USING THE WEBQUEST IN SPANISH CLASS AS A COMMUNICATIVE INTERACTION TOOL

Authors

  • Silmara Ribeiro Moscatelli Fatec - Presidente Prudente
  • Juliana Casarotti Ferreira dos s Santos Fatec Presidente Prudente
  • Maisa de Alcântara Zakir
  • Rozana Aparecida Lopes Messias

Keywords:

Language teaching. Webquest. Discursive genres.

Abstract

The objective of this qualitative work is to describe and analyze the experience of applying a Webquest as a pedagogical tool in the construction of a digital poster to publicize an online event. The activities were carried out in the Events course, offered by FATEC in Presidente Prudente, in the Spanish Language II discipline, whose focus is to develop oral and written comprehension and production skills, taking into account academic-professional specificities. The research was theoretically based on studies on Teaching Foreign Languages ​​(LEFFA, 2002), discursive genres, from the perspective of VOLÓSHINOV (1995) and BAKHTIN (1997), in addition to the concepts of Webquest, developed by DODGE and MARCH (1995) . The results of the analysis highlighted the linguistic contribution to the teaching-learning process, as students were able to produce a poster, interactively, taking into account all the characteristics of the genre, ffurthermore, it contributed to working with the foreign language for specific purposes.

 

References

BAKHTIN, M. (VOLOCHINOV). Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 7ª ed. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: HUCITEC, 1995.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

_______. Para uma filosofia do ato responsável. Trad. aos cuidados de Valdemir Miotello e Carlos A. Faraco. São Carlos: Pedro &João Editores, 2010.

_______. Questões de estilística no ensino da língua. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. São Paulo: Editora 34, 2013.

BRAIT, B. Alguns pilares da arquitetura bakhtiniana. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005.

BARROS, Gílian Cristina. Webquest: metodologia que ultrapassa o limite do ciberespaço. 2005. Disponível em: http://www.gilian.escolar.com.textos/webquest giliancris.pdf. Acesso em: 20 nov. 2018.

BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista; COUTINHO, Clara Pereira. M-learning e WebQuest: as novas tecnologias como recurso pedagógico. In: VIII Simpósio Internacional de Informática Educativa SIIE, 2006.

BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista; SANTOS, Camila Gonçalves Santos do. Revisão Sistemática da Literatura de Dissertações Sobre a Metodologia WebQuest. Revista Educaonline, v. 8, p. 1-42, 2014. Disponível em: http://www.latec.ufrj.br/revistas/index.php?journal=educaonline&page=article&op =view&path%5B%5D=564&path%5B%5D=602t. Acesso em: 15 nov. 2018.

DODGE, B. (1997). Some thougts about webquest. < https://tommarch.com/strategies/webquests/>. Consulta: jul.2022.

LARROSA, J. B. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Rev. Bras. Educ. [online], n. 19, p. 20-28, 2002.

LEFFA, Vilson J. Metodologia do ensino de línguas. In BOHN, H. I.; VANDRESEN, P. Tópicos em linguística aplicada: O ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: Ed. da UFSC, p. 211-236, 1988.

LEFFA, Vilson J. O ensino de línguas estrangeiras no contexto nacional. Revista Contexturas, APLIESP, n. 4, p. 13-24, 1999. LEFFA, Vilson J. Produção de materiais de ensino: teoria e prática. 2ª edição revisada. - Pelotas: Educat, 2007.

LEFFA, Vilson J. Aspectos políticos da formação do professor de línguas estrangeiras. In LEFFA, Vilson J. O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. 2ª ed., Pelotas - Educat, p.353 -376, 2008.

MARCH, T. (2000): “WebQuests 101”, en Multimedia Schools, n.° 5, EUA, pp. 55-58.

MOITA LOPES, L.P. Inglês e globalização em uma epistemologia de fronteira: ideologia linguística para tempos híbridos. D.E.L.T.A., n. 24, v. 2, p. 309-340, 2008.

MOITA LOPES, L.P. (2010). Os novos letramentos digitais como lugares de construção de ativismo político sobre sexualidade e gênero. Trabalhos em Linguística Aplicada, vol. 49, nº 2, jul/dez, pp. 393-417.

PEREIRA, D.C.M. A webquest como ferramenta de aprendizagem de língua inglesa dentro de um contexto atual e significativo, 2014.

REZENDE JR. Edson L. A formação inicial de professores(as) de língua estrangeira no Centro de Línguas da UNESP FCL/Assis. 2020. 166 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista. Presidente Prudente, 2020. (p. 22 a 43).

SÃO PAULO. Projeto pedagógico do curso superior de tecnologia em Eventos, 2015b. Disponível em: https://fatecpp.edu.br/wp-content/uploads/2020/05/Projeto_Pedagogico_Eventos_a_partir_1_2015-20150827134248.pdf> Acesso em: 20 nov.2022.

VOLÓCHINOV, V. Estilística do discurso literário II: A construção do enunciado. In: A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2019 [1929].

VOLOCHINOV, M. Língua, linguagem e enunciado. In: ______. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, p. 173-200.

VOLOCHINOV, M. A interação discursiva. In: ______. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, p. 201-225

Published

2023-12-29

How to Cite

Ribeiro Moscatelli, S., s Santos, J. C. F. dos, de Alcântara Zakir, M. ., & Aparecida Lopes Messias, . R. . (2023). USING THE WEBQUEST IN SPANISH CLASS AS A COMMUNICATIVE INTERACTION TOOL. evista BTecLE, 7(2), 244–264. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1163

Issue

Section

RELATOS DE EXPERIÊNCIA