Oral English Language Learning: Using WhatsApp as a teaching tool for the third year in High School

Authors

  • Rodrigo de Sousa SANCHES Faculdade Cultura Inglesa, São Paulo/SP, Brasil

Keywords:

Technology, Teaching, English Language, WhatsApp

Abstract

This article aims to clarify and define how technology, teaching and languages can be related and intensify the learning that goes beyond the classroom. This research aims to define the different possibilities of English language teaching, specifically using the messaging application called WhatsApp, that seeks to integrate the necessary tools that contribute to teaching-learning in a dialectical-comparative way, based on the theories of Crystal (2006) and some contemporary authors such as Senefonte and Talavera (2018), Heide and Stilborne (2000), contributing, specifically to the third years of high school.

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth de. Informática e formação de professores. v.1-2. Brasília: MEC, 2000.

CARVALHO, José Sérgio de Fonseca de. As noções de erro e fracasso no contexto escolar: algumas considerações preliminares. In: AQUINO, Julio Groppa (Org.). Erro e fracasso na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1997. CRYSTAL, David. The Language and the internet. 2. ed. United States: Cambridge, 2006.

DAVIES, P. M.;PEARSE E.Success in English Teaching. Oxford University

Press,2000.

DINIZ, Sirley Nogueira de Faria. O uso das novas tecnologias em sala de Aula. Belo Horizonte, 200 1, 162 f. UFSC, 2001.

DOSTOIEVSKY, Fiodor. Crime e castigo. São Paulo: Coletivo Sabotagem, 2004.

EXAME, Revista. WhatsApp cresce até 76% por causa do coronavírus. [S. l.], 2 abr. 2020. Disponível online em: https://exame.com/tecnologia/whatsapp-cresce-ate-76-porcausa-do-coronavirus/amp. Acesso em: 23 jun. 2020.

FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia- saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 1994.

HARMER, Jeremy. How to teach English. Longman: Publishing Group, 1997.

HEIDE, Ann; STILBORNE, Linda. Guia do professor para a internet: completo e fácil. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

IBGE. Instituto brasileiro de Geografia e Estatísticas. 2017. Disponível online em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/sao-paulo/panorama. Acesso em: 8 dez. 2019. JING, W. Integrating Skills for Teaching EFL – Activity Desing for the communicative Classaroom. In: Sino-US English Teaching. USA: v.3, n. 9 dec.2006

LÉVY, Pierre. A nova relação com o saber. In: LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução: Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, p. 159-170, 1999.

LEVY, S. J. The evolution of qualitative research in consumer behavior. Journal of Business Research, v. 58, p. 341-347, 2005.

LITWIN, Edith. (Org.). Tecnologia Educacional: políticas, histórias e propostas. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.

LÜDKE, Menga e ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARCONI. M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1999.

MOURA, Ana Maria Mielniczuk de; AZEVEDO, Ana Maria Ponzio de; MEHLECKE, Querte. As Teorias de Aprendizagem e os Recursos da Internet Auxiliando o Professor na Construção do Conhecimento. Porto Alegre: ABED, 2002.

MOREIRA, Daniel Augusto. O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Pioneira Thomson, 2002.

OLIVEIRA, Marta Khol de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1997.

PRENSKY, Marc. O papel da tecnologia no ensino e na sala de aula. Conjectura, Caxias do Sul, v. 15, n. 2,201-204, 2010.

SENEFONTE, Fábio Henrique Rosa; TALAVERA, Marjorie Ninoska Gómez. O WhatsApp como ferramenta no ensino-aprendizagem de língua inglesa. 2018. 24f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Tecnologia e linguagem) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2018.

SILVA, Alice Lima da. A construção do conhecimento nos encontros de conversação da monitoria do curso de Letras. http://www.icufu.org/anaisufu20 08/PDF/IC2020-0518.pdf. Acesso em: 27 jun. 2020.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 11ª. Ed. São Paulo: Cortez, 2002.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984. ZANOTTO, Maria de Lourdes Bara. Formação de Professores: A contribuição da Análise do Comportamento. São Paulo: Editora Educ., 2000.

Published

2021-12-21

How to Cite

SANCHES, R. de S. . (2021). Oral English Language Learning: Using WhatsApp as a teaching tool for the third year in High School . evista BTecLE, 5(1), 159–179. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/330