upf.br/index.php/ser/article/view/1766. Acesso em: 12 mar. 2018.

SIMÃO, A. M. V. et al. 2008. Tutoria no ensino superior: concepções e práticas. SísifoRevista de ciências da educação, v. 7, p. 75-88. Disponível online em: https://www.researchgate.net/profile/Sandra_Raquel_Fernandes/publication/228735970 _Tutoria_no_ensino_superior_concepes_e_prticas/links/00b4952dea9468c925000000.p df. Acesso em: 26 abr. 2017.

SOUZA, P. R. A. 2009. A importância da monitoria na formação de futuros professores universitários. Âmbito Jurídico, Rio Grande, XII, n. 61. Disponível online em:

http://www.ambitohttp://www.ambito-juridico.com.br/site/index.php?n_link=revista_artigos_leitura&artigo_id=5990juridico.com.br/site/index.php?n_link=revista_artigos_leitura&artigo_id=5990. Acesso em: 03 ago. 2016.

Published

2019-07-12

How to Cite

GONÇALVES, M. S., & MARECO, R. T. M. . (2019). The tutoring and the English language in the academic education of the business management technologist . evista BTecLE, 3(1), 045–058. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/112019160