Reading and writing in a Portuguese language teaching material: an analysis from the perspective of the Sydney School genre-based pedagogy

Authors

  • Daniela da Silva CARDOSO SEDUC-SP, Mauá/SP, Brasil; UNIFESP, Guarulhos/SP, Brasil
  • Maria Beatriz de Azevedo RAMOS SEE-MG, Varginha/MG, Brasil; UNIFESP, Guarulhos/SP, Brasil
  • Maria Eugenia BATISTA UNIFESP, Guarulhos/SP, Brasil

Keywords:

Genre-based pedagogy, Teaching-learning cycle, Portuguese language teaching, Teaching Material

Abstract

The aim of this paper is to present the analysis of the reading and writing processes presented by a unit in a teaching material in light of the Sydney School Genre-based Pedagogy. Our theoretical background is based on the Systemic Functional Linguistics (HALLIDAY, 2014) and the Genre-based Pedagogy (ROSE; MARTIN, 2012). We made use of a qualitative methodological approach to conduct the analysis of a unit used to teach Portuguese to year 7 in state schools in São Paulo. The results indicate that the teaching material has potential to be approached from the Teaching and Learning Cycle perspective. However, we have also observed that the material poses great challenges to teachers as far as Joint Construction is concerned so that it can lead to Independent Construction by means of emancipatory teaching practices to reach effective reading and writing competences.

References

ALBUQUERQUE BARBOSA, M. R. S.; SANTOS SILVA, E. R. dos. 2021. Ampliando o letramento escolar: da leitura de anúncios em vídeo e a produção de comentários. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 46, n. 86, maio. ISSN 1982-2014. https://doi.org/10.17058/signo.v46i86.16027

BATISTA, M. E. 2012. Implicações socioeducacionais do ensino de inglês em escolas públicas: linguística sistêmico-funcional e representação da prática pedagógica. 286 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

BERNSTEIN, B. 1971. Class, Codes and Control. Vol. 1, London: Routledge.

. 1990. A Estruturação do Discurso Pedagógico – classe, códigos e controle. Volume VI da edição inglesa. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Luís Fernando Gonçalves Pereira. Petrópolis: Vozes, [1990] 1996.

. 1996 Pedagogy, Symbolic Control and Identity: theory, research, critique. Boston: Rowen & Littlefield Publishers, Inc., [1996] 2000.

BRASIL. 2018. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#introducao#os-fundamentospedagogicos-da-bncc. Acesso em: 10 ago. 2021.

BUNZEN, C. 2004. O ensino de “gêneros” em três tradições: implicações para o ensinoaprendizagem de língua materna. Disponível online em:

https://www.academia.edu/14777043/O_ensino_de_g%C3%AAneros_em_tr%C3%AAs_trad i%C3%A7%C3%B5es_implica%C3%A7%C3%B5es_para_o_ensino_aprendizagem_de_l% C3%ADngua_materna . Acesso em: 10 out. 2021.

EGGINS, S.; MARTIN, J. R. 1997. Genres and registers of discourse. In: VAN DIJK, T. (Ed.). Discourse as structure and process: discourse studies – a multidisciplinar introduction. v. 1. London; Thousand Oaks; New Delhi: Sage Publications.

FREIRE, P. 1968[2005]. Pedagogia do oprimido. 47a edição . São Paulo: Paz e Terra.

_________. 1996[2007]. Pedagogia da Autonomia – Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra. 35ª edição.

FUZER, C. 2016. Produção textual na escola: subsídios para formação do professor. Santa Maria: UFSM, CAL, DLV.

FUZER, C.; CECCHIN, A. S. 2021. Desconstrução e construção conjunta de relato biográfico: ideação e avaliatividade na perspectiva sistêmico-funcional. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 46, n. 86, maio 2021. ISSN 1982-2014. Disponível em: https://doi.org/10.17058/signo.v46i86.15891.

FUZER, C.; GERHARDT, C. C.; VIAN JR, O. 2021. Abordagem de gênero da Escola de Sydney e seu uso no contexto educacional brasileiro: uma discussão terminológico-conceitual sobre estórias e histórias. Organon, v. 36, n. 71, p. 235-256. Disponível em https://doi.org/10.22456/2238-8915.111696.

HALLIDAY, M. A. K. 2014. An introduction to functional grammar (C. Matthiessen, Ed. 4th ed.). Oxon: Routledge.

HOOKS, B. 2013. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: WMF Martins Fontes.

HOOKS, B. 2020. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. Tradução Bhuvi Libanio.

São Paulo: Editora Elefante.

MARTIN, J.R. 1992. English Text: system and structure. Amsterdam: Benjamins.

MARTIN, J.R.; ROSE, D. 2008. Genre Relations: Mapping Culture. London: Equinox

PIRES, C. Z. 2017. Unindo as pontas da teoria e da prática: contribuições da pedagogia de gêneros sob o viés da linguística sistêmico-funcional na leitura e na escrita de notícias jornalísticas. Dissertação de Mestrado. Porto Alegre. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/172388/001056836.pdf?sequence=1&isAl lowed=y

ROSE, D; MARTIN, J. R. 2012. Learning to Write, Reading to Learn: Genre, Knowledge and Pedagogy in the Sydney School, Equinox Publishing.

ROTTAVA, L.; DOS SANTOS, S. S.; TROIAN, I. C. 2021. A Pedagogia de Gêneros em

Contexto Brasileiro–um panorama de pesquisas que empregam o Ciclo de Ensino e Aprendizagem. Signo, v. 46, n. 86, p. 7-22. https://doi.org/10.17058/signo.v46i86.16018

SÃO PAULO. 2021. Aprender Sempre: Língua Portuguesa vol.1, 7º ano Ensino Fundamental/Coord. Caetano Pansani Siqueira. – São Paulo: SEE.

SOUZA, S.; SILVEIRA, E. L. 2014. Escolas do gênero: entre tradições e perspectivas. Web revista linguagem, educação e memória, v.7, n.7. disponível online em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/WRLEM/article/view/3486. Acesso em: 10 out. 2021.

VIAN JR., O.; DE FARIA, F. D. 2021. Genre-based pedagogy in Paulo Freire’s country: Teaching Brazilian students to write essays for the National High School Exam. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 26 (1), 61-76. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v26n01a08.

VYGOTSKY, L. S. 1978. Mind in Society: The development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.

WEBER, S. 2021. Memórias Severinas: uma prática interdisciplinar de leitura e escrita com base na Pedagogia de Gênero. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 46, n. 86, maio. ISSN 1982-2014. Disponível em: https://doi.org/10.17058/signo.v46i86.15876

Published

2021-12-21

How to Cite

CARDOSO, D. da S. ., RAMOS, M. B. de A. ., & BATISTA, M. E. . (2021). Reading and writing in a Portuguese language teaching material: an analysis from the perspective of the Sydney School genre-based pedagogy . evista BTecLE, 5(3), 184–202. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/380