Digital medium: aspects of mediation on the semantics development present in sign language storytelling

Authors

  • Alexsandra de Melo ARAÚJO Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande-PB, Brasil
  • Márcia TAVARES Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande-PB, Brasil
  • Risoneide Ribeiro do NASCIMENTO Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande-PB, Brasil

Keywords:

Digital medium, Storytelling, Libras, Mediation

Abstract

In this study, we tackle the importance of childhood contact with literary texts, as a cornerstone in their introduction to the literary world. In contemporary times, digital mediums have been important tools in such processes, specially for deaf children. Among the possibilities available via such means, storytelling in sign language is composed of elements that enables approaches of diverse themes related to the childish world experience. Thus, we investigated mediation aspects and the construction of meanings in a storytelling video in Libras, available on YouTube. The yielded results infer that Libras storytelling via digital mediums reinforce that tooling and books are fundamental elements for the mediation between the storyteller and the construction of meaning in the readers.

References

ARENA, Dagoberto Buim. A literatura infantil como produção cultural e como instrumento de iniciação da criança no mundo da cultura escrita. In: MENIN, Ana Maria dos Santos; GIROTTO, Cyntia Graziella; ARENA, Dagoberto Buim; SOUSA, Renata Junqueira (Org.). Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010.

BUSATTO, Cléo. A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. 4 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Editora UNESP, 1999.

GIRARDELLO, Gilka. Uma clareira no bosque: contar histórias na escola. Campinas: SP: Papirus, 2014.

GUIMARÃES, Ângelo de Moura; DIAS, Reinildes. Ambientes de aprendizagem:

reengenharia da sala de aula. In: COSCARELLI, Carla Viana. (Org). Novas tecnologias, novos textos, novas formas de pensar 3º ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

LIMA, Manolita Correia. Monografia: a engenharia da produção acadêmica. 2 ed. rev.

atual. São Paulo: Saraiva, 2008

MÃOS AVENTUREIRAS. O livro dos sentimentos. Edição Camila Vargas.

Idealizadora Carolina Hessel. [S.I.], 2018. Disponível em:

https://www.youtube.com/watch?v=3t-pW-AuQbg&t=203s Acesso em: 06 fev. 2020.

PARR, Todd. O livro dos sentimentos. São Paulo: Panda Books, 2006.

PEREIRA, Danielle Cristina Mendes; MUNIZ, Valéria Campos. Surdos em um mundo multimodal: um olhar sobre os elos entre ensino e língua portuguesa e novos gêneros textuais. Democratizar (FAETEC), Rio de Janeiro, v. 8, n.1, p. 13-24. Ago/Dez 2015.

Disponível em: faeterj.petropolis.edu.br/democratizar/index.php/dmc/issue/archive. Acesso em: 18 dez. 2019.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani César de. Metodologia do trabalho científico. 2.ed. Novo Hamburgo: Freevale, 2013.

SILVA, Greice Ferreira da; ARENA, Dagoberto Buim. O pequeno leitor e o processo de mediação de leitura literária. Álabe, v. 6, n. 6, p. 1-14, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/114764. Acesso em: 13 jan. 2020.

SISTO, Celso. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. 3.ed. rev. e ampl.

Belo Horizonte: Aletria, 2012.

Published

2021-07-09

How to Cite

ARAÚJO , A. de M. ., TAVARES, M. ., & NASCIMENTO, R. R. do . (2021). Digital medium: aspects of mediation on the semantics development present in sign language storytelling . evista BTecLE, 4(1), 195–208. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/262