Uma experiência de educação: surdos do mercado de trabalho revisitando a Língua Portuguesa na presença da Libras

Authors

  • Juliana Pellegrinelli Barbosa Costa

Keywords:

Deaf people, Portuguese language, Libras

Abstract

The project 'Use of Technology between Deaf and Listeners: response to learning of Libras from the challenges of the Faculties of Paula Center Technology Souza' proposed  from 2013 to 2015, to assist the professional and educational inclusion of deaf researching Assistive Technologies supported in Libras. As a goal, the Portuguese language workshop for deaf was born as an attempt to dialogue with the labor market and to bring deaf people to the university environment. It was developed a partnership with the city of Barueri, through the Secretariat of the Rights of Persons with Disabilities, which helped granting of a Libras interpreter. There were six students, two classes per week for 4 months. The methodology had three axes as a foundation; use of narrative as a didactic tool for teaching of Portuguese; reading / interpretation; use of images as a means of addressing linguistic aspects relevant to the development of writing. social networks were used, Facebook and Whatsapp for sharing materials and interaction. As a result, the experience offered to students greater digital literacy. Explanations about the type of language used in these technologies were developed, the issue of formal language was addressed, also formal and cult norms. The formal language was used as a mean of education by offering real and meaningful dialogues.

References

COSTA, JULIANA PELLEGRINELLI BARBOSA. A educação do surdo ontem e hoje, posição sujeito e identidade. Campinas, SP. Editora Mercado de Letras. 2010.

COSTA-RENDERS, E. C. Educação e espiritualidade: pessoas com deficiência, sua invisibilidade e emergência. São Paulo: Paulus, 2009.

GUGEL, MARIA APARECIDA. A pessoa com deficiência e sua relação com a história mundial. In: Associação Nacional dos Membros do Ministério Público de Defesa dos Direitos dos Idosos e Pessoas com Deficiência (AMPID) – Artigos referentes às pessoas com deficiência. http://www.ampid.org.br/v1/?p=357 acesso: outubro 2016

PEREIRA, MARIA CRISTINA DA CUNHA. Leitura, escrita e surdez / Secretaria da Educação, CENP/CAPE; organização, Maria. – 2. ed. - São Paulo : FDE, 2009.

REILY, LUCIA HELENA. Escola Inclusiva: linguagem e mediação. 4ª Ed. – Campinas, SP: Papirus Editora, 2012

ROCHA, SOLANGE. INES Instituto Nacional de Educação de Surdos – Revista Espaço: Edição Comemorativa 140 anos. Belo Horizonte. Editora Líttera. 1997.

SILVA, IVANI RODRIGUES; KUMADA, KATE MAMHY OLIVEIRA; NOGUEIRA,

ARYANE. O uso da narrativa como instrumento didático para o ensino de português para surdos. In.: SCHEYERL, DENISE; SIQUEIRA, SÁVIO (Orgs.). Materiais didáticos para o ensino de línguas na contemporaneidade: contestações e proposições. Salvador: EDUFBA, 2012. P. 253-284.

Published

2017-07-15

How to Cite

Costa , J. P. B. . (2017). Uma experiência de educação: surdos do mercado de trabalho revisitando a Língua Portuguesa na presença da Libras . evista BTecLE, 1(1), 632–648. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1046