Genre-based English language classes in a Computer Networks course
Keywords:
Sydney school, Genre-based pedagogy, ESP, high schoolAbstract
This study introduces the Systemic Functional Linguistics (SFL) in classes of English for Specific Purposes (ESP) in a secondary school Computer Networks course so that the students would be able to conceive language as a social practice and would not only be restricted to the translation of words. SFL (HALLIDAY, 1994) was used as an object and method of analysis of student evaluations through the Appraisal System (MARTIN; WHITE, 2005). The Sydney School genre pedagogy (ROSE; MARTIN, 2012) was adapted to the local context. Genres/Texts were selected based on needs analysis (HUTCHINSON; WATERS, 1987), their purposes were related to the Schematic Structures (MARTIN; ROSE, 2008). The evaluations indicate that there were contributions to increase the students’ awareness about the use of language, which is aimed at meaning construction, is influenced by the social context and that language is a sociosemiotic system that goes far beyond the translation of words.
References
BADER KUHN, M. I. Gêneros da família de Reações a Textos em livros didáticos de Língua Portuguesa: estudo na perspectiva sistêmico-funcional da linguagem. 2020. Dissertação (Mestrado em Letras) - Centro de Artes e Letras, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2020.
BENESCH, S. Critical English for academic purposes: theory, politics, and practice. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers, 2001.
BLOMMAERT, J.; RAMPTON, B. Language and Superdiversity. A position paper. Working Papers in Urban Language and Literacies, s/v, n. 70, 2011. Disponível em: < https://www.academia.edu/6356809/WP70_Blommaert_and_Rampton_2011_Language _and_superdiversity_A_position_paper >. Acesso em: 19 set. 2021.
CAVALCANTI, B. A. P. A pedagogia de gêneros da escola de Sydney em aulas de inglês para fins específicos: um voo sistêmico-funcional. 2016. 155 p. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.
CLANDININ, J; CONNELY; F. Narrative Inquiry: experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey Bass Publishers, 2000.
COOPER, J. S; SOUZA, L. C; TRAJANO, J. E. 2014. Desafios do Ensino da Língua Inglesa como Língua Estrangeira (ILE) em Escolas Públicas de Santa Cruz-RN. Working Papers em Linguística, Florianópolis, vol. 1, n. 15, pp. 43-56, 2014. Disponível em: < https://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/19848420.2014v15n1p43 >. Acesso em: 19 set. 2021.
COSTA, J. O. Itens lexicais avaliativos em texto fabulares no livro didático dos anos iniciais do ensino fundamental. 2021. Dissertação (Mestrado em Letras). Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2021.
DÖRNYEI, Z. Research Methods in Applied Linguistics. New York: Oxford University Press, 2007.
FARIA, F. D. A modalidade na competência V do ENEM: a aula de produção textual como prática de letramento critico sob a perspectiva sistêmico-funcional. Dissertação (Mestrado em Letras). Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2019.
students. It offers practical ways to help students organize for change.
GERHARDT, C. Investigações dos gêneros episódio e exemplum na perspectiva sistêmico-funcional em livros didáticos de língua portuguesa do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Letras). Centro de Artes e Letras, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017.
GERHARDT, C.; FUZER, C. Toda estória é uma narrativa? Gêneros de texto exemplum e episódio em livro didático de língua portuguesa. Trabalhos em Linguistíca Aplicada, Campinas, v. 59, n. 1, pp. 746-776, jan/abr 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132020000100746.
Acesso em: 15 set. 2021.
HALLIDAY, M. A. K. An Introduction to Functional Grammar. 2 ed. London: Edward Arnold, 1994.
HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C.M.I.M. Halliday’s introduction to functional grammar. 4th ed. London/New York: Routledge, 2014.
HUTCHINSON T.; WATERS, A. English for specific purposes: a learning-cent red approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.
KARTIKA-NINGSIH, H. Multilingual re-instantiation: genre pedagogy in Indonesian classrooms. 2016. 387 p. Tese (Doutorado em Linguística) – Department of Linguistics University of Sydney, Sydney, 2016.
LÖVSTEDT, A.C; WHITTAKER, R. Un proyecto europeo para la mejora de competencias discursivas en Europa: Reading to Learn en TeL4ELE. Lenguaje y textos, Valencia, n. 46, pp. 29-39, 2017. Disponível em: <http://doi.org/10.4995/lyt.2017.8712>.
Acesso em: 29 nov 2021.
MARTIN, J. R. English text. Amsterdam: John Benjamin Publishing Co, 1992.
