SECRETARIADO E ASSESSORIA INTERNACIONAL: A RELEVÂNCIA DAS LÍNGUAS INGLESA E ESPANHOLA
Keywords:
Secretarial Studies; International Advisory; Student; English; Spanish.Abstract
The article addresses the role of the secretarial professional as an international assistant, focusing on the foreign languages English and Spanish. It seeks to understand the obstacles that students in the final stages of the secretarial course, specifically in the 5th and 6th semesters in the morning at FATEC Itaquaquecetuba, may face in acquiring the essential competencies needed to assume advisory roles in international contexts. To achieve this, we conducted exploratory bibliographic research with data analysis that investigated the skills of these students. The research highlighted significant challenges related to foreign languages. Notably, there is a significant lack among students who feel confident in dealing with international situations, with none of them expressing comfort in this area. Finally, the investigation emphasizes the need for specific educational approaches to enhance students' confidence and proficiency in dealing with international challenges.
References
BRANCHER, Naiana; SANTOS, Maria Elisabete Mariano dos; O domínio das línguas estrangeiras e o profissional de secretariado executivo bilíngue. Secretariado Executivo Em Revist@, 15 jun. 2011. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/ser/article/view/1757/1166 acesso em: 30 ago. 2023
DOS SANTOS, Marcos Pereira. Importância do domínio de línguas estrangeiras pelos profissionais de secretariado executivo para atuação no mercado de trabalho em tempos de globalização: uma abordagem crítico-reflexiva. Revista de Gestão e Secretariado, v. 3, n. 1, p. 94-108, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.7769/gesec.v3i1.82 acesso em: 30 ago. 2023
DRUCKER, P. F. (2004). Administrando para o futuro: os anos 90 e a virada do século. 10a. ed. São Paulo: Pioneira
GIMENEZ, Telma et al. Inglês como língua franca: desenvolvimentos recentes. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 15, p. 593-619, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/MYDYbjDqBK4SNBvxg6DBfjS/ acesso em: 30 nov. 2023
MOREIRA, Ynnaiara Cristina Firmina da Silva; RIBEIRO, Marina Silva; A língua inglesa como diferencial competitivo para o profissional de Secretariado Executivo. Pernambuco, ATTENA, 16 out. 2022. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/49571 acesso em: 30 ago. 2023
OLIVEIRA, M. B. G. B.; PILLOTTO, S. S. D. Mediação cultural: ação educativa para compreensão das imagens criadas como novos códigos visuais pela mídia pós-moderna. Textos Escolhidos de Cultura e Arte Populares, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 233-241, mai.2010.
https://web.archive.org/web/20180720143519/http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tecap/article/download/12149/9464 acesso em: 29 out. 2023
PILATTI, Andriele; SANTOS, Maria Elisabete Mariano dos; O domínio da língua inglesa como fator determinante para o sucesso profissional no mundo globalizado. Secretariado Executivo Em Revist@, 15 jun. 2011. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/ser/article/view/1766. Acesso em: 30 ago. 2023
SIQUEIRA, Sávio; BARROS, Kelly Santos. Por um ensino intercultural de inglês como língua franca (For an intercultural teaching of English as a Lingua Franca). Estudos Linguísticos e literários, n. 48, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/14536 Acesso em: 30 nov. 2023
SOUZA, Eduardo Cesar Pereira; SANTOS, Emili Barcelos Martins; “Yo estudio, tú estudias”: o ensino do espanhol para fins específicos em cursos de secretariado no brasil-panorama e desafios em instituições públicas. Trama, Paraná, 2017. Disponível em:
https://e-revista.unioeste.br/index.php/trama/article/view/15870/11160. Acesso em: 30 ago. 2023
SOUZA, Igor Soares de; SANTI, Ilka Maria de Oliveira; O uso da língua inglesa pelos profissionais de secretariado executivo na assessoria a expatriados. Revista CBTecLE, São Paulo, vol. 6, n. 1, jul. 2022, Disponível em: