TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE AND DESIGN OF GRAMMATIC VEHICULATED IN EDUCATIONAL TEXTS

Authors

  • Jucenilton Alves dos SANTOS Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB, Brasil

Keywords:

Text, Reading, Grammar

Abstract

In recent years, a considerable amount of research have shown that the teaching of Portuguese in the Brazilian educational institutions still favor the knowledge related to the tradition of normative grammar. But the understanding of language progressed towards being seen as instrument of interaction between people. The results of these studies show that, in the schools, the activities are not conducted in order to develop the skills necessary for the full competence of knowledge concerning the social uses of language. The present study aims at investigating the heterogeneous collection of knowledge involving grammar, reading and text that are transmitted in the classroom, observing records and procedures prevailing language in this specific context.

References

AMARAL, Emília, [et. Al]. Novas Palavras: Português – Ensino Médio. Literatura, gramática e redação. Volume único. 2.ed. São Paulo: FTD, 2003. pp. 328 – 334.

ANDRADE, Oswald de. Pau Brasil. São Paulo, Editora Globo, 2003

AZEREDO, José Carlos de. Fundamentos de gramática do português. 2ª ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

BECHARA, Evanildo. Moderna gramática portuguesa. 37 ed. rev e ampl. Rio de Janeiro: Lucerna, 1999.

CALLOU, D. M. I. Gramática, variação e normas. In: Vieira, S. R. & Brandão, S. F. (Orgs.). Ensino de gramática: descrição e uso. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2011. p. 1330.

CAMPEDELLI, Samira yousseff e SOUZA, Jesus Barbosa. Português_ Literatura, produção de Textos e Gramática. Volume único. 3ª ed. SP: Saraiva, 2002. pp. 282-284.

CUNHA, Celso e CINTRA Lindley. Nova Gramática do Português Contemporâneo. Rio de Janeiro; Nova Fronteira: 1985.

FRANCHI, Carlos. Mas o que é mesmo gramática? In: LOPES, Harry Vieira (org). Língua Portuguesa – O currículo e a compreensão da realidade. São Paulo, SEE/CENP, 1991. (Projeto Ipê).

LAROCA, M.N.C. Manual de morfologia o português. 3ª ed. Campinas, São Paulo: Pontes, 2003.

LIMA, Rocha. Gramática normativa da língua portuguesa: curso médio. 20ª Ed. Rio de Janeiro; Livraria José Olympio Editora, 1979.

MAIA, João Domingues. Português. Volume único. Série: Novo Ensino Médio. S.P: Ática, 2002. pp.334-335.

MATOSSO, C. Jr. Estrutura da Língua Portuguesa. 2. ed. Petrópolis RJ: Vozes Limitada, 1970.

MATTOS & SILVA, R. V. (1995) Fluxo e Refluxo: uma retrospectiva da lingüística histórica no Brasil. D.E.L.T.A., 4 (1): 85-113.

MORENO, C. Guia prático do português correto. Vol. 2 Porto Alegre: LP&M, 2003.

NEVES, M. H. M. et al (1993) Gramática de usos do português: análise do uso de algumas palavras de relação. In: Estudos Lingüísticos, XL. Ribeirão Preto: Instituição Moura Lacerda: 321-333.

POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2000.

Published

2018-07-20

How to Cite

SANTOS, J. A. dos . (2018). TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE AND DESIGN OF GRAMMATIC VEHICULATED IN EDUCATIONAL TEXTS . evista BTecLE, 2(1), 131–150. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/94