MARTIN, J.R.; ROSE, D. Genre Relations: Mapping Culture. London: Equinox, 2008. MARTIN, J.R.; WHITE, P.R.R. The Language of evaluation: appraisal in English. New York: Palgrave Macmillan, 2005.
MUNIZ DA SILVA, E. C. Ciclo de aprendizagem baseado em gêneros. Linguagem, Estudos e Pesquisas, Catalão-GO, v.19, n. 02, pp. 19-37, 2015. Disponível em: < https://www.revistas.ufg.br/lep/article/view/41251 >. Acesso em: 19 set. 2021.
PIRES, C. Z. Unindo as pontas da teoria e da prática: contribuições da pedagogia de gêneros sob o viés da linguística sistêmico-funcional na leitura e na escrita de notícias jornalísticas. 2017. 135 p. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
ROSE, D.; MARTIN, J.R. Learning to write. Reading to learn. Genre, knowledge and pedagogy in the Sydney School. Sheffield (UK) and Bristol (USA): Equinox Publishing Ltd, 2012.
_____. Leer para aprender. Lectura y escritura en las áreas del currículo, Madrid: Ediciones Pirámide, 2018.
QUEIROZ, R. “Eu pensei que ia sair daqui falando inglês” – um estudo sistêmicofuncional sobre papeis sociais atribuídos por alunos de um curso de Letras/inglês. 160f. Dissertação de Mestrado em Estudos da Linguagem. Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2012.
ROSE, David; ACEVEDO, Claire. Aprender a escribir, leer para aprender: origen y
desarrollo de proyectos para la mejora de la lectura y la escritura en Australia. Lenguaje y Textos, Valencia, n. 46, 2017. p. 7-18. Disponível em:
<https://polipapers.upv.es/index.php/lyt/article/view/8688>. Acesso em: 29 nov 2021. SANTORUM, K. O efeito tridimensional obtido com o ciclo Reading to Learn: a apropriação de uma metalinguagem pedagógica - emoldurado pela linguística sistêmicofuncional. 234 p. Tese (Doutorado em Letras). Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
SOARES, R. M. Gêneros em contos e crônicas em livros didáticos de português no Ensino Médio: um estudo sistêmico-funcional. 2019. 438 p. Tese (Doutorado em Letras). Instituto de Letras, Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
SOUSA, M. Ciclo de ensino e aprendizagem, gramática e contexto: um estudo do uso dos processos em estórias na escola. 2016. 131 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras/ProfLetras). Universidade de Pernambuco, Nazaré da Mata, 2016.
VERTOVEC, S. Super-diversity and its implications. Ethnic and Racial Studies, London, vol. 30, n. 6, p. 1024-1054, 2010. Disponível em:
<http://dx.doi.org/10.1080/01419870701599465>. Acesso em: 15. set. 2021.
VIAN JR., O. O ensino de português instrumental em cursos de graduação. Revista Linguagem em (DIS)curso, v. 6, n. 3, set/dez 2006. Disponível em: < http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3 43/364> . Acesso em: 16 set. 2021.
VIAN JR., O. A pedagogia de gêneros da "Escola de Sydney": da análise de gêneros ao ensino e à formação de professores. In: Fabíola A. Sartin Dutra Parreira Almeida; Vanessa Regina Duarte Xavier (Orgs). (Org.). Diálogos e perspectivas nos estudos do léxico e formação de professores. 1ª ed. Campinas: Mercado de Letras, 2017, v. 1, p. 233-248. VIAN JR., O. A perspectiva sistêmico-funcional de gêneros, o ensino e a educação de professores. In: Vera Lúcia Lopes Cristróvão. (Org.). Gêneros (textuais/discursivos), ensino e educação (inicial e continuada) de professores de línguas. 1ª ed. Campinas: Mercado de Letras, 2018, v. 1, p. 43-66.
WEBER, S.; FUZER, C. O gênero de texto relato histórico explicativo em livro didático de história: organização e relação de eventos sobre a ditadura civil-militar no Brasil. Revista (Con)textos linguísticos, Vitória, v. 14, n. 27, p. 360-378, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27498. Acesso em: 15 set. 2021.
WESTHOFF, I. Desarrollo de una secuencia didáctica basada en el programa Leer para Aprender: propuesta de aproximación al género narración en la educación primaria en Chile. Lenguaje y textos, Valencia, n. 46, pp. 19-28, 2017. Disponível em: <https://polipapers.upv.es/index.php/lyt/article/view/8722>. Acesso em: 29 nov 2021.