Digital literacy: necessary digital skills and diagnostic tools applied to teaching training

Authors

  • Thais Lari Braga CILLI UNESP, Bauru, Brasil e CEETEPS, São Paulo, Brasil
  • Cassia Leticia Carrara DOMICIANO UNESP, Bauru, Brasil

Keywords:

Teacher Training, Technology in Education, Digital Literacy, Diagnostic Tool, Digital Skills

Abstract

Communication among professors and students increasingly depends on the level of digital literacy on both sides, given the difficulties faced by Education during the Covid-19 pandemic. This article aims to present a study carried out by the European Committee - European Union, which results in a framework to identify the digital literacy status of individuals, as well as to point out ways for its improvement. It is proposed, for future research, the use of the Test Ikanos tool, a free self-diagnostic test to identify the level of digital literacy, so that teachers or students in a national context can assess themselves. This tool, as well as other available resources, can be used by individuals, organizations, educational institutions and research bodies, in order to measure the levels of digital literacy, aiming its optimization.

References

CARRETERO, S. et al. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework or Citizens. With eight proficiency levels and examples of use. Luxemburgo: Escritório de Publicações da União Europeia, 2017.

EUROPEAN COMMISSION. European Commission: EU Science Hub. [S. l.], 2021. Disponível em: https://ec.europa.eu/jrc/en. Acesso em: 9 abr. 2021.

FILATRO, A. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson , 2008.

KLEIMAN, Angela B. Letramento e suas implicações para o ensino de língua materna. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 32, n. 53, p. 1-25, jul. 2007. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/242/196. Acesso em: 10 jun. 2021.

RABELLO, Cíntia Regina Lacerda. Aprendizagem na era digital – o papel da tecnologia no contexto escolar. Revista Tecnologia Educacional, Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: http://abt-br.org.br/wp-content/uploads/2017/03/198.pdf#page=8. Acesso em: 10 jun. 2021.

QUEIROZ, Christina. Aprendizado em Risco. Revista Pesquisa Fapesp, ano 22, no 303, p.18-25, ano 22, n. 303, p.18-25, 2021.

RAMOS, S. T. M. Contribuições do Curso Elaboração de Material Educacional Digital- Nível Básico para o Letramento Digital de Professores de Inglês. São Paulo: Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - PUCSP, 2016.

TEST Ikanos. Disponível em: https://test.ikanos.eus/. Acesso em: 10 jun. 2021.

TEACHING digital profile, 2021. Coleção particular. Documento gerado após participação no Test Ikanos

WOLF, M. Teorias da Comunicação. Lisboa: Editorial Presença, 1999.

XAVIER, A. C. Letramento digital: impactos das tecnologias na aprendizagem da Geração Y. Calidoscópio, Rio Grande do Sul, v. 9, n. 1, p. 3-14, jan/abr 2011.

Published

2021-07-12

How to Cite

CILLI, T. L. B., & DOMICIANO, C. L. C. (2021). Digital literacy: necessary digital skills and diagnostic tools applied to teaching training . evista BTecLE, 5(1), 041–058. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/341