Orality: gender teaching-learning debates in the 8th year school book

Authors

  • Aguida Pereira de SOUZA Universidade Estadual da Paraíba, Monteiro, Brasil
  • Silvânia Maria da Silva Amorim CRUZ Faculdade Vale do Pajeú, São José do Egito, Brasil

Keywords:

Textbook, Oral genre debate, Teaching

Abstract

Bearing in mind that the oral genre tends to be taken, in the school environment, as a playful and secondary learning system, since writing and grammatical studies are generally the main elements in Portuguese language classes, we think in this article that aims to verify how the oral genre debate is worked, in a didactic book of Portuguese Language of the 8th grade, in the light of Mendes (2005) and Rojo (2003). As a result, we show that despite the various proposals of the oral genre as an autonomous teaching object, the textbook, object of study, still works with a conservative idea and, sometimes, as a pretext for teaching grammatical aspects.

References

BRASIL, Ministério da Educação. 1997. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa/ Secretaria de Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEF.

BRASIL. Ministério da Educação. 1998. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC; SEF.

DOLZ, J. SCHNEUWLY, B. 2004. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: Gêneros orais e escritos na escola. Trad. e Org. de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras.

FAVERO, ; ANDRADE, Maria Lúcia C. V. O.; AQUINO, Zilda G. O. 2003.

Oralidade e escrita: perspectiva para o ensino de língua materna. São Paulo: Cortez.

MENDES, A. 2005. A linguagem oral nos livros didáticos de língua portuguesa do ensino fundamental - 3º e 4º ciclos: algumas reflexões. 191f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo.

ROJO, R. 2003. Livro didático de língua portuguesa, letramento e cultura da escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras.

Published

2021-07-09

How to Cite

SOUZA, A. P. de ., & CRUZ, S. M. da S. A. . (2021). Orality: gender teaching-learning debates in the 8th year school book . evista BTecLE, 4(1), 284–297. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/209