O uso do aplicativo Duolingo em uma turma de Comércio Exterior na Faculdade de Tecnologia da Zona Leste de São Paulo

Authors

  • Ana Beatriz Santos da Silva Faculdade de Tecnologia da Zona Leste de São Paulo
  • Elizabeth Bezerra Silva Faculdade de Tecnologia da Zona Leste de São Paulo
  • Karla Maria Santos de Andrade Costa Faculdade de Tecnologia da Zona Leste de São Paulo
  • Luana Cristina Ferreira de Oliveira Faculdade de Tecnologia da Zona Leste de São Paulo

Keywords:

Teaching Learning Process, App Duolingo, Technology

Abstract

This article aims to describe and analyse the use of the app Duolingo in a second semester group of the International Trade course at Faculdade de Tecnologia da São Paulo. It was analysed theories about teaching-learning process, use of technologies in the educational environment, the description of the app and its use as a support to teach English. Besides the bibliographic review, there was a comparative study analyzing students’ marks of two semesters using the app and also a brief description of other apps. Among the authors discussed in this study: Vygotsky (1998), Bahktin (1997), who understand language as a tool of interaction and transformation of the learners, it was also discussed the phenomenon of Internet in the society and its impacts in the everyday teaching-learning process

References

ANDRADE, Maria Margarida. Introdução à metodologia do trabalho científico. 10.ed. São Paulo: Editora Atlas, 2010.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara F. Vieira. 8. ed. São Paulo: Hucitec, 1997.

BELLONI, M. L. Educação à distância. Campinas, SP: Autores associados, 2003.

CIRIACO Douglas. O que é e como usar o Duolingo. Disponível em: <https://canaltech.com.br/internet/O-que-e-e-como-usar-o-Duolingo/>. Acesso em: 23 set. 2017.

Download do aplicativo Google Play. Disponível em: < https://play.google.com/store/apps/details?id=com.duolingo.tinycards&hl=en >.

Duolingo quem somos. Disponível em:< https://www.duolingo.com/press>.

Facebook. Disponível em:< https://www.facebook.com/tinycards/?ref=page_internal>.

GRAHAM Jefferson: Apple's choice for App of the Year. Disponível em: <https://www.usatoday.com/story/tech/columnist/talkingtech/2013/12/17/duolingohttps://www.usatoday.com/story/tech/columnist/talkingtech/2013/12/17/duolingo-apples-iphone-app-of-the-year/4042469/apples-iphone-app-of-the-year/4042469/#>.

HOLEC, H. Autonomy and Foreign Language Learning. Oxford: Pergamon.

Strasbourg: Council of Europe, 1979.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 7.ed4.reimpr. São Paulo: Editora Atlas, 2011.

Melhores aplicativos em 2014. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/collection/promotion_3000f13_best_of_2014?hl=en

MORAN, José. O que é educação à distância. 2013. Disponível em: http://www2.ecausp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/dist/.pdf. Acesso em: 21 ago. 2017.

OLIVEIRA, Estevão Soares; MEDEIROS, Hercílio; LEITE, Jan Edson; ANJOS, Eudisley; OLIVEIRA, Felipe Soares. PROPOSTA DE UM MODELO DE CURSOS

BASEADO EM MOBILE LEARNING: Um experimento com professores e tutores no Whatsapp. 2014. Disponível em: http://esud2014.nute.ufsc.br/anais-

esud2014/files/pdf/128186.pdf. Acesso em: 24 set. 2016

PERREIRA, André Luiz. Duolingo: site que quer traduzir a internet inteira se torna público, 2012. Disponível em: <https://www.tecmundo.com.br/novidade/25293https://www.tecmundo.com.br/novidade/25293-duolingo-site-que-quer-traduzir-a-internet-inteira-se-torna-publico.htmduolingo-site-que-quer-traduzir-a-internet-inteira-se-torna-publico.htm>. Acesso em: 16 set. 2017.

RIP EMPSON. Fast-Growing Duolingo Caps Off A Big Year With The Crunchie For “Best Education Startup” Disponível em: <https://techcrunch.com/2014/02/11/fast-growing-duolingo-caps-off-a-bighttps://techcrunch.com/2014/02/11/fast-growing-duolingo-caps-off-a-big-year-with-the-crunchie-for-best-education-startup/year-with-the-crunchie-for-best-education-startup/>.

SACCOL, Amarolinda; BARBOSA, Jorge; SCHLEMMER, Eliane; REINHARD,

Nicolau; SARMENTO, Carolina. M-LEARNING OU APRENDIZAGEM COM MOBILIDADE: Um estudo exploratório sobre sua utilização no Brasil. 2007. <http://www.anpad.org.br/admin/pdf/ADI-B706.pdf>. Acesso em: 17 ago. 2016.

Sobre o Tinycards. Disponível em:< https://tinycards.duolingo.com/press>.

SOUZA, Elson de. Aulas de inglês: veja 5 aplicativos grátis de celular que ensinam o idioma, 2016. Disponível em: <http://www.techtudo.com.br/listas/noticia/2016/07/aulas-de-ingles-veja-5-aplicativoshttp://www.techtudo.com.br/listas/noticia/2016/07/aulas-de-ingles-veja-5-aplicativos-gratis-de-celular-que-ensinam-o-idioma.htmlgratis-de-celular-que-ensinam-o-idioma.html>. Acesso em: 16 set. 2017.

Tinycards - Fun Flashcards. Disponível em: <https://itunes.apple.com/us/app/tinycardshttps://itunes.apple.com/us/app/tinycards-fun-flashcards/id1109425556?mt=8fun-flashcards/id1109425556?mt=8>.

Twitter. Disponível em: < https://twitter.com/tinycardsapp>.

VALADARES, Guilherme Pinto; MURTA, Claudia Almeida. APLICATIVOS MÓVEIS PARA APRENDIZAGEM DE LÍNGUAS: Duolingo e Sentence Builder. 2016. Disponível em:< http://evidosol.textolivre.org/papers/2016/upload/48.pdf >. Acesso em: 15 set. 2016.

VERNE. Assim é o mapa do mundo de acordo com os idiomas que estudamos, 2016. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/brasil/2016/05/07/internacional/1462632018_064743.html>. Acesso em: 16 set. 2017.

VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

YIN, Robert K. Estudo de caso: Planejamento e métodos. 2. Ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

WARSCHAUER, M. Balancing the One-To-One Equation: Equity and Access in Three Laptop Programs. Disponível em:

<http://education.uci.edu/person/warschauer_m/docs/balancing.pdf> Acesso em: 24 set.

Yi, C.C., & LIAO P.W; Huang, C.F; Hwang, I-H ui.(2009). Acceptance of Mobile Learning: A Respecification and Validation of Information System Success.

Proceedings Of World Academy Of Science, Engineeri ng And Technology, V. 41, ISSN: 2070-3740

boas razões para aprender outra língua, 2015. Disponível em:

<http://noticias.universia.com.br/destaque/noticia/2015/05/27/1125838/4-boas-razeshttp://noticias.universia.com.br/destaque/noticia/2015/05/27/1125838/4-boas-razes-aprender-outra-lingua.htmlaprender-outra-lingua.html>. Acesso em: 16 set. 2017.

Published

2017-12-20

How to Cite

Silva, A. B. S. da ., Silva, E. B. ., Costa, K. M. S. de A. ., & Oliveira, L. C. F. de . (2017). O uso do aplicativo Duolingo em uma turma de Comércio Exterior na Faculdade de Tecnologia da Zona Leste de São Paulo . evista BTecLE, 1(2), 151–159. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1058

Most read articles by the same author(s)