English in the contemporary world and the use of technologies for teaching aviation English

Authors

  • Tayza Cristina Nogueira ROSSINI UNICESUMAR, Maringá, Brasil

Keywords:

Lingua Franca, Globalization, New Technologies, English Teaching, English for Aviation

Abstract

Spoken by millions of people around the world and in an increasingly significant expansion, the English language has been characterized as a lingua franca and has enabled, along with digital technologies, new perspectives on language learning. The present essay aims, through a bibliographic search, to highlight new possibilities for education in an educational context in which, increasingly, new perspectives are created and the learning of the English language is enhanced.

References

ASSIS-PETERSON, A. A.; COX, M. I. P. 2013. Standard English & World English: entre o siso e o riso. Calidoscópio. V.11, N.2, p.153-166, mai/ago.

BRAGA, J.; MENEZES, L.. 2014. Introdução aos Objetos de Aprendizagem. IN: BRAGA, Juliana (Org), Objetos de Aprendizagem. Volume 1: Introdução e Fundamentos. Santo André, SP: Editora da UFABC.

Doc 9835, Manual on the Implementation of ICAO Language Proficiency

Requirements. 2010. International Civil Aviation Organization 999 University Street, Montréal, Quebec, Canada.

FREY, N.; FISHER, D.; GONZALEZ, A. 2010. Literacy 2.0: reading and writing in 21st century classrooms. Bloomington: Solution Tree Press.

JENKINS, J. 2012. English as a Língua Franca from the classroom to the classroom. ELT Journal, v.66, n.4, p.486-494.

KENSKI, V. M. 1998. Novas tecnologias - O redimensionamento do espaço e do tempo e os impactos no trabalho docente. In: Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 8, mai-ago. p. 58-71.

LEFFA, V. J. 2001. Aspectos políticos da formação do professor de línguas estrangeiras. In: LEFFA, V. J. (Org.). O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. Pelotas (RS): Educat, p. 333-355.

LEFFA, V. J. 2002. Teaching English as a multinational language. The Linguistic Association of Korea Journal. Vol.10, N.1.

MARX, K.. 1988. O capital: crítica da Economia Política. São Paulo: Jose Olympio Ltda.

MORAES, C. M. 1997. O paradigma educacional emergente. Campinas: Papirus.

MORAN, J. (Org.). 2018. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Penso.

PAIVA, V. L. M. de O. 2001. A www e o ensino de Inglês. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p.93-116. Trimestral.

PÁDUA, E. M. M. de. 2004. Metodologia da Pesquisa: abordagem teóricoprática. 1ª ed. Revista e atualizada, Campinas, SP: Papirus.

RAJAGOPALAN, K. 2010. O lugar do inglês no mundo globalizado. In: SILVA, K. A.

(Org.) Ensinar e aprender línguas na contemporaneidade: linhas e entrelinhas. Campinas: Pontes Editores.

SEIDLHOFER, B. 2011. Understanding English as a Lingua Franca. Oxford: Oxford University Press.

SILVA, M. J. da. 2018. Novas Tecnologias na Educação. Maringá, UniCesumar.

TEIXEIRA, E. D. 2010. Tecnologia no ensino de línguas: e agora professor! Webrevista Página de Debate: Questões de Linguística e de Linguagem, Campo Grande, n. , p.1-11, fev. Disponível em: Acesso em: 03 jan. 2020.

TORRES, P. L.. IRALA, E. A. F. 2014. Aprendizagem Colaborativa: Teoria e Prática. Disponível: http://www.agrinho.com.br/site/wphttp://www.agrinho.com.br/site/wp-content/uploads/2014/09/2_03_Aprendizagem-colaborativa.pdfcontent/uploads/2014/09/2_03_Aprendizagem-colaborativa.pdf. Acesso em: 03 jan. 2020.

Published

2020-12-21

How to Cite

ROSSINI, T. C. N. . (2020). English in the contemporary world and the use of technologies for teaching aviation English . evista BTecLE, 4(1), 605–615. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/214