The active teaching-learning methodologies of physical education students: a case in the private higher education system of ABC Paulista

Authors

  • Lúcio Leite de MELO Universidade Municipal de São Caetano do Sul, São Caetano do Sul, Brasil
  • Carlos Alexandre Felício BRITO Universidade Municipal de São Caetano do Sul, São Caetano do Sul, Brasil
  • Ivo Ribeiro SÁ Universidade Municipal de São Caetano do Sul, São Caetano do Sul, Brasil

Keywords:

active teaching-learning methodologies, Training, Teaching, Health, Physical Education

Abstract

The aim of the study was to analyze how active learning can facilitate the learning process of Higher Education students, by investigating students’ performance and indicating which factors contribute to promote and facilitate learning from the students’ point of view. For that, a case study was conductedd, with 52 participants  from Physical Education undergraduate courses at a private higher education institution located in the ABC Paulista region. Analysis of results were based on absolute and calculated frequencies, calculation of the Return Gain (GR) and, to understand its cause, an online questionnaire was used to survey the students’ subjective responses. There is evidence that the implemented active learning process could be effective alternatives, since they show the results from a quanti-qualitative point of view, improving both school performance and student performance.

References

ACIOLE, G.G. 2016. Rupturas paradigmáticas e novas interfaces entre educação e saúde. Cadernos de Pesquisa, 46.162: 1172-1191.

ARAÚJO, D.; M.C.G. MIRANDA; S.L. BRASIL. 2007. Formação de profissionais de saúde na perspectiva da integralidade. Revista Baiana de Saúde Pública, 31.1: 20-31.

[S.l.].

ASSMANN, H. 2003. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. Rio de Janeiro: Vozes. 7a. ed.

BRASIL. 1996. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, dez 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 06 mai. 2019. _______. 2001. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES n.4 de 7 de Novembro de 2001. Institui diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em medicina. Diário Oficial da União, Brasília; 9 nov. 2001.

_______. 2004. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES n.7 de 31 de Março de 2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Educação Física, em nível superior de graduação plena. Diário Oficial da União, Brasília; 5 abr. 2004, Seção 1, p. 18.

BACICH, L.; A. TANZI NETO; F.M. TREVISANI (Orgs.), 2015. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso.

CAMPAGNOLO, R. et al. 2014. Uso da abordagem Peer Instruction como metodologia ativa de aprendizagem: um relato de experiência. Revista Signos, 35.2: 79-87. [S.l.].

CARABETTA JUNIOR, V.; BRITO, C.A.F. 2011. Bases introdutórias de iniciação científica em saúde na escolha do método de pesquisa. Revista Brasileira de Ciências da Saúde, 9.29: 64-72. São Paulo.

CESAR, A.M.R.V.C. 2005. Método do Estudo de Caso (Case studies) ou Método do Caso (Teaching Cases)? Uma análise dos dois métodos no Ensino e Pesquisa em Administração. Revista Eletrônica Mackenzie de Casos, 1.1: 1-23. São Paulo. CHIZZOTTI, A. 2006. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Rio de Janeiro: Vozes.

DIESEL, A.; A.L.S. BALDEZ; S.N. MARTINS. 2017. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, 14.1: 268-288. [S.l.]. LIBÂNEO, J.C. 2006. Tendências pedagógicas do Brasil e a Didática. In: HENRIQUE, M.M.; M.L. ALVES; F.G. ANDRADE (orgs.). Pedagogia Cidadã Cadernos de Formação. São Paulo: Ed. Unesp. pp. 31-36.

LÜDKE, M.; M.E.D.A ANDRÉ. 2018. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas.

Rio de Janeiro: E.P.U. 2a. ed.

MACHADO, M.F.A.S. et al. 2007. Integralidade, formação de saúde, educação em saúde e as propostas do SUS: uma revisão conceitual. Ciências da saúde coletiva, 12.2: 335-342. Rio de Janeiro.

MATTAR, J. 2017. Metodologias ativas para a educação presencial, blended e a distância. São Paulo: Artesanato Educacional.

MAZUR, E. 1997. Peer instruction: a user’s manual. [S.l.]: Prentice Hall, Inc. Pap/Dskt ed.

MENEZES, M.A.A. 2012. Método do caso e estudo de caso: uma abordagem epistemológica. Revista Justiça e Educação, 1.1: 2–11. [S.l.].

MELO, T.O. et al. 2014. O olhar do docente acerca dos alunos que trabalham inseridos nas metodologias ativas de aprendizagem. Revista da Faculdade de Ciências Médicas de Sorocaba, 16.3: 134-138. [S.l.].

MIZUKAMI, M.G.N. 2019. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: E.P.U.

MOREIRA, M.A. 2011. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Editora Livraria da Física.

_________, M.A. 2012. Mapas conceituais e aprendizagem significativa (concept maps and meaningful learning). In: MOREIRA, M.A. Aprendizagem significativa, organizadores prévios, mapas conceituais, diagramas V e Unidades de ensino potencialmente significativas. Porto Alegre: UFRGS. pp. 41-54.

MÜLLER, M.G. et al. 2017. A literature review on the implementation of Peer Instruction interactive teaching method (1991 to 2015). Revista Brasileira de Ensino de Física, 39. 3: e3403. São Paulo.

NASCIMENTO, E.L. 2011. A dupla semiotização dos objetos de ensino-aprendizagem: dos gestos didáticos fundadores aos gestos didáticos específicos. Signum: estudos da linguagem, 14.1: 421-445. Londrina.

ROSA, D.L.; A.N.F. MENDES; A.B. LOCATELLI. 2018. A formação da identidade docente na licenciatura em química e suas relações com a aprendizagem significativa a partir da análise do modelo de ensino de Gowin. Revista Práxis, 10.20: 147-160. [S.l.]. SANTAELLA, L. 2004. A teoria geral dos signos: como as linguagens significam as coisas. São Paulo: Pioneira.

SILVA, M.V.S.; G.B.N. MIRANDA; M.A. ANDRADE. 2017. Sentidos atribuídos à integralidade: entre o que é preconizado e vivido na equipe multidisciplinar. InterfaceComunicação, Saúde, Educação, 21.62: 589-599. Botucatu.

SOTO, B.D.G.; A.B. VALLORI. 2011. UVE de Gowin instrumento metacognitivo para un aprendizaje significativo basado en competencias. Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, 3.1: 51-62. [S.l.].

STEINERT, Y. et al. 2006. A systematic review of faculty development initiatives designed to improve teaching effectiveness in medical education: BEME Guide no. 8. Medical Teacher, 28.6: 497-526. [S.l.].

THOMAS, J.R.; J.K. NELSON; S. SILVERMAN. 2012. Métodos de Pesquisa em

Atividade Física. Porto Alegre : Artmed. 6a. ed.

VALENTE, J.A. 2014. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, 4: 79-97. Curitiba.

YIN, R.K. 2015. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman. 5a. ed.

ZANATTA, S.C.; H.A.P. CARVALHO; B.M. DUARTE. 2017. Peer instruction: discussões que permeiam a formação reflexiva e o ensino de ciências. REPPE - Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, 1.1: 157-178. Paraná.

Published

2021-07-09

How to Cite

MELO, L. L. de, BRITO, C. A. F., & SÁ, I. R. (2021). The active teaching-learning methodologies of physical education students: a case in the private higher education system of ABC Paulista . evista BTecLE, 4(1), 009–027. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/234