Escrita colaborativa através do aplicativo popplet

Authors

  • Adriana Aparecida Souza Aguiar IFTM

Keywords:

English language, Collaborative writing, Digital Technologies

Abstract

 

This work aims to show some benefits of blended learning through the integration of digital technologies to the initial proposal of the English language textbook. The theory is based on the concept of blended learning (THORNE, 2003), the notion of connectivism (SIEMENS, 2004) and the importance of collaborative work (Damiani, 2008). Thus, the study is carried out through the participation of students of a technical course in computer integrated into high school. These students are involved in a writing activity from the genre concept map through popplet application. The concept maps are hosted in a community on google + in order to provide the visualization of the classmates’ work and the inclusion of opinions on the activity performed. The results show that students involved have a more active participation, develop autonomy, learn to manage conflict, develop creativity etc. Thus, it is concluded that blended learning transforms and improves the quality of the teachinglearning process, since digital technologies are part of the reality of the contemporary world. Therefore, the involvement of students is more dynamic and experiences provide more meaningful learning.

References

AZZARI, E. F.; CUSTÓDIO, M. A. Fanfics, google Docs...a produção textual colaborativa. In: ROJO, R. (Org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013. p.73-92.

AZZARI, E. F.; LOPES, J. G. Interatividade e tecnologia. In: ROJO, R. (Org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013. p.193-208.

BEMBEM, A.H.C.; COSTA, P.L.A. da. Inteligência coletiva: um olhar sobre a produção de Pierre Lévy. Perspectivas em ciência da informação. v.18, n.4, out./dez. 2013, p.139-151.

DAMIANI, M. F. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus benefícios. Educar. Curitiba. 2008. n.31, p.213-230.

DIAS, Reinildes; JUCÁ, Leina; FARIA, Raquel. High Up: ensino médio – Volume 3. Cotia, SP: Macmillan, 2013.

GEE, J. P. Situated Language Learning: A critique of Traditional Schooling. Londres: Routledge, 2004.

MAURER, A. How do I leverage technology to enhance student learning? In: COORÊA, F.T.G. (Org.). Mieexpert: Changing the reality of the world teaching with technology. São Paulo: InMod, 2016. p.5-9.

NOVAK, J. D.; CAÑAS, A. J. The theory underlying concept maps and how to construct and use them. 2008. Disponível em < http://cmap.ihmc.us/docs/theory-of-concept-maps>. Acesso em 17 de setembro. 2016.

ROJO, R. Gêneros discursivos do Círculo de Bakhtin e multiletramentos. In: ROJO, R. (Org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013. p.13-36.

ROJO, R.; BARBOSA, J. P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

MORAN, J. M. A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas-SP: Papirus, 2007.

NUNAN, D. Research Methods in Language Learning. Cambridge: Cambriedge University Press, 1992.

SIEMENS, G. Concectivismo: uma teoria de aprendizagem para a idade digital. 2004. Disponível em: <http://usuarios.upf.br/~teixeira/livros/conectivismo[siemens].pdf>. Acesso em 17 de setembro. 2016.

SOUZA, S. A. F de. Para quem é o discurso pedagógico? In: PRETI, V.; DIAS, C. (Orgs.). Análise do discurso em perspectiva: teoria, método e análise. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2013. p. 141-157.

THORNE, K. Blended learning: how to integrate online and traditional learning. Londres: kogan Page Limited. 2003.

VERSCHOOR, J.; MENEZES, A. M. Using technology to foster creativity. In: COORÊA, F.T.G. (Org.). Mieexpert: Changing the reality of the world teaching with technology. São Paulo: InMod, 2016. p.74-77.

Published

2017-07-15

How to Cite

Aguiar, A. A. S. . (2017). Escrita colaborativa através do aplicativo popplet . evista BTecLE, 1(1), 333–344. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1028