CHALLENGES AND OPPORTUNITIES OF LANGUAGE TEACHING IN HIGUER TECHNOLOGY COURSES

INCLUSION, INTERDISCIPLINARITY AND INTERNATIONALIZATION

Authors

  • Mirele Carolina Werneque Jacomel Instituto Federal do Paraná (IFPR)
  • Elaine Cristina Arantes
  • Priscila Célia Giacomassi

Keywords:

teaching; English; heterogeneity; interdisciplinarity; internationalization.

Abstract

This article registers a teaching proposal implemented in the Instrumental English curricular component, in the Higher Technology in Management Processes Course at the Federal Institute of Paraná, Campus Colombo, in the first half of 2023. The profile of each student and the different learning times motivated this endeavor. These factors influence the teaching-learning process, particularly when acquiring another language. With three teachers acting concurrently, the class was divided into three smaller groups, according to the level of knowledge of the language they presented in the placement test. A contextualized approach was adopted, in solidarity with the students' individual differences, interdisciplinary in the curricular matrix and with actions related to internationalization. The results described by the students are: perception of their evolution concerning the beginning of the component; unlocking and motivation to study the language; desire to use the language in the professional environment; desire to participate in in-class activities in smaller groups; dynamic aspect of the classes and differentiated attention from the teachers. The results achieved allow us to state that the approach described here provides opportunities for inclusion, encouraging students to believe in themselves, preparing them to act professionally in the world of work in an integral way. It is recommended to apply this practice in teaching other languages.

References

REFERÊNCIAS

BARBOSA, Jane Rangel Alves. Organização de Sistemas Diferenciados. Curitiba: IESDE Brasil S.A., 2009.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 19 jul. 2023.

BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm Acesso em: 29 jan. 2021.

BRASIL, Parecer CNE/CES nº 776/97, aprovado em 3 de dezembro de 1997. Orientação para as diretrizes curriculares dos cursos de graduação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=154121-pces776-97&category_slug=agosto-2020-pdf&Itemid=30192 >. Acesso em: 19 jul. 2023

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

BRITISH COUNSIL. O Ensino de Inglês na Educação Pública Brasileira. São Paulo, 2015. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/estudo_oensinodoinglesnaeducacaopublicabrasileira.pdf Acesso em 19 jul. 2023.

CONIF. Diretrizes do Conselho Nacional das Instituições da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. 2022. Disponível em: https://portal.conif.org.br/images/Docs/estudos/diretrizes-para-a-educacao-profissional-e-tecnologica-do-brasil_digital.pdf Acesso em 23 ago. 2023.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a Crise do Capitalismo. 6 ed. São Paulo; Cortez, 2010.

GRABINSKI, Claudia. Redes Internacionais de Pesquisa da Excelência da Pós-Graduação: Visão de Pesquisadores da Área da Medicina. 2019. Escola de Humanidades, Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica, Rio Grande do Sul.

GRAMSCI, Antonio. Caderno 12. In: Cadernos do Cárcere. Vol. 2 (Os intelectuais. O princípio educativo. Jornalismo). Edição e Tradução de Carlos Nelson Coutinho. Co-edição de Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. 4ª Ed. – Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

MOROSINI, Marilia. Como internacionalizar a universidade: concepções e estratégias. In.: ______. (Org.) Guia para a internacionalização universitária. Porto Alegre : EDIPUCRS, 2019.

NEZ, Egeslaine de. Fluxos de cooperação acadêmica para a Internacionalização. In.: MOROSINI, Marilia. (Org.) Guia para a internacionalização universitária. Porto Alegre : EDIPUCRS, 2019.

SEBRAE. Pitch: o passo a passo para criar uma apresentação de alto impacto. Sebrae Digital, 09/12/2021. Disponível em https://digital.sebraers.com.br/blog/empreendedorismo/pitch-o-passo-a-passo-para-criar-uma-apresentacao-de-alto-impacto/. Acesso em 24/08/2023.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-crítica: primeiras aproximações. 11 ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

UNESCO. Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: UNESCO, 2015.44 p. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000234311. Acesso em 24 ago. 2023.

VÁZQUEZ, Adolfo Sánches. Filosofia da praxis. Trad. Maria Encarnación Moya. 2ed. São Paulo: expressão Popular, 2011.

Published

2023-12-29

How to Cite

Jacomel, M. C. W., Arantes, E. C., & Giacomassi, P. C. (2023). CHALLENGES AND OPPORTUNITIES OF LANGUAGE TEACHING IN HIGUER TECHNOLOGY COURSES: INCLUSION, INTERDISCIPLINARITY AND INTERNATIONALIZATION. evista BTecLE, 7(2), 192–209. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1142

Issue

Section

RELATOS DE EXPERIÊNCIA