The Use of Google Translate as a Tool for Text Comprehension in Public State Schools

Authors

  • Eliane de Almeida FERNANDES Faculdade Cultura Inglesa, São Paulo/SP, Brasil

Keywords:

Google Translate, Reading strategies, Technology, Learning

Abstract

Since we live in the technological age, the use of Google Translate as the only tool used for comprehension of texts in English may cause some frustration in contemporary students. This article aims to present reading strategies related to the use of Google Translate in English classes. The research was done using the qualitative methodology, from observations made in a public state school. Most of the students had already used Google Translate, although they showed interest in learning new apps resources and usages. Google Translate can be an auxiliary in English classes as long as it is used together with reading strategies and led by the teacher.

References

BRASIL. 2000. Ministério da educação. Parâmetros Curriculares Nacionais – Linguagens, códigos e suas tecnologias do ensino médio. Disponível online em:

<http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf> Acesso em: 30 dez. 2019 BROWN, H. D. 1994. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, p.283-318.

CARVALHO, L. 2005-2020. Google Tradutor: como funciona, dicas e tudo o que você precisa saber. Olhardigital.com.br. Disponível online em:

<https://olhardigital.com.br/noticia/google-tradutor-como-funciona-dicas-e-tudo-o-que- voce-precisa-saber/80804>Acesso em: 09 dez. 2019

COLLINS, A. & HALVERSON, R. 2018. Rethinking education in the age of technology: the digital revolution and schooling in America. Second Edition. New York: Teachers College Press.

COPE, B. e KALANTIZ, M. 2017. E-learning ecologies- Principles for New Learning and Assessment. New York: Routledge.

COSTA, G. & DANIEL, F. Google Tradutor: Análise de Utilização e Desempenho da Ferramenta. Tradterm, São Paulo, v. 22, dezembro, 2013. P. 327-361. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/tradterm/article/view/69145/71600> Acesso em: 15 dez. 2019 CRYSTAL, D. 2003. English as a second language. Second edition. Cambridge: Cambridge University Press.

DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. 2006. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. (Org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, p. 15-41.

HARMER, J. 2006. The practice of English language teaching.5th edition. Pearson

HINKEL, Eli. Current Perspectives on Teaching the Four Skills. In: TESOL’s 40th Anniversary Issue. USA.

IBGE – Instituto Brasileiro De Geografia E Estatística. Censo demográfico. cidades.ibge.gov.br. Disponível online em:

<https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/vargem-grande-paulista/panorama> Acesso em: 12 ago. 2019

LEFFA, V.J. (Org.). 2011. O Professor de Línguas Estrangeiras - Construindo a profissão. 2.ed. São Paulo: Parábola Editorial.

MORIN, E. 2000. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. Ensinar a identidade terrena. 2.ed. São Paulo: Cortez, Brasília, DF: UNESCO. P.63-78

PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, MCB university v.

, n. 5. Outubro,2001. Disponível em <https://www.marcprensky.com/writing

/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf> Acesso em: 03 de jun. 2019

SANTOS, D. 2012. .Ensino de língua inglesa: foco em estratégias. Barueri, SP: Disal. SÃO PAULO (Estado). 2017. Secretaria da Educação. Currículo Paulista Do Estado De São Paulo. escoladeformacao.sp.gov.br, Disponível online em :

<https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/sites/7/2019/09/ curriculo-paulista-26-07.pdf> Acesso em: 6 nov. 2019

TAKAKI, N. H.; MONTE. M. W. 2017. (Org) Construções de sentido e letramento digital crítico na área de línguas/linguagens: Campinas, SP: Pontes Editores.

VIEGAS, A. Como aproveitar o uso do celular em sala de aula? Disponível online em: <https://www.somospar.com.br/uso-do-celular-em-sala-de-aula/ > Acesso em 02 jun. 2020

XAVIER, R. P. 2010. Ensinar e aprender língua estrangeira na contemporaneidade. Editora Contexturas: São Paulo.

Published

2021-12-21

How to Cite

FERNANDES, E. de A. (2021). The Use of Google Translate as a Tool for Text Comprehension in Public State Schools. evista BTecLE, 5(1), 397–411. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/327