TECHNOLOGIES IN EDUCATION AND THE UNESCO DISCOURSE: A CRITICAL ALALYSIS

Authors

  • Renata Francisco Dias UERJ

Keywords:

Technologies in Education, Critical Curriculum Theory, UNESCO, Critical Discourse Alalysis

Abstract

Currently, it is nearly impossible to consider education without contemplating the use of digital technologies. However, this relationship is often perceived uncritically and devoid of problematization. This article aims to reflect on this perspective and the meanings produced in school curricula through it. Grounded in the principles of Critical Curriculum Theory and drawing on Michael Apple as a primary theoretical framework, the objective of this study is to understand the relationship established through the use of technologies in education and the potentialities that emerge towards a counter-hegemonic curriculum proposal. Therefore, different senses of technology are discussed, and utilizing Norman Fairclough's Critical Discourse Analysis as a methodological framework, a recent UNESCO publication on this topic is analyzed to comprehend the different voices impacting curriculum thinking in the country. In conclusion, it is possible to discern that even though we are far from achieving social justice regarding the use of technologies in education, it is conceivable to envision a curriculum that opposes this imposed hegemonic logic.

References

APPLE, Michael Whitman; SILVA, Tomaz Tadeu da. Currículo e poder. Educação & realidade. Porto Alegre. Vol. 14, n. 2 (jul./dez. 1989), p. 46-57, 1989.

APPLE, Michael W. Interromper a direita: realizar trabalho educativo numa época conservadora. Fórum Cultural Ermenside. Centro de Formação do Conselho das Escolas de Valongo. Maio/2002. [online]. Disponível em: www.cfvalongo.rcts.pt/seminários_e_p_e_c_michael.html. Acesso em: 04 ago. 2023.

APPLE, Michael W. Teachers and texts: A political economy of class and gender relations in education. Routledge, 2021.

BARRETO, Raquel Goulart et al. Discursos, tecnologias, educação. EDUERJ, Editora da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2009.

BARRETO, Raquel Goulart. Tecnologias e sentidos. Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, v. 20, n. 1, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

CONNELL, Raewyn. W. Schools and social justice. Philadelphia: Temple University Press, 1993.

FEENBERG, Andrew. Critical theory of technology: An overview. Information technology in librarianship: New critical approaches, p. 31-46, 2008.

FEENBERG, Andrew. Do essencialismo ao construtivismo: A filosofia da tecnologia numa encruzilhada. Publicação interna. São Carlos: UFSCar, 2003.

FEENBERG, Andrew. Questioning technology. Routledge, 2012.

FAIRCLOUGH, Norman. Análise crítica do discurso como método em pesquisa social científica. Linha d'agua, v. 25, n. 2, p. 307-329, 2012.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere. Vol. 1. Introdução ao Estudo da Filosofia. A Filosofia de Benedetto Croce. Tradução de Carlos Nelson Coutinho, Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

LOPES Alice C, MACEDO E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez; 2011.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. 27. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010. Livro I.

SELWYN, Neil. Um panorama dos estudos críticos em educação e tecnologias digitais. In: ROCHA, C.; EL KADRI, M.; WINDLE, J. (org.). Diálogos sobre tecnologia educacional. São Paulo: Pontes, 2017, p. 15-40. Disponível em: https://osf.io/zvmdg/. Acesso em: 27 jul. 2023.

UNESCO. Educação para as pessoas e o planeta: criar futuros sustentáveis para todos. Paris, UNESCO. 2016. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245745_por . Acesso em: 15 Ago. 2023.

UNESCO. 2023. Resumo do Relatório de Monitoramento Global da Educação 2023: Tecnologia na educação: Uma ferramenta a serviço de quem? Paris, UNESCO. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386147_por. Acesso em 04 ago 2023.

WOOD, Ellen Meiksins. Democracia contra capitalismo: a renovação do materialismo histórico. São Paulo: Boitempo Editorial, 2003.

Published

2023-12-29

How to Cite

Francisco Dias, R. (2023). TECHNOLOGIES IN EDUCATION AND THE UNESCO DISCOURSE: A CRITICAL ALALYSIS. evista BTecLE, 7(2), 106–122. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1147