The teaching of English in the current technological context and its articulation with active methodologies

Authors

  • Margarete CASTILHO Faculdade de Tecnologia de Itaquaquecetuba, São Paulo, Brasil

Keywords:

English language, Technology, Globalization, Active Methodologies

Abstract

The purpose of this paper is to make some considerations about English language teaching in the technological context, as well as its relationship with globalization, technologies and active methodologies. The theoretical foundation is based on the contributions of scholars on the proposed theme, in addition to some observations as an English teacher in public, private and technological schools. Political, social, cultural, technological, linguistic aspects, among others, are interconnected in English teaching in this shared learning environment called the classroom. And it is there that the teacher, in a collaborative way, thinks and rethinks his role as an educator and eternal learner.

References

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Dimensões Comunicativas no ensino de línguas. Campinas: Pontes, 1993.

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Aprendizagem e ensino de línguas em contextos tecnológicos. REVERTE, v. 6, 2008.

BONAMIN, M. C. Fundamentos do Texto em Língua Inglesa I. Curitiba: IESDE Brasil S.A., 2009.

HUTCHINSON, T.; WATERS, A. English for Specific Purposes. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

JENKINS, J. English as a lingua franca from the classroom to the classroom. ELT Journal. Special Issue, 2012, p. 486.

MACEDO, et al. Métodos ativos de aprendizagem: uma breve reflexão teórico prática em vista às novas demandas da educação profissional. XII Workshop de Pós-Graduação e pesquisa do Centro Paula Souza. São Paulo, 2017.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: Souza CA., Morales, OET. (Org.). Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Foca Foto-Proex/UEPG, 2015: 15-33.

NEVES, V. J.; MERCANTI, L. B.; LIMA, M. T. Metodologias Ativas: perspectivas teóricas e práticas no ensino superior. Campinas: Pontes Editores, 2018.

ROJO. R. Pedagogia dos Multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. Resolução CNE/CP nº 1, de 5 de janeiro de 2021. Disponível online em https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-5-de-janeiro-de2021-297767578.Acesso em: 22 set 2021.

Published

2021-07-12

How to Cite

CASTILHO, M. . (2021). The teaching of English in the current technological context and its articulation with active methodologies. evista BTecLE, 5(2), 065–076. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/364