PROFESSIONAL EDUCATION, ENGLISH LANGUAGE AND TECHNOLOGIES: KNOWLEDGE FOR TEACHING

Authors

  • Leandro Romual da Silva Centro Paula Souza - Upep
  • Rodrigo Avella RAMIREZ
  • Luis Fernando Muller da SILVA
  • Thiago da Silva VIEIRA

Keywords:

English language; professional education; identity; teacher education; technologies.

Abstract

In a context of teaching professional development, this article aims to characterize the profile of the English language teacher inserted in the scope of professional education. To do so, it resorts to the analysis of the Course Plan and the Teacher Hiring Process of the Instrumental English teacher working in the Modular Technical Course in Logistics at ETEC, linked to CEETEPS. Document analysis also includes the technological knowledge that future teachers need to masterfully conduct their teaching. We will start from the historical context of language teaching in vocational education and authors who deal with identity formation. The results indicate that the English language teacher's teaching professional development is eminently linked to his teaching practice, having to revisit his teaching identity in order to have a performance consistent with the technical concepts of each course in which the teacher will work.

KEYWORDS: English language; professional education; identity; teacher education; technologies.

References

CEETEPS. Edital de Contratação de Professor de Ensino Médio e Técnico - COMPONENTE CURRICULAR (HABILITAÇÃO): Inglês Instrumental(LOGÍSTICA) n. 166/04/2022.

CEETEPS. Plano de Curso Modular de Técnico em Logística. n. 471 São Paulo: CEETEPS, 2020.

GRADDOL, D. English Next. Reino Unido: British Council, 2006

GARIGLIO, J. A; BURNIER, S. Saberes da docência na educação professional e tecnológica: um estudo sobre o olhar dos professores. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.28, n.01, p.211-236, 2012.

HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v.22, n. 2, p.15-46, 1997.

IGNÁCIO, F.; DITTA, A. W. C.; RAMIREZ, R. A.; NARITA, A. T. Inglês como língua de instrução na pós-graduação lato sensu: uma possibilidade para o CEETEPS. In: XVI SIMPÓSIO DOS PROGRAMAS DE MESTRADO PROFISSIONAL UNIDADE DE PÓS-GRADUAÇÃO, EXTENSÃO E PESQUISA, 2021. Disponível em:http://www.pos.cps.sp.gov.br/files/artigo/file/1108/c6d76968541ec50ac0c57c4f999af465.pdf, acessado em 17 de junho de 2022.

KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 8ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 9ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

LÜDKE, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas / Menga Lüdke, Marli E. D. A. André. 2ª ed – [Reimpr.], Rio de Janeiro: E.P.U., 2020.

MARCELO, Carlos. Desenvolvimento profissional: passado e futuro. Sísifo -Revista das Ciências da Educação, Lisboa, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009

MELO, F. C. F. O ensino de língua inglesa no contexto da educação profissional e tecnológica: uma análise do plano de curso de Inglês Instrumental no curso técnico de administração. In: X WORKSHOP DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA DO CENTRO PAULA SOUZA, São Paulo, 6 – 8 de outubro de 2015.

PAIVA, C. M. F. A identidade docente na educação profissional: como se forma o professor. XVI ENDIPE – Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino – UNICAMP, 2012.

POLIDÓRIO, V. O ensino de língua inglesa no Brasil. Travessias, Cascavel, v. 8, n. 2, 2014. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/10480. Acesso em: 18 jul. 2022

RAJAGOPALAN, K.O ensino de línguas como parte da macro-política linguística. In: GERHARDT, A. F. L. M.; AMORIM, M. A.; CARVALHO, A. M. (Orgs). Linguística Aplicada e Ensino: Língua e Literatura. Campinas: Pontes Editores, 2013.

RAMIREZ, R. A. Histórias de Vida na formação do professor. São Paulo: CEETEPS, 2014.

SANTANA, J. S.; KUPSKE, F. F. De língua estrangeira à Língua Franca e os paradoxos in-between: (tensionando) o ensino de língua inglesa à luz da bncc. In: Revista X, v.15, n.5, p. 146-171, 2020.

SANTOS, E. S. S. O ensino de língua inglesa no Brasil. In: Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras n.01, dezembro de 2011.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2023-12-29

How to Cite

Romual da Silva, L., Avella RAMIREZ, R., Fernando Muller da SILVA , L., & da Silva VIEIRA , T. (2023). PROFESSIONAL EDUCATION, ENGLISH LANGUAGE AND TECHNOLOGIES: KNOWLEDGE FOR TEACHING. evista BTecLE, 7(2), 043–062. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1155

Most read articles by the same author(s)