BILINGUAL EDUCATION AND PUBLIC SCHOOLS: ESSAY ON FACING THE DIFFICULTIES OF ITS IMPLEMENTATION AND ITS FUNDAMENTAL ROLE IN THE CONSTITUTION OF TRANSFORMING AGENTS IN A DECOLONIAL CONTEXT
Keywords:
Educação bilíngue, Escola pública, Formação de professores, Letramento, CLILAbstract
The essay deals with the obstacles posed to the implementation of Bilingual Education in Public Schools and the social issue associated to it, as it could give a global voice to a minority living in disadvantaged neighborhoods; a minority not in number, but in the sense of being underrepresented in a global context. After review, analysis and evaluation of the literature and current research on bilingual education and some approaches, the essay briefly analyzes the issue of teacher training, language acquisition and literacy in the mother tongue and additional languages, as well as the motivation to learn and CLIL approach and its possibilities of success in this regard, defending, in the end, the transition from monolingual to bilingual education in Brazilian Public Schools, especially the teaching of the lingua franca.
References
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Centro Gráfico, 1988. Disponível online em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 31/01/2021.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. Lei nº. 9394. 1996. Disponível online em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 31/01/2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível online em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a oferta de Educação Plurilíngue. Brasília: CNE/CEB, 2020. Disponível online em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article/30000-uncategorised/90801-educacao-plurilingue. Acesso em: 31/01/2021.
LADEIA, Rita; VINHOLTE, Suzana e SOARES, Jéssica. Webinar: Diretrizes Curriculares para a Educação Bilíngue: Impactos na Formação de Professores. BRAZ-TESOL Belém Chapter. Disponível online em: https://youtu.be/hgPymMxGHAM. Acesso em 16/11/2020.
BRAZ-TESOL MBE SIG. Webinar: Second Language Acquisition by Children - Live Q&A. Disponível online em: https://www.facebook.com/btmbesig/videos/193068182032433/?t=1489. Acesso em 16/11/2020.
BRENTANO, Luciana. “A experiência bilíngue e a cognição: implicações na sala de aula.” IN: MEGALE, Antonieta (organização; prefácio Mejía, Anne-Marie Truscott de). Desafios e Práticas na Educação Bilíngue. Vol. 2. São Paulo: Fundação Santillana, 2020, pág. 123.
BRITISH COUNCIL. Políticas Públicas para o Ensino de Inglês: Um Panorama das Experiências na Rede Pública Brasileira. 1ª edição, São Paulo, 2019, p. 69. Disponível em https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/final-publicacao_politicaspublicasingles-compressed.pdf>. Acesso em 26 jan. 2021. CAÑADO, María Luisa Pérez (2019): CLIL and elitism: myth or reality?, The Language Learning Journal, DOI: 10.1080/09571736.2019.1645872
COYLE, Do; HOOD, Philip and MARSH, David. CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2010. 15ª. Edição.
CRYSTAL, David. English as a global language. United States of America: CUP, 2003, 2ª. Edição.
DIAS, Camila. “Alfabetização, letramentos e multiletramentos em contextos bilíngues.” IN: MEGALE, Antonieta (organização; prefácio GARCÍA, Ofelia). Educação Bilíngue no Brasil. São Paulo: Fundação Santillana, 2019, pág. 87
DIAS, Camila. “Alfabetização e multiletramentos em contextos bilíngues: algumas propostas.” IN: MEGALE, Antonieta (organização; prefácio Mejía, Anne-Marie Truscott de). Desafios e Práticas na Educação Bilíngue. Vol. 2. São Paulo: Fundação Santillana, 2020, pág. 93.
DOIZ, Aintzane; LASAGABASTER, David & SIERRA, Juan Manuel (2014) CLIL and motivation: the effect of individual and contextual variables, The Language Learning Journal, 42:2, 209-224, DOI: 10.1080/09571736.2014.889508
GARCÍA, Ofelia & WOODLEY, Heather Homonoff. The Routledge Handbook of Educational Linguistics. Edited by Martha Bigelow and Johanna Ennser-Kananen, University of Minnesota, 2015 - by Routledge, New York, NY. Chapter 10 – Bilingual Education.
GROSJEAN, François. What bilingualism is NOT. Myths about bilingualism. Disponível em https://www.francoisgrosjean.ch/myths_en.html
KLEYN, Tatyana & GARCÍA, Ofelia. Translanguaging as an Act of Transformation, Restructuring, Teaching and Learning for Emergent Bilingual Students.
LIBERALI, Fernanda Coelho. “O desenvolvimento de agência e a Educação Multi/Bilíngue” IN: MEGALE, Antonieta (organização; prefácio Mejía, Anne-Marie Truscott de). Desafios e práticas na Educação Bilíngue. Vol. 2. São Paulo: Fundação Santillana, 2020, pág. 77.
LIBERALI, C. F. & MEGALE, A. H. (2016). Elite bilingual education in Brazil: an applied linguist's perspective. Colomb. Appl. Linguist. J., 18(2), pp. 95-108.
MARINI, Eduardo. A expansão das escolas bilíngues no Brasil. 06/08/2018. Revista Educação. Disponível online em: https://revistaeducacao.com.br/author/eduardo-marini/
MEGALE, Antonieta (organização; prefácio GARCÍA, Ofelia). “Bilinguismo e Educação Bilíngue” IN: Educação Bilíngue no Brasil. São Paulo: Fundação Santillana, 2019, pág. 13.
SAN ISIDRO, Francisco Xabier. AICLE: un viaje a HOTS. IN: HERRERA, Francisco. Enseñar español a niños y adolescentes. Enfoques y tendencias. Barcelona: Difusión, 2016, p.66.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Currículo da Cidade: Ensino Fundamental: componente curricular: Língua Inglesa. – 2.ed. – São Paulo: SME/COPED, 2019.
SCHMID, Monika. The best age to learn a second language. The Independent (online newspaper). Monday, 8 February 2016. Disponível online em: https://www.independent.co.uk/news/education/the-best-age-to-learn-a-second-language-a6860886.html. Acesso em: 23/04/2020.
SHAKESPEARE, William. The Tempest. GlobalGrey, 2018. Disponível online em: globalgreyebooks.com. Acesso em: 16/11/2020.
SHAKESPEARE, William. A Tempestade. Versão para ebook: eBooksBrasil.org. Disponível online em: http://www.fatecjd.edu.br/clubedolivro/ebooks/A%20Tempestade-William%20Shakespeare.pdf. Acesso em: 25/04/2022.