Español

Authors

  • Maria Auxiliadora Matias
  • Regiane Souza Camargo Fatec
  • Vanessa Cristhina Gatto Fatec

Keywords:

Keywords: Spanish foreign language; Quizizz; Active methodology.

Abstract

This document reports on a didactic experience that utilizes Connectivism and Active Methodologies in the process of learning Spanish and self-regulation. The objective is to identify how students perceive the construction of their knowledge through the use of gamification. The investigation is based on learning theories for the digital age, such as personalization and the integration of technology in education. The study involves the creation of games using the Quizizz interactive platform. Data analysis indicates that since the introduction of games, students have developed their digital literacy and autonomy in technology while also seeking organizational routes for knowledge. The results of this investigation confirm that we are in an era of collective intelligence, where students transition from being mere spectators to potential protagonists.

References

BACICH, L.; MORAN, J. (Orgs.). Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018.

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (Orgs.). Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

CATÁLOGO Nacional de Cursos Superiores de Tecnologia. 3. ed. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica, 2016. Disponible en: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=44501-cncst-2016-3edc-pdf&category_slug=junho-2016-pdf&Itemid=30192. Acceso en: 21 mar. 2023.

DOWNES, E. Lugares para ir: Conectivismo e conhecimento conectivo. Inovar: Journal of Online Education, v. 5, n. 1, p. 1-6, out./dez. 2008.

ERGEN, B.; KANADLI, S. The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study. Eurasian Journal of Educational Research, v. 69, p. 55-74, 2017.

FARDO, M. L. A gamificação aplicada em ambientes de aprendizagem. Renote, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 1-9, ago. 2013.

FARIA, A. A. G. de B. T.; ALMEIDA, L. S. Academic adaptation of 1st year students. Revista Internacional de Educação Superior, v. 7, p. e021024-e021024, 2021.

FIOR, C. A. Contribuições da monitoria e da tutoria entre pares para a permanência do estudante no Ensino Superior: análise de publicações do CLABES de 2011 a 2014. Anais da

VII CLABES - Sétima Conferencia latinoamericana sobre el abandono en la Educación Superior. Anais.2017.

FRISON, L. M. B.; BORUCHOVITCH, E. Autorregulação da aprendizagem. Cenários, desafios, perspectivas para o contexto educativo. Petrópolis: Editora Vozes, 2020, p. 301

FRISON, L. M. B.; Avaliação e autorregulação da aprendizagem. REGAE, Santa Maria, v. 1, n. 1, p. jan./jun. 2009.

GABRIEL, M. Educ@r - a (r) e v o l u ç ã o Digital na Educação. São Paulo: Saraiva, 2013.

GOMES JUNIOR, R. C.; PUCCINI, B. Tecnologias móveis e aprendizagem de línguas. Revista da Abralin, [S.l.], v. 18, n. 2, p. 15-47, dez. 2019.

HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2019.

KAPP, K. M. A gamificação da aprendizagem e instrução: métodos e estratégias baseados em jogos para treinamento e educação. São Francisco: John Wiley & Sons, 2012.

LIM, T.M.; YUNUS, M.M. Teachers’ Perception towards the Use of Quizizz in the Teaching and Learning of English: A Systematic Review. Sustainability, v. 13, n. 11, p. 6436, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.3390/su13116436. Acceso en: 14 abr. 2023.

PETIT, T.; LACERDA SANTOS, G. A aprendizagem não formal da língua estrangeira usando o smartphone: por quê voltamos a metodologias do século XIX? In: SIMPÓSIO HIPERTEXTO E TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, 5.; COLÓQUIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO COM TECNOLOGIAS, 1., 2013, Recife. Anais. Recife: [s.n.], 2013.

PINTRICH, P. R. The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research, v. 31, n. 6, p. 459-470, 1999.

QUIZIZZ Disponible en: https://quizizz.com/admin Accedido el: 21 mar. 2023

PRENSKY, M. Nativo Digital, Imigrante Digital, parte I e parte II. Do Horizonte. NCB University Press, 2001.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 10. ed. São Paulo: Cortez, 1991.

SIEMENS, G. Uma breve história da aprendizagem em rede. Disponível em: http://pt.slideshare.net/augustodefranco/uma-breve-historia-da-aprendizagem-em-rede?qid=3a4d6029-e52c-4435-9411-9d813e15f500&v=&b=&from_search=1. Acceso en: 21 mar. 2023.

SIEMENS, G. Uma teoria de aprendizagem para a idade digital. Disponível em: http://usuarios.upf.br/~teixeira/livros/conectivismo[siemens].pdf. Acceso em: 21 mar. 2023.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

YONG, A.; RUDOLPH, J. A review of Quizizz – a gamified student response system. Journal of Applied Learning & Teaching, v. 5, n. 1, p. 18, 2022. DOI: https://doi.org/10.37074/jalt.2022.5.1.18. Disponible en: https://journals.sfu.ca/jalt/index.php/jalt/article/view/503/439. Acceso en: 14 abr. 2023.

ZIMMERMAN, B. Becoming a Self-regulated Learner: an overview. Theory into Practice, v. 41, n. 2, p. 64-70, 2002.

Published

2023-06-30

How to Cite

Matias, M. A., Camargo, R. S., & Gatto, V. C. . (2023). Español. evista BTecLE, 7(1), 136–150. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1124

Issue

Section

RELATOS DE EXPERIÊNCIA