As PRÁTICAS TICs NAS AULAS REMOTAS E PRESENCIAIS DE LÍNGUA INGLESA, UMA NARRATIVA (AUTO) BIOGRÁFICA DOCENTE.

Authors

Keywords:

Narrative; Remote Teaching; Digital Tools.

Abstract

This paper aims to use the (auto)biographical narrative methodology to analyze how an English teacher at FATEC characterizes his teaching practice in the period of returning to face-to-face teaching, after emergency remote teaching (ERT) during the Covid 19 pandemic. Teaching has expanded outside of the educational institutions, expanding interactivity among teachers and students, semiotics begins to give meaning to the various existing languages, considering the practice of several platforms, tools, websites and methodology becoming our English classes more productive with lots of interactivity. The objective was to report what has this professor learned, what are his current challenges and what has changed in his pedagogical practice having lived the experience of remote online teaching. Through his narrative we will be able to understand, how the voice of this professor and his unique experience translate into universal characteristics so that other professors can identify with the presented narrative and resignify their practice.

References

BARTON, D.; HAMILTON, M.; IVANIC, R. Situated literacies: reading and writing in context. London: Routledge, 2000.

BEHAR, Patrícia A. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. UFRGS — Jornal da Universidade, Porto Alegre, 6 jul. 2020. Disponível em https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em 15 de julho de 2020.

CUNHA, M.I. da, O professor universitário na transição de paradigmas. Araraquara: JM Editora, 1998.

DE LAET, Paula Almeida Morato; RAMIREZ, Rodrigo Avella; FERNANDEZ, Senira Anie Ferraz. ENSINO PROFISSIONAL E FORMAÇÃO DOCENTE: LETRAMENTOS E MULTILETRAMENTOS PELA PERCEPÇÃO DE PROFESSORES DE DISCIPLINAS TÉCNICAS. Humanidades & Inovação, v. 9, n. 1, p. 171-189, 2022.

HODGES, Willian; MOORE, Stephanie; LOCKEE, Barb; TRUST, Torrey; BOND, Aaron. The difference between emergency remote teaching and online learning. In: EDUCAUSE Review, 27 mar. 2020. Disponível em https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em 15 de mar de 2023.

KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.

KLEIMAN, Angela B. Preciso “ensinar” o letramento. Não basta ensinar a ler e a escrever, v. 1, 2005.

KLEIMAN, A, OLIVEIRA, M. do S.;. Letramento no local de trabalho: o professor e seus conhecimentos. In: Letramentos múltiplos Natal/RN: UDUFRN, 2008. p. 18

LARROSA, Jorge. Ferido de realidade e em busca de realidade. Notas sobre linguagens da experiência. In: LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 73-122.

MENDES, A. TIC – Muita gente está comentando, mas você sabe o que é? Portal iMaster, mar. 2008. Disponível em: . Acesso em: 19 mar. 2023.

MORAN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. In Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Coleção Mídias Contemporâneas. 2015 Disponível em http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em 15 de mar de 2023.

NOVOA, A. A pandemia de Covid-19 e o futuro da Educação. Revista Com Censo #22. Volume 7. Número 3. Agosto, 2020. Disponível em: http://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/905/551 Acesso em: 04 abr. 2023

OLIVEIRA, Leonardo Davi Gomes de Castro. Pesquisa narrativa e educação: algumas considerações. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - EDUCERE, 13., Curitiba, 2017. Anais eletrônicos. Curitiba: PUCPR, 2017.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Enfoques narrativos en la investigación educativa brasileña. Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN Universidade Cidade de São Paulo- UNICID São Paulo, BrasiL, 2020

PASSEGGI, NASCIMENTO e OLIVEIRA. As narrativas autobiográficas como fonte e método de pesquisa qualitativa em Educação. Revista Lusófona de Educação, 33, 111-125, v.33 n.33, 2016.

PASSEGGI, SOUZA e VICENTINI. Entre a Vida e a Formação: Pesquisa (Auto) Biográfica, Docência e Profissionalização. Educação em Revista,v.27, n.1,p 369-386, abril. 2011

PINEAU, G. As histórias de vida em formação: gênese de uma corrente de pesquisa-açãoformação existencial. Educ. Pesqui, São Paulo, v.32, n.2, p.329-343, maio/ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v32n2/a09v32n2.

RAMIREZ, R. A. Histórias de vida na formação do professor. São Paulo: Centro Paula Souza, 2014.

RIOS, Guilherme. Linguagem e Alfabetização de Adultos: uma perspectiva crítico-ideológica. BOCC. Disponível em http://bocc.ubi.pt/pag/rios-guilherme-linguagem-e-alfabetização-de-adultos.pdf>. Acesso em 16 set 2022.

ROJO, Roxane. Entrevista - Outras maneiras de ler o mundo. Educação no Século XXI. -- São Paulo: Fundação Telefônica, 2013.

ROJO, Roxane, MOURA, Eduardo. Letramentos, mídias e linguagens. – São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

SCHULTZE, F. Biografy analysis on the empirical base os autobiographical narratives: How to Analyse autobiographical narrative interviews – Part 1. Module B.2.1. INVITE-Biographical counseling in rehabilitative vocational training-further education curriculum, 2007. Disponível em: http://www.biographicalcouncelling.com/download/B2.1.pdf; acesso em 04/07/2022.

SCHULTZE, F. Pesquisa biográfica e entrevista narrativa. In: Weller, W.; Pfaff, N. (Orgs.). Metodologia da pesquisa qualitativa em educação. (pp. 210-238). Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

SOUZA, Elizeu Clementino (Org.). Autobiografias, histórias de vida e formação: pesquisa e ensino. Porto Alegre: EDPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2007, 372 p

SOUZA, S. A. (2000). Internet & Ensino de Línguas.Manaus.

STREET, B. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

STREET, Brian. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. [tradução Marcos Bagno]. – 1.ed - São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

TARDIF, M. Saberes docentes & formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes. ISBN, 85, 2668, v. 8, 2002.

TEIXEIRA, Inês A. Castro; PÁDUA, Karla Cunha. Virtualidades e alcances da entrevista narrativa. In: Congresso internacional sobre pesquisa (auto) biográfica. 2006.

UWE, Flick. Introdução à pesquisa qualitativa; tradução Joice Elias Costa, 3ed., Porto Alegre: Artmed, 2009. (405 p.)

Published

2023-06-30

How to Cite

Vieira, T., Regiane Martinez, H., Fernando Muller da Silva, L., & Avella Ramirez, R. (2023). As PRÁTICAS TICs NAS AULAS REMOTAS E PRESENCIAIS DE LÍNGUA INGLESA, UMA NARRATIVA (AUTO) BIOGRÁFICA DOCENTE. evista BTecLE, 7(1), 025–040. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1121

Issue

Section

RELATOS DE EXPERIÊNCIA

Most read articles by the same author(s)