EPISTEMOLOGICAL APPLICATIONS OF AUTOETHNOGRAPHY IN ENGLISH TEACHING FOR SPECIFIC PURPOSES

Authors

  • Jonatha Almeida Alberto Fatec

Keywords:

Autoethnography, Linguistic education, Sustainability, English teaching, Decoloniality

Abstract

This study employs autoethnography to examine pedagogical practices in English for Specific Purposes (ESP) instruction, grounded in decolonial, linguistic, and sustainable reflections. Through a critical lens, the author analyzes their teaching experience, emphasizing how pedagogical practices rooted in a reflective locus of enunciation can challenge colonial epistemologies and foster meaningful learning. Using field diaries and bibliographic review, the study highlights that autoethnography enables a transformative analysis of teaching practices by integrating empirical and theoretical elements, demonstrating that pedagogy inspired by decolonial and sustainable values can effectively reshape linguistic education.

References

ANTHONY, L. Defining English for specific purposes and the role of the ESP practitioner. Center for Language Research 1997 Annual Review, p. 115-120, 1997.

AUERBACH, E. R. Reexamining English Only in the ESL Classroom. TESOL Quarterly, v. 27, n. 1, p. 9-32, 1993.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BELCHER, D. English for Specific Purposes in Theory and Practice. University of Michigan Press, 2009.

BENESCH, S. Critical English for Academic Purposes: Theory, Politics, and Practice. Lawrence Erlbaum Associates, 2001.

BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101, 2006.

BROWNING, P.; HIGHET, K.; AZADA-PALACIOS, R.; DOUEK, T.; GONG, E. Y.; SUNYOL, A. Conspiring to decolonise language teaching and learning: reflections and reactions from a reading group. London Review of Education, v. 20, n. 1, p. 42, 2022. DOI: https://doi.org/10.14324/LRE.20.1.42.

DÁVILA, X. P.; MATURANA, H. Educação Biocêntrica: Uma Perspectiva para a Vida Sustentável. Santiago: Editorial Catalonia, 2004.

ELLIS, C.; ADAMS, T. E.; BOCHNER, A. P. Autoethnography: An overview. Forum: Qualitative Social Research, 12(1), 2011.

ELLIS, C.; BOCHNER, A. Autoethnography, Personal Narrative, Reflexivity: Researcher as Subject. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Eds.). Handbook of Qualitative Research. 2. ed. Sage, 2000, p. 733-768.

FAIRCLOUGH, Norman. Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. 2nd ed. New York: Routledge, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

GROSFÓGUEL, R. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Revista Sociedade e Estado, v. 31, n.1, p. 25-49, 2016.

HASHIGUTI, S. T. Uma questão de gêneros: masculino e feminino em livros didáticos de língua inglesa como língua estrangeira. In: CORACINI, M. J.; CAVALLARI, J. S. (Orgs.). (Des)Construindo verdade(s) no/pelo material didático: discurso, identidade, ensino. Campinas: Pontes, 2016, v. 1, p. 137-154.

_____. Podemos falar inglês? Reflexões sobre o inglês não falado no Brasil. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 56, n. 1, p. 237-265, abr. 2017. DOI: 10.1590/010318135150200431.

KRENAK, A. Ideias para Adiar o Fim do Mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

KUMARAVADIVELU, B. The Decolonial Option in English Teaching: Can the Subaltern Act? TESOL Quarterly, v. 50, n. 1, p. 66-85, 2016.

MIGNOLO, W. On Decoloniality: Concepts, Analytics, Praxis. Durham: Duke University Press, 2020.

ROCHA, Cláudia Hilsdorf. Educação linguística na liquidez da sociedade do cansaço: o potencial decolonial da perspectiva translíngue. DELTA, v. 35, n. 4, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-460X2019350403.

SANTOS, Antonio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora/PISEAGRAMA, 2023.

SANTOS, S. M. A. Autoetnografia como estratégia de pesquisa. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 68, p. 701-725, 2017.

TOZONI-REIS, M. F. de C. Metodologia da Pesquisa. 2. ed. Curitiba: IESDE Brasil S.A., 2009.

WALSH, Catherine. Decolonial Pedagogies Walking and Asking. In: Decolonizing Knowledge and Power. Routledge, 2013.

Published

2025-06-30

How to Cite

Almeida Alberto, J. (2025). EPISTEMOLOGICAL APPLICATIONS OF AUTOETHNOGRAPHY IN ENGLISH TEACHING FOR SPECIFIC PURPOSES. evista BTecLE, 9(1), 067–079. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1246