Multiliteracy and hypertext: the portuguese language teacher as a mediator of critical discourse development

Authors

  • Dany Thomaz GONÇALVES Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil
  • Estéfany Ingridy Cruz de JESUS Faculdades integradas Campo-Grandenses, Campo Grande, Rio de Janeiro, Brasil

Keywords:

Literacies, Multiliteracies, Hypertext

Abstract

In this article, we seek to portray the pedagogy of Multiliteracies (GRUPO DE NOVA LONDRES, 1996) as a tool in Portuguese Language classes for the formation of critical discourse, making the teacher the mediator of the search for the autonomy of students with the help of hypertext and Information and Communication Technologies. Unlike the static classroom and the use of technologies that are already obsolete, the purpose of this work is to reflect on the contemporary and the relationship of the web in the lives of students and how the pedagogical practices of literacies must be modernized, seeking to encourage and not alienate the student , producing, seeking and taking into account the individual and collective social.

References

BUZATO, M. Entre a fronteira e a periferia: linguagem e letramento na inclusão digital.

Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem/Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.

COPE, B.; KALANTZIS, M. Designs for social futures. In: (Eds.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000a. _______________________. Multiliteracies: the beginnings of an idea. In COPE, B.; KALANTZIS, M. (Eds.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000b.

COPE, B.; KALANTZIS, M. (Eds.) Multiliteracies – Literacy learning and the design of social futures. NY: Routledge, 2006[2000].

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo, Editora Paz e Terra, 2019.

_______. Pedagogia da Autonomia. São Paulo, Editora Paz e Terra, 2007. GARCÍA-CANCLINI, N. Culturas Híbridas - estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP, 1997. Tradução de Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão.

KALANTZIS, M.; COPE, B. A Multiliteracies Pedagogy: a pedagogical supplement. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (Eds.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000a.

_______________________. Changing the role of schools. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (Eds.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000b.

KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

KRESS, G. Multimodality. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (Eds.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000. LANKSHEAR, Colin, and KNOBEL, Michele. New literacies: everyday practice and social learning. 3.ed. New York: Open University Press, 2011.

LEMKE, Jay L.. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trab.

linguist. apl., Campinas , v. 49, n. 2, p. 455-479, Dec. 2010 . Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010318132010000200009&lng=en&nrm=iso. Acesso em 03 Maio. 2020 às 18:00h. https://doi.org/10.1590/S0103-18132010000200009. MORAN, J. Aprendizagem significativa. Disponível em:

http://www.eca.usp.br/prof/moran/site/textos/educacao_inovadora/significativa.pdf.

Acesso em 27 fev. 2020 às 18:09h

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009. _____. Por novos e múltiplos letramentos. Revista Na Ponta do Lápis, São Paulo, n.27, p. 6-11, Ago. 2016. Disponível em https://www.escrevendoofuturo.org.br/arquivos/5917/npl27-03ago2016.pdf. Acesso em 03 Maio. 2020 às 18:10h.

_____. Letramento e capacidades de leitura para a cidadania. São Paulo: SEE: CENP, 2004. Texto apresentado em Congresso realizado em maio de 2004.

ROJO, R.; MOURA, E. Pedagogia dos Multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola.

São Paulo: Parábola, 2012.

SOARES, Magda. Letramento um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

STREET, B. V. Introduction: the new literacy studies. Cross-cultural approaches to literacy. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

THE NEW LONDON GROUP. A Pedagogy of Multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review, v. 66, n. 1, 1996.

Published

2021-07-09

How to Cite

GONÇALVES, D. T. ., & JESUS , E. I. C. de . (2021). Multiliteracy and hypertext: the portuguese language teacher as a mediator of critical discourse development . evista BTecLE, 4(1), 224–237. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/243