THE ENRICHMENT OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING IN HIGHER EDUCATION

Authors

  • Michelle Facchin Fatec Jaboticabal
  • Lígia De Grandi Fatec

Keywords:

Language teaching for specific purposes; Foreign language teaching; Higher education; Problem-based learning (PBL).

Abstract

The aim of this study is to present foreign language teaching practices in Higher Education, based on a bibliographical study and a qualitative research approach, promoting a dialogue between the theory of Problem-Based Learning (Savi-Badden, 2003; Mathews-Aydinli, 2007; Tano, 2019) and the Language for Specific Purposes (Nadin, 2022), considering that the proposals were designed for undergraduate technological courses of Marketing and Enterprise Management. According to Savi-Badden (2003), Problem-Based Learning articulates models of knowledge, action and reflection that mobilize the student for the active participation as a protagonist in the learning process, including moral, emotional and intellectual qualities. This approach is compatible with Language Teaching for Specific Purposes, because the Spanish and English lessons presented here have been designed according to the technical needs of the aforementioned technological courses. According to Nadin (2022), language teaching for specific purposes should focus on the needs of the professional contexts of each course. Therefore, this study is expected to contribute to the enrichment of foreign language teaching in higher education, with the aim of meeting the needs of students' professional practice.

Author Biography

Lígia De Grandi, Fatec

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - FCLAR (2019). Realizou estágio de doutoramento na Facultad de Traducción y Documentanción da Universidade de Salamanca Espanha (2017 - PDSE/CAPES). Mestra em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - FCLAR (2014) e graduada em Letras Português/ Espanhol e respectivas literaturas pela Faculdade de Educação São Luís - Jaboticabal-SP (2005). Ministrou aulas de Linguística no curso de Letras da Faculdade de Educação São Luís e do Instituto Federal de São Paulo, Câmpus de Sertãozinho. Trabalhou em cursos do Ensino Médio, Tecnólogos e cursos de idiomas como professora de Língua Espanhola. Ministrou aulas de Língua Portuguesa no Ensino Médio, no curso de Letras e outros cursos bacharelado. Foi integrante do Grupo de Pesquisa Estratégias e Metodologias de Ensino de Língua (EMEL), participando ativamente na linha 1 Ensino e aprendizagem de línguas estrangeiras e formação de professores. Atualmente, integra o Grupo de Pesquisa Estudos de Léxico. Desde 2022 é professora de espanhol e português na Faculdade de Tecnologia (Centro Paula Souza) em três unidades: Jaboticabal, Bebedouro e Catanduva.

References

ÁLVAREZ, Pedro Castro; PÉREZ, Graciela González; ESPINO, Liliana A. Casar. Metodología para la organización de los cursos de inglés con fines específicos basada en el problema. Revista Internacional de Lenguas Extranjeras (RILE), Tarragona, n. 4, p. 31-52, 2015. Disponível em: https://raco.cat/index.php/RILE/article/view/304491. Acesso em: 3 nov. 2024.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental - língua estrangeira. Brasília: MEC/SEE, 1998.

BRASIL, Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC, 2017.

DE GRAAFFA, Erik; KOLMOS, Anette. Characteristics of problem-based learning. International Journal of Engineering Education. Britain: Tempus, v. 19, n. 5, p. 657-662, 2003. Disponível em: https://www.ijee.ie/articles/Vol19-5/IJEE1450.pdf. Acesso em: 10 out. 2024.

GOLEMAN, Daniel. Inteligência emocional: A teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. Trad. Marcos Santarrita. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.

GOLLIN-KIES, Sandra; HALL, David R.; MOORE, Stephen H. Language for specific purposes. Hampshire; New York: Palgrave Macmillan, 2015.

HYMES, Dell Hathaway. Acerca de la competencia comunicativa. In: Llobera, Miquel (coord.). Competencia comunicativa: documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras. Madrid: Edelsa, 1995.

LIMA, Gerson Zanetta de; ALMEIDA, Henriqueta Galvanin Guidio de; FERREIRA FILHO, Olavo Franco; LINHARES, Rosa Elisa de Carvalho; OBERDIEK, Hernann Iark; COLUS, Ilce Mara de Syllos. Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP): construindo a capacitação em Londrina. Revista Brasileira de Educação Médica. Rio de Janeiro, v. 27, n. 1, jan/abr., 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/MLJ87RxQLj7jnBcjbPvPLTH/?format=pdf& lang =pt. Acesso em: 6 nov. 2024.

LOVATO, Fabricio Luís; MICHELOTTI, Angela; SILVA, Cristiane Brandão da; LORETTO, Elgion Lucio da Silva. Metodologias Ativas de Aprendizagem: uma breve revisão. Acta Scientiae, v. 20, n. 2, mar./abr. 2018. P. 154-171. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra .br/ index.php/acta/article/view/3690 Acesso em: 13 abr. 2025.

MARQUES, Glessyan de Quadros; CUNHA, Marcia Borin da. Abordagem, metodologia, método, estratégia, técnica ou recurso de ensino: como definir a Aprendizagem Baseada em Problemas? Revista Prática Docente, Confresa, v. 7, n. 1, 2022. Disponível em: http://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n1.e018.id1436. Acesso em: 09 dez. 2024.

MATHEWS-AYDINLI, Julie. Problem-based learning and adult English language learners. Caela Brief, Washington, p.1-8, 2007. Disponível em: problem-based-learning-and-adult-english-language-learners.pdf. Acesso em: 26 out. 2024.

MIGUEL DÍAZ, Mario de. Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias: orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio de educación superior. Oviedo: Ministerio de Educación y Ciencia, 2005.

NADIN, Odair Luiz. Abordagem Terminológico-Discursiva: pelo resgate da Terminologia e da Terminografia no Ensino e na Aprendizagem de Línguas para Fins Específicos no contexto brasileiro. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 61, p. 97-108, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/sTLpHTDQSq3ZwGKWpTYQPHc/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 13 abr. 2025.

SAVI-BADDEN, Maggi. Facilitating problem-based learning. London: SRHE; Open University, 2003.

TANO, Marcelo. Propuesta metodológica para la enseñanza del español de especialidad según el aprendizaje basado en problemas. Le Cahiers du GÉRES – Revue du Groupe d’Etude et de Recherche en Espagnol de Spécialité, Villeurbanne, n. 11, p. 285-302, 2019. Disponível em: https://hal.science/hal-02970269/. Acesso em: 20 out. 2024.

UNESCO. Reimagining our futures together: a new social contract for education. Paris: Unesco, 2021. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707. Acesso em: 26 out. 2024.

Published

2025-06-30

How to Cite

Facchin, M., & De Grandi, L. . (2025). THE ENRICHMENT OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING IN HIGHER EDUCATION. evista BTecLE, 9(1), 051–066. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1251