INGLÊS EM JOGO: RELATOS DE EXPERIÊNCIAS SOBRE A ELABORAÇÃO DE IMPLEMENTAÇÃO DE UMA UNIDADE DIDÁTICA BASEADA NA COPA DO MUNDO PARA O ENSINO DE INGLÊS PARA CRIANÇAS
Keywords:
Teaching materials for children; English language; Continuing education for teachers.Abstract
In this article, we aim to report the process of developing and implementing a thematic unit focused on meaning for teaching English to children. The unit was developed by the authors of this paper and later implemented in two classes of Elementary School I by a tenured teacher from the public school system in the interior of the State of São Paulo. The central theme of the unit was "World Cup" and the activities were designed in line with the principles of meaningful and contextualized teaching, with a focus on meaning (Almeida Filho, 2013; 2022). As a tool for data generation and collection, semi-structured interviews and field notes written by the class teacher were used. We concluded that the process of developing thematic teaching materials is complex and requires, above all, theoretical knowledge about meaningful teaching. Furthermore, we found that dialogue with the teacher after the implementation of this didactic unit was crucial in identifying positive aspects and areas for improvement. With this research, we aim to contribute to discussions on the production of meaningful teaching materials for children and the continuing education of English language teachers in this context.
References
ALMEIDA FILHO, José Carlos P. de. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 1993.
ALMEIDA FILHO, José Carlos P. de. Linguística Aplicada, Ensino de Línguas e Comunicação. Campinas, SP: Pontes Editores, 2005.
ALMEIDA FILHO, José Carlos P. de. Quatro Estações no Ensino de Línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 1ª edição, 2012.
ALMEIDA FILHO, José Carlos P. de. O Ensino de Línguas em Comunicação. Mimeo para circulação interna no Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (Área de Ensino de Línguas). Brasília (DF), 2022.
ALMEIDA FILHO, José Carlos P. de.; BARBIRATO, Rita de C. Ambientes Comunicativos para Aprender Língua Estrangeira. Trabalhos de Linguística Aplicada, Campinas: Editora da Unicamp, vol. 36, p. 23-42, Jul. /Dez., 2000.
ALMEIDA FILHO José Carlos P. de.; BARBIRATO, Rita de C. Interação implicitadora e aquisição na aula de línguas. ALMEIDA FILHO, J.Carlos P. de.; BARBIRATO, Rita de C (orgs.). Interação e Aquisição na aula de língua estrangeira. Campinas, SP: Pontes Editores; São Carlos: Edufscar, p. 47-73, 2016.
BARBIRATO, Rita de C. Tarefas geradoras de insumo e qualidade interativa na construção do processo de aprender LE em contexto inicial adverso. 2005. Tese de doutorado – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 2005.
CAMERON, Lynne. Teaching Languages to Young Learners. Cambridge University Press, 2001.
COSTA, Emanuelle A. G. Experiências de ensinar inglês para crianças na escola pública: olhares e percepções sobre a prática do professor 2020. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, São Paulo, 2020.
FREITAS, Mirelle da S. F ; BARBIRATO, Rita de C. Apontamentos da pesquisa nacional sobre o construto de abordagem. FREITAS, M. S.; ORTALE, F. L. (Orgs.). Estudos de abordagem no ensino de línguas e formação docente. Campinas, SP: Pontes Editores, p. 47-69, 2020.
KRASHEN, Stephen D. Principles and practice in second language acquisition. New Jersey: Prentice Hall International, 1982.
VAN GORP, Koen; VAN DEN BRANDEN, Kris. TBLT in context: An interview with Rod Ellis. TASK Journal on Task-Based Language Teaching and Learning, v. 2(2), p. 269-285, 2022.
ROCHA, Cláudia H. Provisões para ensinar LE no ensino fundamental de 1ª a 4ª séries: dos parâmetros oficiais e objetivos dos agentes. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.
RUFINO, Terezinha C. S. O lúdico na sala de aula em séries iniciais do ensino fundamental. (Especialização) Universidade Estadual da Paraíba – Guarabira, Paraíba. 2014.
SANTOS, Leandra Inês S. Língua inglesa em anos iniciais do ensino fundamental: fazer pedagógico e formação docente. 2009. 274 f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, SP, 2009.
XAVIER, Rosely P. Estágio supervisionado de inglês. São Paulo: Editora Contexto, 2023.