A INTERNET COMO INSTRUMENTO DE INCLUSÃO DIGITAL NAS AULAS DE LÍNGUA ESTRANGEIRA

Authors

  • Paula Barbosa PUDO FATEC ITAQUAQUECETUBA/MOGI DAS CRUZES
  • Aparecido R. LÓPEZ GUERRERO FATEC ITAQUAQUECETUBA/MOGI DAS CRUZES

Keywords:

Foreign languages, Digital inclusion, Teaching-learning process

Abstract

This research aims to elucidate theoretical and practical issues related to educational experiences carried out at Centro Paula Souza, more specifically, at Fatec Itaquaquecetuba, in order to discuss issues regarding Teaching English as a Foreign Language (TEFL) held in different environments, although, complementary to each other: face-to-face  and virtual classes. For this purpose, theoretical propositions concerning both materialities in which the phenomena occur were analyzed, the traditional classroom and virtual learning environments, as well as some virtual tools utilized in the project described on this paper. In order to enhance the theoretical discussion, the debate around the resources available on the Internet which are applied as a support for TEFL becomes indispensable, once there are strategies used both by teachers and students involved in this process, on a dialectic relation in which everyone can learn and teach in a certain way. The main references for this paper theoretical backgrounds were: WARSCHAUER (2007//2012/2014), LÉVY (2008), VYGOTSKY (1998), RAMAL (2002), WINDEATT; HARDISTY; EASTMENT (2008), SORJ (2003), NEWMAN; HOLZMAN (2002), FREIRE (2004), among others, contemplating themes such as the diverse learning contexts aforesaid, the vital role of teachers eliciting students interaction, also discussing the impact of the Internet on society and our daily routine. From this experience, it is possible to conclude that introducing the Internet as an educational instrument in the face-to-face English classes represents a new place for development of linguistic-communicative skills, engaging students in reaching opportunities of social inclusion – by interacting utilizing the target-language – and digital inclusion – by accessing the Internet to improve their studies, gathering information, favoring the building of knowledge and autonomy.

References

ALMEIDA FILHO, J. C. P. de. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas, SP: Pontes, 1998.

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Fundamentos de abordagem e formação no ensino de PLE e de outras línguas. Campinas: Pontes, 2011.

BELLONI, M. L. Educação à distância. Campinas, SP: Autores associados, 2003.

FREIRE. P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 29. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2007.

________ As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2008.

LOPES, L.F.; FARIA, A. A. O que e o quem da EaD: história e fundamentos. Curitiba: Intersaberes, 2013.

MOITA LOPES, L. P. da. Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

NEWMAN, F.; HOLZMAN, L. Lev Vygotsky: cientista revolucionário. São Paulo: Loyola, 2002.

PUDO, P. B. Inclusão social e digital: o uso da internet como complemento da aula presencial de LE. 2003. 221 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo.

RAMAL, A. C. Educação na cibercultura: hipertextualidade, leitura, escrita e aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.

SORJ, B. Brasil@povo.com: a luta contra a desigualdade na Sociedade da Informação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

SOUSA SANTOS, B. de. Um discurso sobre as ciências. 12. ed. Porto: Afrontamento, 2001.

VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

WARSCHAUER, M. A teacher´s place in the digital divide. Disponível em:< http://education.uci.edu/person/warschauer_m/docs/tpdd.pdf> Acesso em: 24/09/16.

WARSCHAUER, M. The digital divide and social inclusion. Disponível em: <http://education.uci.edu/Department%20of%20Education/Department%20of%20Education_ oldweb2007-2014/gse_web_site_prod/person/warschauer_m/docs/AQ.pdf#aq> Acesso em: 24/09/16.

WARSCHAUER, M. Balancing the One-To-One Equation: Equity and Access in Three Laptop Programs. Disponível em:

<http://education.uci.edu/person/warschauer_m/docs/balancing.pdf> Acesso em: 24/09/16.

WINDEATT, S.; HARDISTY, D.; EASTMENT, D. The internet. New York: Oxford, 2008.

Published

2017-07-15

How to Cite

PUDO , P. B. ., & GUERRERO, A. R. L. (2017). A INTERNET COMO INSTRUMENTO DE INCLUSÃO DIGITAL NAS AULAS DE LÍNGUA ESTRANGEIRA . evista BTecLE, 1(1), 128–145. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1017