AS CRENÇAS DOS PROFESSORES EM INGLÊS INSTRUMENTAL NOS CURSOS DE ENSINO MÉDIO TÉCNICO INTEGRADO NO IFRN

Authors

  • Sabrina Guedes Miranda Dantas

Keywords:

English for Specific Purposes, Language Teaching, Secondary integrated technical courses

Abstract

The objective of this study is to investigate teachers’ beliefs on English for Specific Purposes at secondary integrated technical courses at IFRN. This work is based on the theories about the English for Specific Purposes (ESP) developed by Hutchinson and Waters (1987); Dudley-Evans and St John (1998); Long (2005). The analyses were made from the information collected from: a) interviews with four teachers from three different IFRN campuses. The analysis was made through the information collected from the interviews made with four teachers from three different IFRN campuses. All the teachers affirmed not having any specific education on ESP and needs analysis at undergraduate courses. It was possible to conclude that their knowledge of ESP had been influenced by the myths created after the implementation of the Brazilian ESP Project (RAMOS, 2008). It is expected that this research help teachers to know more about the ESP approach, as well as the universities and IFRN on a reformulation of curricula in which teachers could be more prepared to analyze and evaluate students’ needs before planning a course.

References

ARAKI, Ligia Enomoto. A diciplina de Inglês Instrumental no Ensino Superior e as representações de seus professores: um estudo de caso. São Paulo: 2013, 143f. Dissertação (mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontífica Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

BEZERRA, Daniella de Souza. Políticas e planejamento do ensino médio (integrado ao técnico) e da língua estrangeira (inglês): na mira(gem) da politecnia e da integração. São Paulo: USP, 2012, 203f. Tese (doutorado em Linguagem e Educação) – Universidade de São Paulo. São Paulo.

BRASIL. Minisitério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais para o ensino médio. Ministério da Educação: Brasília, 1999.

BRASIL. Minsitério da Educação. Orientações curriculares nacionais para o ensino médio: Linguagem, Códigos e suas Tecnologias/Secretaria de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, 2008. 239p.

CELANI, Maria Antonieta Alba. A retrospective view of an ESP teacher education programme. In Celani, M.A.A., Deyes, A.F., Holmes, J.L., & Scott, M.R. ESP in Brazil: 25 years of evolution and reflection (pp. 394-403). Campinas: Mercado de Letras, 2005.

CELANI, Maria Antonieta Alba; FREIRE, Maximina M.; RAMOS, Rosinda de Castro Guerra. Abordagem instrumental no Brasil. São Paulo: Mercado de Letras, Educ., 2009.

DUDLEY-EVANS, T. Genre analysis: A key to a theory of ESP? The University of Birmingham: 2000.p. 3-11. Disponível em: < http://www.aelfe.org/documents/text2Dudley.pdf.> Acesso em: 28 de novembro de 2014.

DUDLEY-EVANS, T.; JOHN, M. Jo. St. Developments in English for Specific Purposes: A multi-disciplinary Approach. Cambridge University Press, 2007.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. Ensino médio integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas S.A., 2010.

HOLMES, J. What do we mean by ESP? Working papers nº 2. Projeto Ensino de Inglês Instrumental em Universidades Brasileiras, São Paulo, 1981.

HUTCHINSON, Tom.; WATERS, Allen. English for Specific Purposes: A learning-centered Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

IFRN. Projeto Político-Pedagógico do IFRN: uma construção coletiva. Natal: IFRN Editora, 2012.

KASSIMATI-MILANEZ, Maria. Histórias de professores universitários sobre ensinar Inglês para Fins Específicos. Tese de doutorado. Natal: UFRN, 2014.

LEFFA, Vilson J. Metodologia do ensino de Línguas. In BOHN, H.I.; VANDRESEN, P. Tópicos em linguística aplicada: O ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: Ed. da UFSC, 1998. p. 211-236.

LONG, Michael H. (2005). Methodological issues in learner needs analysis. In Long, M.H. (Ed.). Second language needs analysis (pp. 19-76). Cambridge University Press.

LONG, Michael H. (2005). Overview: a rationale for needs analysis and needs analysis research. In Long, M.H. (Ed.). Second language needs analysis (pp. 1-16). Cambridge University Press.

MILANEZ, Maria Kassimati. A interpretação dos sintagmas nominais com adjetivos atibutivos por alunos do inglês instrumental. Dissertação de mestrado. Natal:UFRN, 2009.

RAMOS, Rosinda de Castro Guerra. ESP in Brazil: history, new trends and challenges. In: KRZANOWSKI, M. (Ed.). English for academic and specific purposes in developing, emerging and least developed countries. Canterbury, Kent: IATEFL, 2008. Disponível em: <http://www.iatefl.org>. Acesso em: 10 jan. 2016.

SOUZA, Renato Antonio de. Análise de necessidades do uso da língua inglesa em contexto profissional: área editorial. São Paulo: 2009. 180f. Dissertação (mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Pontífica Universidade Católica de São Paulo. São Paulo

Published

2017-07-15

How to Cite

Dantas, S. G. M. . (2017). AS CRENÇAS DOS PROFESSORES EM INGLÊS INSTRUMENTAL NOS CURSOS DE ENSINO MÉDIO TÉCNICO INTEGRADO NO IFRN . evista BTecLE, 1(1), 162–187. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1019