Alpha Generation and teaching English language: teacher’s perception about changing generational profile

Authors

  • Cristiane Aparecida Decco KAWAMURA Faculdade Cultura Inglesa, São Paulo/SP, Brasil

Keywords:

Generation, Alpha, Teaching, English

Abstract

This study aims to analyze the impact of generational changes in the profile of the student of the alpha generation, the influences that they suffered from the generation Z, as well as the perceptions that teachers who work full time with members of this ‘so called’ generation, participants in this study, have of this change and about its implications for their classroom practice, especially in the teaching of the English language. Initially, a brief discussion of the generational classifications is presented, followed by a description of the profile of the alpha generation and its characteristics in relation to the learning of the English language. The data collection for this investigation involves interviews with teachers and field notes taken in classes taught to third and fifth-grade elementary school learners. The purpose of the study was to understand the current profile of the alpha generation learners, while in their elementary school days, leading professionals to reflect about the methodology applied in the classroom and its effectiveness in approaching such students.

References

Adaptado de entrevista do educador Mário Sérgio Cortella ao Jornal da Globo. Disponível online em: http://g1.globo.com/fantastico/noticia/2015/11/pesquisa-inedita-traca-operfil-dojovem-brasileiro-da-geracao-y.html. Acesso em: 01 out. 2019.

ANDRADE, Karen. Guia Definitivo da Educação 4.0. Disponível online em: https://www. plannetaeducacao.com.br/portal/guia-definitivo-da-educacao-40. Acesso em: 01 out. 2019.

ANDRADE, Maria. Ensino de Língua Inglesa e as novas tecnologias: mediações pedagógicas e interação social. Disponível online em: http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/ bitstream/123456789/6330/1/PDF%20-%20Maria%20de%20Andrade.pdf. Acesso em: 13 ago. 2020.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.

BORGES, Lucivanda, SALOMÃO, Nádia Maria Ribeiro. Aquisição da Linguagem: Considerações da Perspectiva da Interação Social. In: Psicologia: Reflexão e crítica. Unviersidade Federal do Paraná, 2003. p. 327-336.

COORTE. In: DICIONÁRIO da Língua Portuguesa. Priberam Informática, 2020.

Disponível online em: https://dicionario.priberam.org/coorte. Acesso em: 25 mar. 2020.

CRYSTAL, David. English as a global language. United Kingdom: Cambridge University Press, 2003.

EMERSON, Robert M.; FRETZ, Rachel I.; SHAW, L. Linda. Notas de campo na pesquisa etnográfica. Disponível online em: http://periodicos.urca.br/ojs/index.php/RevTendenc/ article/download/690/606. Acesso em: 18 mar. 2020.

ERICKSON, F. Qualitative research methods of Science Education. In: FRASER, B.; TOBIN, K.G. International Handbook of Science Education. London: Kluber Academic Publishers, 1998, p. 1155-1173.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Editora Paz e Terra.

GENTE. GLOBO. Presente e futuro: por dentro do cérebro alfa. Disponível online em: https://gente.globo.com/por-dentro-do-cerebro-alpha/. Acesso em:11 mar. 2020.

HOTWIRE THE GLOBAL COMMUNICATIONS. Understanding Generation Alpha. Disponível online em: https://www.hotwireglobal.com/generation-alpha. Acesso em: 08 mar. 2020.

JORDÃO, Matheus Hoffmann. A mudança de comportamento das gerações X,Y,Z e Alfa e suas implicações. Disponível online em: http://www.gradadm.ifsc.usp.br/dados/20162/ SLC0631-1/geracoes%20xyz.pdf. Acesso em: 16 set. 2019.

LULIO, Melissa. Geração Baby Boomer, X, Y ou Z: entenda onde você se encaixa. Disponível online em: https://www.consumidormoderno.com.br/2017/02/20/geracao-babyboomer-x-y-z-entenda. Acesso em: 25 mar. 2020.

MEGALE, Antonieta. Ensino de inglês em uma perspectiva interdisciplinar. Disponível online em: https://www.richmondshare.com.br/ensino-de-ingles-em-uma-perspectivainterdisciplinar/. Acesso em: 20 set. 2020.

MCCRINDLE, Mark; FELL, Ashley. Understanding Generation Alpha. Disponível online em: https://generationalpha.com/wp-content/uploads/2020/02/Understanding-GenerationAlpha-McCrindle.pdf. Acesso em: 08 mar. 2020.

MORAN, José Manuel. Como transformar nossas escolas: Novas formar de ensinar a alunos sempre conectados. 2017. Disponível em http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2017/08/transformar_escolas.pdf. Acesso em: 01 out. 2019.

______. Perspectivas (virtuais) para a educação. In: Mundo Virtual, Cadernos Adenauer IV, abril, n. 6. Rio de Janeiro: Fundação Konrad Adenauer, 2004. p. 31-45.

OLIVEIRA, Genori da Silva. Geração Alpha entre a realidade e o virtual: o sujeito digital. 2019. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso de bacharel em Psicologia – Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – Unijuí, Ijuí, 2019.

PEW RESEARCH CENTER. The Whys and Hows of Generation Research. Estados Unidos. 2015. Disponível online em: https://www.people-press.org/2015/09/03/the-whysand-hows-of-generations-research. Acesso em: 25 mar. 2020.

ROCHA, Claudia Hillsdorf. A Língua Inglesa no Ensino Fundamental I Público: Diálogos com Bakhtin por uma formação plurilíngue. Disponível online em:

https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-18132009000200006&script=sciabstract&tlng =pt. Acesso em: 20 ago. 2020.

_______. Propostas para o Inglês no Ensino Fundamental I Público: Plurilinguismo, Transculturalidade e Multiletramentos. Disponível online em: http://taurus.unicamp.br/ bitstream/ REPOSIP/269818/1/Rocha_ClaudiaHilsdorf_D.pdf, Acesso em: 13 ago. 2020.

TAPSCOTT, D. A hora da geração Digital. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira Participações, 2010.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. The identity of “World English”. Disponível online em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Livros/New_Challenges/07-Kanavillil%20Raja gopalan.pdf. Acesso em: 20 ago. 2020.

REGO, Thereza Cristina. Pressupostos Filosóficos e implicações educacionais do pensamento vygotskiano. In: VYGOTSKY Uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis: Editora Vozes, 1995, p. 85-118.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Disponível online em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf. Acesso em: 18 mar. 2020.

TUTORES EDUCAÇÃO MULTIDISCIPLINAR. Geração Alpha e o futuro da Educação. Disponível online em: https://tutores.com.br/blog/?p=958.Acesso em: 01 out. 2019.

VEEN, Wim; WRAKKING, Ben. Homo Zappiens: educando na era digital. Porto Alegre: Artmed, 2009.

Published

2021-12-21

How to Cite

KAWAMURA, C. A. D. . (2021). Alpha Generation and teaching English language: teacher’s perception about changing generational profile . evista BTecLE, 5(1), 200–217. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/316