EXPERIENCE IN ENGLISH LANGUAGE CLASSES DURING EMERGENCY REMOTE EDUCATION IN THE TECHNOLOGICAL HIGHER EDUCATION
Keywords:
Ensino Remoto, Pandemia, Ensino Superior Tecnológico, Aulas de InglêsAbstract
Covid-19 pandemic presented in an unexpected way to everyone and measures to assure life, health, and (re)think the classroom with the emergency remote education, which was unknown to everyone, were necessary. The schools had to adapt and adjust to the protection measures and such changes resulted in a considerable challenge concerning the classes’ planning, execution, and evaluation. This article aims to present and report the experience, in English language classes, of two professors-researchers at a Faculty of Technological Higher Education, with didactic transposition in emergency remote teaching (BEHAR, 2020) caused by the covid-19 pandemic and based on remote teaching emergency. The methodology used was a questionnaire where the data collected are analyzed based on the narratives and individual experiences of the participating students. With preliminary results, we can say that the emergency remote teaching does not impair the English language learning, what harms is the lack of previous knowledge from the students.
References
BEHAR, P. A. (2020). O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 23.jun.2021.
DELFINO, M.C.N. (2021) Critérios para preparo de material didático utilizando um corpus de música. In: Corpora. Tecnologias e Web 3.0: Leituras e Práticas para o Ensino de Línguas e Tradução, pp.81-108.
DIEGUES, U. C. C.; LIBERALI, F. C. A Hora da Brincada (live) como uma possibilidade de formação frente ao inédito viável. (2021) In: OLIVEIRA, G. C. de A.; MARTINS, S. A.; LESSA, A. B. C. T. Diálogos contemporâneos sobre educação: formação de formadores em contextos diversos. Campinas, SP: Pontes Editores, p. 109-124.
DIEGUES, U. C. C.; MODESTO-SARRA, L. K.; TISO, M. D. R. (2021). Hora da Brincada (live): dialogando sobre experiências e criando o inédito viável. Revista Brasileira da Pesquisa Sócio-Histórico-Cultural e da Atividade. Disponível em: https://www.revistashc.org/index.php/shc/article/view/97. Acesso em: 4.jan.2022.
DURÃO, A.; RAPOSO, A. (2020). Desafios do Ensino Remoto de Emergência. Interacções, v. 16, n. 55, p. 28-40. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/20999. Acesso em: 20.jun.2021.
FUGA, V. P.; LOPES, J. C. B.; DIEGUES, U. C. C. (2020). Professor, vai ser EaD?. In: LIBERALI, F. C.; FUGA, V. P.; DIEGUES, U. C. C.; CARVALHO, M. P. (Orgs.). Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. 1. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, p. 255-270.
PIROZZI, G. P.; MONTEIRO, L. C. (2013). A pesquisa como elemento central no processo educativo. Educare CEUNSP, São Paulo, v.1, n. 1.
SPARANO-TRASSER, C. R. (2020). Reflexões sobre professores e tradutores/intérpretes de libras em tempos de covid-19: experiência multimodal no uso da mídia visual em reuniões de formação pedagógica. In: LIBERALI, F. C.; FUGA, V. P.; DIEGUES, U. C. C.; CARVALHO, M. P. (Orgs.). Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. 1. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, p. 255-270.