Modeling the photo novel gender for languages lesson in the sociointerationalist perspective

Authors

  • Kathia Alexandra Lara Canizares ETEC. Dr. Domingos Minicucci Filho/Botucatu, do Centro Paula Souza, e de Língua Espanhola no Colégio La Salle/Botucatu.
  • Rosa Maria Manzoni Unesp/Bauru

Keywords:

Textual genres, Photo novel, Spanish teaching

Abstract

With the objective of modeling the textual genre photo novel, by capacity of language, in the light of several theories (Enunciation, Discourse Genres, Sociodiscursive Interactionism Engineering), this bibliographic research was designed and carried out during the Teaching/Learning classes of the Professional Master's Degree Teaching for Basic Education, UNESP/Bauru. The capacity for action of the genre photo novel, with didactic purposes (Spanish lessons), hangs on the student in a school situation. The general plan of the text (discursive capacity) corresponds to frames separated by the gutter, speech bubble of the characters, subtitles and photographs. Narrative-dialogal textual sequence, since the type of discourse in the voice of the narrator is narration, of the narration order, autonomous; but in the voice of the characters the type is the interactive speech, of the order of exposure, implied. In the mechanisms of enunciation the management of voices is given by the narrator and by the characters. The metatextual elements are important for the understanding of the communicative intention.

References

AFONSO, M.; TEIXEIRA, M.; SAITO, C.L. N. O Interacionismo sócio-discursivo – orientação para a teoria dos gêneros. 2005. Disponível em:

<http://www.faccar.com.br/eventos/desletras/hist/2005_g/2005/textos/025.html>. Acesso em: jul. 2017.

AUSUBEL David P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Plátano. 2000. 1ª ed. Disponível em:

<http://www.uel.br/pos/ecb/pages/arquivos/Ausubel_2000_Aquisicao%20e%20retenca o%20de%20conhecimentos.pdf>. Acesso em: 14 abril 2017.

BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. In: ______ Estética da Criação Verbal. (Tradução M. E. Galvão). 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997. p. 277-326.

Disponível em:

<http://www.sistemas.ufrn.br/shared/verArquivo?idArquivo=1164092&key=b920e8ae2 8f91ac5f0ec81245817f6ce> Acesso em: abr. 2017.

BAKHTIN, M. M.; VOLOCHÍNOV, V. N. (1929) Marxismo e filosofia da linguagem.

ed. São Paulo: Hucitec, 2006. Disponível em:

<http://www.fecra.edu.br/admin/arquivos/MARXISMO_E_FILOSOFIA_DA_LINGUA GEM.pdf>. Acesso em: abr. 2017.

BRASIL-MEC. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. (2000). Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf>. Acesso em jun. 2017.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. (Tradução Ana Raquel Machado e Péricles Cunha). São Paulo: Educ, 2003.

DOLTZ, J.; SCHNEUWLY, B. Os gêneros escolares – das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: ROJO, R. H. R. e CORDEIRO, G. S. (org., trad.) Gêneros Orais e Escritos na Escola. (Capítulo 3) Campinas: Mercado de Letras, 2004.

DOLTZ, J.; GAGNON, R.; DECÂNDIO, F. Produção escrita e dificuldade de aprendizagem. (Tradução Decândio e Machado). Campinas: Mercado das Letras, 2010.

DOLTZ, J.; NOVERRAZ, M. e SHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o ensino oral e a escrita; apresentação de um procedimento. In: ROJO, R. H. R. e CORDEIRO, G. S. (org., trad.) Gêneros Orais e Escritos na Escola. (Capítulo 4) Campinas: Mercado de Letras, 2004.

JOANILHO, A. L.; JOANILHO, M. P. G. Sombras literárias: a fotonovela e a produção cultural. Revista Brasileira de História, vol. 28, nº 56. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbh/v28n56/13.pdf >. Acesso em: jun. 2017.

MACHADO, A. R.; CRISTOVÃO V. L. L. A construção de modelos didáticos de gêneros: aportes e questionamentos para o ensino de gêneros. Linguagem em (Dis)curso

– LemD, Tubarão, v.6, n.3, p. 547-573., set/dez, 2006. Disponível em:

<http://linguagem.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/linguagem-emdiscurso/0603/060309.pdf>. Acesso em: abr. 2017.

MANZONI, R. M. Dissertação escolar: um gênero em discussão. 2007. 237p. Tese (doutorado). Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Assis. Disponível em < http://livros01.livrosgratis.com.br/cp034066.pdf>. Acesso em: jul. 2017.

RAMOS, A. C. P. A sequência didática no ensino da Língua Portuguesa por meio da fotonovela: Um estudo do gênero narrativo que emprega as novas tecnologias digitais. TCC (Especialização), Unicamp, 2011. Disponível:

. Acesso em: jul. 2017

REZENDE JUNIOR, J. V.; SILVA, L. A. Super Noctívago: Uma fotonovela em quadrinho. 2012. Disponível em:

<http://www.intercom.org.br/papers/regionais/centrooeste2012/expocom/EX31-00251.pdf >. Acesso em: jul. 2017.

SAMPAIO, I. S. Para uma memória da leitura: a fotonovela e seus leitores. 2008. Tese doutorado. Unicamp. 143p. Disponível em:

<http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/251828>. Acesso em: jun. 2017.

SILVA NETTO, A. P.; ROCHA FILHO, J. S. Fotonovela: Representação e influência da realidade. (2012). Disponível em:

<http://www.intercom.org.br/papers/regionais/nordeste2012/resumos/R32-1049-1.pdf>. Acesso em jul. 2017.

SILVEIRA, D. F. S. A Fotonovela como meio de produção textual no contexto escolar.

Disponível em:

<http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2 014/2014_unespar-paranagua_lem_artigo_deise_da_fonseca_schneider_da_silveira.pdf >. Acesso em: jul. 2017.

SOUZA, 2015. Imagem e representação: conteúdo informativo nas fotonovelas das décadas de 1960-1980 pela perspectiva de Barthes. Dissertação. UFBA. 2015. Disponível em: <https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/18643>. Acesso em jun. 2017.

WITTKE, C. I. Resenha BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. (Estratégias de Ensino, 8), 136 p. Rev. bras. linguist. apl. vol.10, n. 3. Belo Horizonte, 2010. Disponível em: < http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982010000300016>. Acesso: em jul. 2017.

Published

2017-12-20

How to Cite

Canizares, K. A. L. ., & Manzoni, R. M. . (2017). Modeling the photo novel gender for languages lesson in the sociointerationalist perspective . evista BTecLE, 1(2), 132–150. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1057

Most read articles by the same author(s)