Planning and rethinking: a mutual needs analysis
Keywords:
Needs Analysis, Learning, ReplanningAbstract
The constant technological, economic, cultural and social impacts on society lead us to rethink the role of education and the role of teachers nowadays, providing a review of the educators’ performance, beginning with teacher reflection on teaching plans, teaching materials and pedagogical practices. Thus, it was proposed to the group of students enrolled in the Secondary School of the Technical School Professor Massuyuki Kawano, the participation in a research through the adapted questionnaire on Needs Analysis (Hutchinson & Waters, 1987)1 with the purpose of studying needs, wishes and learning gaps. The results of the research and the bibliographical review enabled the teacher reflection and the replanning of the teaching process, once it was identified changes in the study needs of each beginning group, each school year; and that frustrations about the learning process are minimized when the elements that cause limitations are identified.
References
AMARAL, V. L. do. Psicologia da educação - Natal, RN: EDUFRN, 2007. 208 p.: il.
BLOMMAERT, J; RAMPTON, B. Language and superdiversity. Diversities, v.13, n.2, 2011. ISSN 2079-6595, Disponível em: http://www.unesco.org/new/en/social-andhttp://www.unesco.org/new/en/social-and-human-sciences/resources/periodicals/diversities/past-issues/vol-13-no-2-2011/language-and-superdiversity/human-sciences/resources/periodicals/diversities/past-issues/vol-13-no-2http://www.unesco.org/new/en/social-and-human-sciences/resources/periodicals/diversities/past-issues/vol-13-no-2-2011/language-and-superdiversity/2011/language-and-superdiversity/ Acesso em 11 jan. 2016.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais:
Introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997. 126p.
FREIRE, P.. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa – 54ª ed – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
GARCIA, O.; FLORES, N. Multilingualism and Common Core State Standards in The
United States. In: MAY, S. The multilingual turn: implications for SLA, TESOL and Bilingual education. London: Routledge, 2014
HUTCHINSON, T. WATERS, A. English for Specific Purposes: a learning-centred approach. Cambridge University Press. 1987. Capítulo 6 “Needs Analysis”.
LIMA, A. P.; KAWACHI, G. J. Ensino de inglês para crianças da era da globalização: reflexões sobre (multi) letramentos, formação de professores e educação. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015
PERRENOUD, P. A prática Reflexiva no Ofício do Professor: Profissionalização e razão pedagógica, Porto Alegre-RS, Artmed Editora, 2002
PLATÃO, A República (ou Da Justiça)/Platão – tradução, textos complementares e notas Edson Bini – 2ªed. – São Paulo: EDIPRO, 2014.
PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 2001 RAMOS, R.C.G. 1988. Questionário de Necessidades/Expectativas. Questionário elaborado para o módulo Necessidades e objetivos do ensino de inglês na escola pública do curso Reflexão sobre a Ação: o profesor de inglês aprendendo e ensinando.mimeo.
ROCHA, C. H.; BRAGA, D. B.; CALDAS, R. R. Políticas linguísticas, ensino de línguas e formação docente: desafios em tempos de globalização e internacionalização. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015
ROGERS, C. R. Freedom to learn. Charles E Merrill. Publishing Company; Columbus: Ohio, 1969
SÃO PAULO, 2011. Atualização da Proposta de Currículo por Competência para o
Ensino Médio do Centro Paula Souza – Centro Estadual de Educação Tecnológica
Paula Souza – Coordenação Geral de Almério Melquíades de Araújo – Dezembro de 2011
SIFAKIS, N. The education of teachers of English as a língua franca: a transformative perspective. International Journal of Applied Linguistics, v. 17, n.3, 2007