DO PROJETO “ITALIANANDO A SAN PAOLO” À APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE LÍNGUA ITALIANA: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA

Authors

  • Luciana Duarte BARALDI Universidade de São Paulo (USP)
  • Juliana HASS Universidade de São Paulo (USP)

Keywords:

digital technologies, language teaching, multisseriate classes

Abstract

In this report, we will cover the steps of the project “Italianando a San Paolo”, held in a multisseriate class Italian in CEL, which incorporated digital technology to everyday classes to boost the teaching-learning activities, help students to acquire autonomy in their learning, integrating their previous knowledge with those acquired in the course, develop the ability to work in group, understand the importance of inter-relate and confront the difficulties of this educational context. Each student chose a theme, conducted research and presented to the group; we, mediators, guided them in the construction of knowledge. Were realized individual and/or in group activities, oral presentation and discussion. The students participated actively, associated concepts and information, understood the importance of communication, reflected about construction of knowledge, interacted with colleagues, dealt with adversity and developed autonomous attitude in this process. The monitoring happened to meetings, technologies used ─ educational software, mobile technology, virtual community, e-mails and blogger ─ annotation, comments, videos and photos for all follow  the implementation of the project and for evaluation. The results were positive for the students, the school community and academia, materializing in the reflection of education issues. The project was transformed into research and made changes for those involved.

References

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. (1993) Dimensões comunicativas no ensino de línguas. 6. ed. Campinas (SP): Pontes, 2010.

FREIRE, Paulo. (1996) Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2015.

GODOY, Lilian Paula Martins. Juntar ou separar? Reflexões sobre o contexto multisserial de ensino de FLE (Francês Língua Estrangeira) nos CEL (Centros de Estudos de Línguas). Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2013.

KUMARAVADIVELU, B. Beyond methods: Macrostrategies for language teaching. Yale: Yale University, 2003.

KUMARAVADIVELU, B. Understanding language teaching: from method to posmethod. Mahwah, New Jersey: Lawerence Erbaum Associates, Inc. Publishers, 2006.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Resolução SE nº 44, de 13 agosto de 2014. Dispõe sobre a organização e o funcionamento dos Centros de Estudos de Línguas – CEL, e dá providências correlatas. São Paulo, 2014.

SCHULTZ, J. Projetos educacionais. São Paulo: Senac, 2014.

Referências sitográficas

ARAÚJO SILVA, Gisvaldo. A era pós-método: o professor como um intelectual. Disponível em: <http://coral.ufsm.br/lec/02_04/Gisvaldo.htm>. Acesso em: 25 set. 2016.

ITALIANANDO A SAN PAOLO (blog). Disponível em:

<http://italianandoasanpaolo.blogspot.com.br/>. Acesso: 25 set. 2016.

MONTERO, Óscar. TIC, TAC, TEP. Tecnologías… para la vida. Disponível em:

<http://www.conasa.es/blog/tic-tac-tep-tecnologias-para-la-vida/>. Acesso: 25 set. 2016.

PLAZA, José Angel. TIC-TAC-TEP: as siglas da aprendizagem aumentada. Disponível em: <http://toyoutome.es/pt/blog/tic-tac-tep-las-siglas-del-aprendizaje-aumentado/12734>. Acesso: 25 set. 2016.

PROCURA por aulas de idiomas cresce 25% em apenas um ano na rede estadual. Disponível em: <http://www.educacao.sp.gov.br/noticias/procura-por-aulas-de-idiomas-cresce-25-emapenas-um-ano-na-rede-estadual>. Acesso: 25 set. 2016.

RECUERO, Paloma. TIC, TAC, TEP: aprender en el siglo XXI. Disponível em: <https://palomarecuero.wordpress.com/2013/04/26/que-es-eso-del-tic-tac-tep/> Acesso: 25 set. 2016.

REIG, Dolors. El Carapazón. Disponível em: <http://www.dreig.eu/caparazon/>. Acesso: 25 set. 2016.

SECRETARIA DA EDUCAÇÃO. “Centro de Estudos de Línguas – CELs”. Disponível em: <http://www.cidadao.sp.gov.br/servico.php?serv=2630>. Acesso: 25 set. 2016.

SECRETARIA DA EDUCAÇÃO. Programa da Educação proporciona ensino de até sete idiomas para alunos do Ensino Fundamental e Ensino Médio. Disponível em:

<http://www.educacao.sp.gov.br/centro-estudo-linguas>. Acesso: 25 set. 2016.

Published

2017-07-15

How to Cite

BARALDI , L. D. ., & HASS, J. . (2017). DO PROJETO “ITALIANANDO A SAN PAOLO” À APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA DE LÍNGUA ITALIANA: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA . evista BTecLE, 1(1), 269–282. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1024