Sociolinguistics, mother tongue and the choice of a methodology in English language teaching

Authors

  • Victor CARREÃO Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, Brasil

Keywords:

Sociolinguistics, Teaching methods, English language

Abstract

Based on a sociolinguistic approach - the science that studies change and linguistic variation correlated to social factors, whose research methodology was established in Labov’s (2008 [1972]) classic study - different methodologies of English language teaching were analyzed in order to see if these factors may or may not interfere in the students' learning. It can be concluded that, following a "needs analysis" of students, it is possible to create lesson plans that are relevant to their world reality. In this way, the use of the students' mother tongue in the classroom can help to understand the target language (the English language) and the mother tongue (the Portuguese language). This process is accomplished by comparing the similarities and differences between the two languages, enriching the students' learning – as seen in Krulatz et al. (2016). This process also helps to combat the linguistic prejudice existing in the two languages (both foreign and mother tongue).

References

ALKIM, T. M. Sociolinguística: Parte 1. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. (orgs). Introdução à linguística: domínios e fronteiras, v.1. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2006. Cap. 1, p. 21-47.

AMY, L; WU, Y. ‘May I speak Cantonese?’ – Co-constructing a scientific proof in an EFL junior secondary science classroom. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, v. 18 n. 3, p. 289-305, 2015.

BAGNO, M. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: Loyola, 1999.

BECHARA, E. Ensino da gramática: Opressão? Liberdade? São Paulo: Ática, 2006.

BOAS, C. H. S. V.; VIEIRA, D. S.; COSTA, I. M. F. Métodos e Abordagens: um breve histórico do ensino de Língua Estrangeira. Disponível em: < http://www.ensino.eb.br/artigos/artigo_edu_metodos.pdf >. Acesso em 04 de Fevereiro de 2015.

BRASIL. Parâmetros curriculares do ensino médio: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2000.

_______. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRIGHT, W. Introduction: dimensions of sociolinguistics. In: BRIGHT, W. (ed.) Sociolinguistics. Proceedings of the 1964 UCLA Conference. The Hague: Mouton, p. 11-15, 1966.

BUTZKAMM, W. We only learn language once. The role of the mother tongue in FL classrooms: death of a dogma. Language Learning Journal, n. 28, p. 29-39, 2003.

CAMACHO, R. G. A interferência de fatores sociais na aquisição da norma culta. Alfa, São Paulo, v. 26, n. 3, p. 13–24, abr. 1982.

COPLAND, F.; NEOKLEOUS, G. L1 to teach L2: complexities and contradictions. ELT Journal, v. 65, n. 3, 2011.

FRAGOZO, C. S. Cultura e sociolinguística no ensino e na aprendizagem de língua estrangeira. Fólio, Vitória da Conquista, v. 3, n. 1, p. 151-167, jun. 2011.

G1. Ensino médio público tem 8,6% de estudantes de famílias ricas, diz IBGE. G1

Educação, 2012. Disponível em: <

http://g1.globo.com/educacao/noticia/2012/11/ensino-medio-publico-tem-86-deestudantes-de-familias-ricas-diz-ibge.html >. Acesso em 09 de Novembro de 2014.

HALL, G.;COOK, G. Own-language use in language teaching and learning: state of the art. Language Teaching, v. 45, n. 3, p. 271-308, 2012.

KRULATZ, A; NEOKLEOUS, G; VIK HENNINGSENB, F. Towards an understanding of target language use in the EFL classroom: a report from Norway. International Journal for 21st Century Education, v. 3, Special Issue ‘Language Learning and Teaching’, p. 137-152, 2016.

LABOV, W. Sociolinguistic Patterns. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1972. [Padrões Sociolinguísticos. Trad.: Marcos Bagno; Marta Scherre e Caroline Cardoso. São Paulo: Parábola, 2008.]

LEFFA, V. J. Metodologia do ensino de línguas. In: BOHN, H. I.; VANDRESEN, P. Tópicos em lingüística aplicada: O ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: Ed. da UFSC, 1988. p. 211-236.

PAGOTTO, E. G. Norma e condescendência: ciência e pureza. Línguas e instrumentos linguísticos n. 2, p. 49-68, 1998.

PEDREIRO, S. Ensino de línguas estrangeiras – métodos e seus princípios. 2013. Disponível em: < www.ipog.edu.br >. Acesso em 31 de Janeiro de 2013.

TARALLO, F. A pesquisa sociolinguística. São Paulo: Ática, 2001.

Published

2018-12-19

How to Cite

CARREÃO, V. (2018). Sociolinguistics, mother tongue and the choice of a methodology in English language teaching . evista BTecLE, 2(2), 062–074. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/124