FROM STUDENT TO TEACHER

REPORTS FROM A STUDENT TEACHER IN A (TELE)TANDEM PROJECT

Authors

Keywords:

Diário de Bordo, Memória Individual e Coletiva, Crenças e Emoções, Identidade Docente.

Abstract

This article aims to analyze the diary produced by a undergrad student in teacher education, the first author, during her participation in the (Tele)tandem project. The focus of the study lies in investigating how individual and collective memory, as well as beliefs and emotions, can influence the identity construction of the future educator. To this end, the research was conducted based on the works of Romero (2008; 2020), Dorneles and Irala (2013), Zabalza (2004), Aragão and Cajazeira (2017), Telles and Vassallo (2006), among other educators. The study is characterized as qualitative, as the investigation seeks to reflect on the identity construction process of the researcher-diarist, regarding the understanding of the meanings of her experiences as expressed in her writings. The results suggest that, by reflecting on the teaching-learning process through her diary, the researcher undergoes significant transformations in her teaching identity, such as to analyze and reflect on their emotions, and the impact they have on their actions, reinforcing the importance of using journals as a reflective tool for the training of future teachers.

References

ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O Método nas Ciências Naturais e Sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 4. reimpr. da 2. ed. de 1999. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.

ARAGÃO, R. C; CAJAZEIRA, R. V. Emoções, Crenças e Identidades na Formação de Professores de Inglês. Revista Caminhos em Linguística Aplicada, v. 16, nº 2, p. 109-133, 2017

BARCELOS, A. M. F. Reflexões, crenças e emoções de professores e da formadora de professores. Em: COELHO, A. M. F. B. H. S. H. (orgs.). Emoções, reflexões e (trans)form(ações) de alunos, professores e formadores de professores de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010, p. 57–81.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2001.

BAUMAN, Z. Identidade: Entrevista a Benedetto Vecchi. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

BERNADO, E. S.; VASCONCELOS, K. Ser Professor, uma construção em três atos: Formação, Indução e Desenvolvimento na Carreira. Dossiê: Formação Docente e Prática Pedagógica – Tempos, Tensões E Invenções EDUR Educação em Revista. Belo Horizonte. v.37. 2021. 15p.

BRAMMERTS, H. Tandem language learning via the internet and the International E-mail Tandem Network. In: Little, D.; Brammerts, H. (Eds.). 1996. A Guide to Language Learning in Tandem via the Internet. CLCS Occasional Paper, 46, p. 9-22.

CAMPOS, B. S. Teletandem e Rodas de Conversa: um estudo sobre a mediação. Revista Crátilo, v. 13, n. 1, jan./jul. 2020: 289-307

DORNELLES, C.; IRALA, V. B. O Diário de Formação em um Programa de Iniciação à Docência: imaginários e dilemas dos escreventes. In: Carla Reichmann (Org.). Diários reflexivos de professores de línguas: ensinar, escrever, refazer-(se). 1 ed. Campinas: Pontes, p. 17-38, 2013.

FERREIRA, S. L. M. B.; LACERDA, F. K. D. de. A Importância do Diário de Bordo na Formação Docente: uma experiência no Projeto PIBID de Nova Friburgo, RJ. VIII Encontro Regional de Ensino de Biologia RJ/ES – 11 a 13 de setembro de 2017. Rio de Janeiro, RJ. UNIRIO – UFRJ - IBC

FIGUEIREDO, E.; FINARDI, K.; WATERMAN, J. Emotions of L2 Learners in Different Contexts and Modes. Studies in English Language Teaching. 2023. 11. p91. 10.22158/selt.v11n2p91.

JÚNIOR, J. F. C. et al. (EDS.). Os novos papeis do professor na educação contemporânea. REBENA (Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem), p. 124–149, [s.d.].

PEREIRA, J; ROMERO, T. R. S. (Trans)formações na Identidade Docente na voz dos Pibiders. PERcursos Linguísticos, [S. l.], v. 11, n. 27, p. 169–187, 2021.

ROMERO, T. R. S. Narrativas e as Identidades do Docente de Línguas. In: Ronaldo C. G. Junior (Org.). Pesquisa Narrativa: histórias sobre ensinar e aprender línguas. 1 ed. São Paulo: Pimenta Cultural, p. 86-109, 2020.

ROMERO, T. R. S. Linguagem e Memória no construir de futuros professores de inglês. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 8, p. 401-420, 2008.

SANTOS, J. P. Comunicação na Gestão Escolar. Revista Interdisciplinar aplicada, Blumenau, v. 5, n.4, p 1- 22, TRI IV, 2011.

SILVA, J. D. S. Memória e Identidade: abordagens significativas na construção da história. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 8, n.1, p. 3202-3213, 2022.

TELLES, J. A.; VASSALLO, M. L.. Foreign language learning In-tandem: Theoretical principles and research perspectives. The especialist, v. 27, n. 1, 2006.

ZABALZA, M. A. Diários de Aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2024-12-30

How to Cite

Mesquita da Silva, D., & Regina de Souza Romero, T. (2024). FROM STUDENT TO TEACHER: REPORTS FROM A STUDENT TEACHER IN A (TELE)TANDEM PROJECT. evista BTecLE, 8(2). etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1203