Methodology of English language teaching: the theoretical knowledge for teaching practice

Authors

  • Vitória Farias SILVA Faculdade Cultura Inglesa, São Paulo/SP, Brasil

Keywords:

English language methodology, Graduation, Training, Reflective Teacher

Abstract

This piece of research intends to reflect about the teaching methodologies used by a group of English teachers in the public school, in order to find out if they understand these methods and apply them in their classes. It was necessary then, to identify if they are aware of the methods, and to point out weaknesses in relation to their applicability. Therefore, in this study, based on the Grounded Theory methodology, it was observed that the subject teachers did not acquire effective knowledge about the different methods during graduation, and they felt unprepared to face the classroom when leaving college. Besides, the need to adopt a reflective attitude in relation to the school routine was also pointed out in this investigation. Thus, it is possible to say that in spite of the insufficient knowledge about foreign language teaching methods, teachers continued teaching and for that, being open to the heterogeneity of learning in the classroom is essential.

References

AIRES, D. S. Em busca da essência do self: um espetáculo da vivência de estudo de professores no exterior sob a perspectiva da complexidade. 2014 Tese (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

BORGES, M. J. A. A. A formação do professor de língua inglesa: desafios no desenvolvimento das habilidades de compreensão e produção da oralidade. 2015. Tese (Mestrado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia.

BRASIL., Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasilia: MEC/SEF, 1998.

CHONG, C. H.; YEO, K. J. An Overview of Grounded Theory Design in Educational Research. Asian Social Science, Malaysia, v. 11. abr/ 2015.

DURAN, M. C. G.; IALAGO, A. M. Formação de Professores de Inglês no Brasil. Revista: Diálogos da Educação, Curitiba, v.8, n.23, p.55-70, jan./abr. 2008

FONSECA, R. B; ROJAS, J. A formação de professores de língua estrangeira no Brasil sob o enfoque do liberalismo e do marxismo. In: Jornada do HISTEDBR – História, Sociedade e Educação no Brasil, 7., 2007, Campo Grande. Anais, Campo Grande: UNIDERP, 2007.

GADAMER, H. G. Truth and method. Ed. Continuum. London, 2004

LEITE, F. Raciocínio e procedimentos da Grounded Theory Construtivista. Questões Transversais – Revista de Epistemologias da Comunicação, São Paulo, v. 3, jul-dez 2015.

NÓBREGA, M. M. L.; SANTOS, S. R. A Grounded Theory como alternativa metodológica para pesquisa em enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasilia, v. 55. Set/ Out 2002.

NÓVOA, A. Formação de professores e a profissão docente. In: NÓVOA, Antônio (org.), Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 13- 33.

__________. Desafios do professor no mundo contemporâneo. São Paulo: SINPRO–SP, 2007.

OLIVEIRA, L. Métodos de ensino de inglês: teorias, práticas, ideologias. 1. ed. São Paulo:

Parábola, 2014.

O ENSINO de Inglês na Educação Pública Brasileira. São Paulo: British Council, 2015.

RICHARDS, J; RODGERS, T. Approaches and Methods in Language Teaching, 2. ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

RODRIGUES, L. C. B. A formação do professor de língua estrangeira no século XXI: entre antigas pressões e os novos desafios. Revista Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, n. 19/2, p. 13-34, dez. 2016.

SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antonio. (Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

_______. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SICHELERO, J.J. Linguagem, hermenêutica e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, vol.24, abr/2019.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 5.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

Published

2021-12-21

How to Cite

SILVA, V. F. (2021). Methodology of English language teaching: the theoretical knowledge for teaching practice. evista BTecLE, 5(1), 341–356. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/325