Technical area and common core: an example of convergence between the universe of Fashion Production and English language teaching

Authors

  • Ingrid Trioni Nunes MACHADO Instituto Federal do Paraná, Goioerê, Brasil

Keywords:

English Language, Fashion Production, Communicative Approach

Abstract

The knowledge of a foreign language facilitates the interaction and participation of the individual in the globalized world as well as in the world of work, ensuring, thus, his/her inclusion in the reflections of the current world society. From this observation, the Pictionary project consists of producing a picture dictionary for words in the universe of Fashion Production. From parts of clothing, objects, instruments that are specific of a laboratory, workshop, walkway or even a modeling or sewing room, research will be carried out to find out the equivalent terms in English. Then, after a survey of these entries, students participating in the project will make a connection between the word translated into English with the images, pictures and figures chosen.

References

BRASIL. LEI Nº 11.892, de 29 de Dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília.

______. LDB – Lei 9394, de 20 de Dezembro de 1996 – Lei das Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília.

______. 2006. Ministério da Educação. Orientações Curriculares Nacionais: Ensino Médio: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Secretaria da Educação Básica.

Brasília.

______. 2000. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Secretaria da Educação Básica.

Brasília.

BROWN, D. H. 2007. Principles of Language Learning and Teaching. Longman.

CELCE-MURCIA, M. 2001. Teaching English as a Second or Foreign Language. Third Edition. London: Heinle Heinle – Thomson Learning.

CHOMSKY, N. 1965. Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, Mass: MIT Press.

GARDNER, H. 1993. Multiple intelligences: The theory in practice. New York: Basic Books.

KRASHEN, S. 1982. Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford: Pergamon Press.

LARSEN-FREEMAN, D. 2003. Techniques and Principles in Language Teaching. Second Edition. Oxford: Oxford University Press.

MOTTERAM, G. 2013. Innovations in Learning Technologies for English Language Teaching. London: British Council.

NUNAN, D. 1989. Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge Press: CUP.

PACHECO, E. 2010. Os Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Brasília: MEC/SETEC.

RICHTER, M. G.; BALBINOT, M. 2001. A Abordagem Comunicativa na Aquisição de Língua Escrita. Disponível em <http://coral.ufsm.br/lec/02_01/MarcioLC6.htm>. Acesso em: 25 mai. 2018.

PEREIRA, I. B. 2009. Interdisciplinaridade. Verbete. In: Fundação Oswaldo Cruz; Escola Politécnica De Saúde Joaquim Venâncio. Dicionário da Educação Social em Saúde. Rio de Janeiro.

INSTITUTO FEDERAL DO PARANÁ – CAMPUS AVANÇADO GOIOERÊ. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Produção de Moda. 2016. Disponível em <http://goioere.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2017/05/PPC-T%C3%89CNICO-EMhttp://goioere.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2017/05/PPC-T%C3%89CNICO-EM-PRODU%C3%87%C3%83O-DE-MODA-REVISADO-Piveta-Final.pdfPRODU%C3%87%C3%83O-DE-MODA-REVISADO-Piveta-Final.pdf>. Acesso em:

mai. 2018.

Published

2018-12-19

How to Cite

MACHADO, I. T. N. . (2018). Technical area and common core: an example of convergence between the universe of Fashion Production and English language teaching . evista BTecLE, 2(2), 002–013. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/142