Tecnologia no Ensino de Língua Adicional: Personalização e Autonomia do aluno por meio de um modelo de Ensino Híbrido

Authors

  • ADOLFO TANZI NETO UNILAB, PUC-SP
  • FERNANDA SCHNEIDER PUC-RS
  • LILIAN BACICH USP

Keywords:

blended learning, additional language teaching, digital technologies, personalized learning

Abstract

This article aims to present and discuss a proposal of blended education to the additional language teaching in Brazil. Blended teaching, also known as one of the variations of "blended learning", consists of a blended methodology, mixed, focused on personalization, collaboration and use of digital technologies (Moran, 2015). In this sense, through a research-action, it was possible to discuss the reached results with this methodological proposal, and, particularly, the reached results involving an English language activity in which the students presented a better performance on tasks and development of their autonomy, which consequently led to the search for knowledge and an active participation of both the student and the teacher in the classroom.

References

ALBERTA EDUCAÇÃO. Budget 2010: Striking the Right Balance. The Ministry of Education, Canada, 2010. Disponível em: https://education.alberta.ca/media/1213923/20100122educationbusinessplan.pdf. Acesso em: 10 set. 2016.

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (Orgs). Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. 1. ed. Porto Alegre: GRUPO A, 2015.

BRASIL. (CONAE). Conferência Nacional da Educação Básica. Brasília: MEC, 2014.

CHRISTENSEN, C. M.; HORN, M. B.; STAKER, H. Ensino Híbrido: uma Inovação Disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Disponível em: http://porvir.org/wphttp://porvir.org/wp-content/uploads/2014/08/PT_Is-K-12-blended-learning-disruptive-Final.pdfcontent/uploads/2014/08/PT_Is-K-12-blended-learning-disruptive-Final.pdf . Acesso em: 11 set. 2016.

HARGREAVES, D. Personalising Learning 6: the final gateway: school design and organisation, London: Specialist Schools Trust, 2006

LANKSHEAR, C. The stuff of new literacies. In: Mary Lou Fulton Symposium. Arizona State University, abril 2007. Disponível em: < http://everydayliteracies.net/files/stuff.pdf> . Acesso em: 16 set. 2016.

LEADBEATER, C. Personalisation through participation: a new script for public services. Londres: Demos, 2004.

LEFFA, V. Ensino de línguas: passado, presente e futuro. Revista Estudos Linguísticos. Belo Horizonte, v. 20, n. 2, p. 389-411, 2012.

MILLIBAND, D. Choice and voice in personalised learning, paper presented at the DfES Innovation Unit. In: Demos/OECD. Conference Personalising education: the future of public section reform. Londres, 2004.

MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

_____. Educação Híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (Orgs). Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. 1. ed. Porto Alegre: GRUPO A, 2015.

_____.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21.

ed. rev. e atual. Campinas: Papirus, 2013.

PAIVA, V. L. M. O. A www e o ensino de Inglês. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. v. 1, n1, 2001, p.93-116.

SCHLATTER, M.; GARCEZ, P. M. Línguas adicionais (espanhol e inglês). Referencias curriculares do Estado do Rio Grande do Sul: linguagem, códigos e suas tecnologias. Porto Alegre: Secretaria de Estado da Educação, Departamento Pedagógico, v. 1, p. 127-172, 2009.

TERRAFORUM. Educação 2.0: Interação e colaboração para o aprendizado. TerraForum

Consultores, s/d. Disponível em:

http://formatandoconhecimento.wikispaces.com/file/view/Educa%C3%A7%C3%A3o+2.0.pd f . Acesso: em 21 set. 2016.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, 31(3), 443-466, 2005.

Published

2017-07-15

How to Cite

TANZI NETO , A., SCHNEIDER, F., & BACICH, L. (2017). Tecnologia no Ensino de Língua Adicional: Personalização e Autonomia do aluno por meio de um modelo de Ensino Híbrido . evista BTecLE, 1(1), 614–631. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1045