THE INFLUENCE OF THE PADLET PLATFORM ON ADVANCING ENGLISH LANGUAGE EDUCATION IN MILITARY SETTINGS

Authors

  • Gisele Câmara Oliveira COSTA Centro Universitário Carioca - UniCarioca
  • Ana Paula Legey de SIQUEIRA Centro Universitário Carioca
  • André Cotelli do ESPÍRITO SANTO Centro Universitário Carioca
  • Sheila da Silva Ferreira ARANTES Universidade Federal do Rio de Janeiro

Keywords:

English Language; Padlet; Brazilian Army; Digital Technologies.

Abstract

The present qualitative research aims to develop a comprehensive methodology grounded in digital technologies, with Padlet positioned as the central tool for enhancing English language teaching within a Brazilian Army institution. The study seeks to investigate how this platform supports the development of English language skills among military personnel. First, preliminary research will be conducted through an online digital questionnaire, seeking for specific needs and challenges faced by students in their language learning experience. This fundamental phase is essential for the development of an instructional approach personalized to the military education context. Based on these findings, a structured Didactic Sequence will be designed, focusing on the use of Padlet platform to promote interactive and collaborative learning. The design will emphasize its effectiveness in improving oral skills, such as fluency and pronunciation, through engaging activities that encourage participation and peer feedback. Also, this study not only objectives to contribute to the quality of English teaching and learning but also seeks to address existing gaps in the academic literature regarding the pedagogical application of Padlet. By offering an in-depth analysis of its impact, this research goals to contribute valuable insights into the effectiveness of digital tools in improving language education, eventually development greater language proficiency among military personnel.

References

ARANTES, Sheila; Sequência didática: Fundamentos e inovações para o ensino. Rio de Janeiro: Editora Saber Online, 2024.

ARANTES, Sheila; MOL, Antônio Carlos; CARVALHO, Paulo Vitor. Aprimorando a Proficiência Digital: Um Framework Inovador para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica. H2D Revista De Humanidades Digitais, v.5. 2024.

BARROS, A. D. G. M. M.; Castro, A. P.; LUZ, F. S.; Lima, R. S. A. Multiletramentos e ensinagem de línguas adicionais: uma proposta de sequência didática em Curso de Língua Inglesa e Espanhola. Revista Philologus, Rio de Janeiro, v. 27, n. 81 Supl., p. 1716-1732, 2021.

BRASIL, Exército. Portaria Nº 153-EME, de 16 de novembro de 2010. Aprova a Diretriz para o Sistema de Ensino de Idiomas e Avaliação de Proficiência Linguística do Exército. Boletim do Exército, Brasília-DF n. 30, 2021.

________, Exército. Portaria DECEx/C EX Nº 241, de 19 de julho de 2021. Aprova as Normas para o Subsistema de Certificação de Proficiência Linguística (EB60-N-52.001), 3ª Edição, 2021. Boletim do Exército, Brasília-DF n. 30, 2021.

________, Exército. Portaria nº 577, de 8 de outubro de 2003. Aprova as Instruções Gerais para as Missões no Exterior - IG 10-55 e dá outras providências. Boletim do Exército, Brasília-DF n. 41/2003.

BRITISH COUNCIL. The Future of English: Global Perspectives. 2024. Available at: https://www.britishcouncil.org. Accessed on: Oct 3, 2024.

CAMPOS, D. Reflexão e ensino do eixo oralidade em língua inglesa. Revista Científica Semana Acadêmica, Fortaleza, n.000235,2023. Available at: https://semanaacademica.org.br/artigo/reflexao-e-ensino-do-eixo-oralidade-em-lingua-inglesa. Acesso em: 13/08/2024.

COPE, B.; Kalantzis, M. Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. Routledge, 2000. Disponível em: https://www.routledge.com/Multiliteracies-Literacy-Learning-and-the-Design-of-Social-Futures/Cope-Kalantzis/p/book/9780415214216. . Accessed on: Set 15, 2024

FERNANDES, V. A aprendizagem da língua inglesa na Academia Militar, 2008. Available at: https://comum.rcaap.pt/handle/10400.26/7006. . Accessed on Jun 11, 2024.

FRANCO, B. et al. Metodologias Ativas De Aprendizagem Da Língua Inglesa: Explorando Mentimeter, Padlet E Lyrics Training. Revista CBTecLE, v. 8, n. 1, p. 124–135, 2024. https://www.mybib.com/pt/ferramentas/gerador-referencias-abnt. Accessed on Oct 4, 2024.

GIANINI, Zenaide Moschim. PADLET: construindo a autonomia na aprendizagem de inglês. Revista CBTecLE, v. 1, n. 1, p. 508-527, 2017. Available at https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1039. . Accessed on: Aug 13, 2024.

GEE, James Paul. Literacy in the Digital Age. New York: Routledge, 2015.

HOCKLY, Nicky. Digital literacies in ELT. ELT Journal, Oxford, v. 74, n. 2, p. 194-203, 2020.

KRESS, Gunther. Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. New York: Routledge, 2010. . Available at: https://www.researchgate.net/publication/257198765_Multimodality_A_Social_Semiotic_Approach_to_Contemporary_Communication_Gunther_Kress_Routledge_London_2010_212_pp_45_bw_illustrations_15_colour_plates_ISBN_13_978-0-415-32061-0_pbk. . Accessed on: 3 out. 2024.

MENEZES, L. M. B.; OLIVEIRA, L. C. DE. A ferramenta Padlet: I SELICEN - Seminário das Licenciaturas – PIBID.PRP.UFFS & II SILE - Seminário Internacional de Letras da Fronteira Sul, 2023. Available at: https://portaleventos.uffs.edu.br/index.php/SELICEN/article/download/20003/13740/ . Accessed on: Jun 11, 2024.

MONDLY. The Power Of Learning English: Reasons And Benefits. 2024. Available at: https://www.mondly.com. Accessed on: Oct 3, 2024.

MONTEIRO, J. C. da S. PADLET: um novo modelo de organização de conteúdo hipertextual. Revista Encantar, [S. l.], v. 2, p. 01–11, 2020. Available at: https://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/9077. Accessed on: Jun 11, 2024.

NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 66, n. 1, p. 60-92, 1996. Available at: https://www.researchgate.net/publication/265529425_A_Pedagogy_of_Multiliteracies_Designing_Social_Futures. . Accessed on: 3 out. 2024.

STUDY INTERNATIONAL. The Impact of the English Language in an Interconnected World. 2024. Available at: https://www.studyinternational.com. Accessed on: Oct 3, 2024.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Published

2024-12-27

How to Cite

COSTA, G. C. O., SIQUEIRA, A. P. L. de ., ESPÍRITO SANTO, A. C. do ., & ARANTES, S. da S. F. (2024). THE INFLUENCE OF THE PADLET PLATFORM ON ADVANCING ENGLISH LANGUAGE EDUCATION IN MILITARY SETTINGS. evista BTecLE, 8(2), 297–306. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/1214

Issue

Section

MATERIAIS DIDÁTICOS