Parameters for the Preparation of Teaching Materials from the Systemic- Functional Perspective

Authors

  • Tatiana DELLA MEA Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria/RS, Brasil
  • Sara Regina SCOTTA CABRAL Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria/RS, Brasil

Keywords:

Narrative, Genre-based Pedagogy, Systemic-Functional Linguistics

Abstract

This article presents a proposal for activities aimed at students in the 7th year of elementary school and it is based on the teaching methodology on narrative text genre according to the Gender Pedagogy established by the group of Australian researchers called Sydney School (MARTIN; ROSE, 2008; ROSE; MARTIN, 2012; ROSE 2015). As for the elaboration of the tasks, we used the text “O pastor mentiroso e o lobo”, fable of Esopo available at

(https://www.pensador.com/fabula_o_pastor_mentiroso_e_o_lobo/)  and developed tasks according to the first strategy of the Teaching and Learning Cycle: Preparation for Reading – Deconstruction (MARTIN; ROSE, 2008; DELLA MEA, 2021). In the linguistic analysis of the narrative, the proposed activities are related to the three metafunctions - ideational, interpersonal and textual - following the perspective of Systemic-Functional Linguistics (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2014) in order to point out the variables of  field, tenor and mode that make up the text.

References

CARPANEDA, I.; BRAGANÇA, A. Uma história de assombração. In: CARPANEDA, I.; BRAGANÇA, A. Porta aberta: Língua Portuguesa. São Paulo: FTD, 2007. v. 4.

DELLA MEA, T. Produção de Material Didático para a Leitura e Escrita do Gênero Narrativa sob a Perspectiva da Escola de Sydney. 2021. 194 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2021.

ESOPO. O pastor mentiroso e o lobo. Disponível em https://www.pensador.com/fabula_o_pastor_mentiroso_e_o_lobo/. Acesso em 01 de dez. de 2021.

GOUVEIA, C.A.M. Compreensão leitora como base instrumental de ensino da produção escrita. In: SILVA, W.R.; MELO, M. A.(org). Pesquisas em Lingua(gem) e demandas de ensino básico. Campinas, Pontes Editores, 2014. p.203-231.

HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Language, context and text: aspects of a language in a social-semiotic perspective. 2nd. ed. Oxford: Oxford University Press, 1989. p. 1-49. HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. 2nd. ed. London: Edward Arnold, 1994.

HALLIDAY, M. A. K.. Halliday’s introduction to functional grammar. 4th. ed. London: Routledge, 2014.

LABOV, W.; WALETZKY, J. Narrative analysis: oral versions of personal experience. In: HELM, J. (Ed.). Essays on the verbal and visual arts. Seattle: University of Washington Press, 1967. p. 12-44.

MARTIN, J. R.; ROSE, D. Genre relations: mapping culture. London: Equinox, 2008. PIRES, C. Z. Unindo as pontas da teoria e da prática: contribuições da pedagogia de gêneros sob o viés da linguística sistêmico-funcional na leitura e na escrita de notícias jornalísticas. 2017. 135 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

ROSE, D.; MARTIN, J. R. Learning to write, reading to learn: Genre, Knowledge and Pedagogy in the Sydney School. London: Equinox, 2012.

ROSE, D. Reading to learn: preparing for reading and writing. Book 1. In: Reading to learn: accelerating reading and closing the gap. s. l.: s. ed., 2015a. 1 DVD.

___. ROSE, D. Detailed Lesson Plans. Book 5. In: Reading to learn: accelerating reading and closing the gap. s. l.: s. ed., 2015b. 1 DVD, p. 1-25.

ROSE, D. Designing pedagogic registers: Reading to Learn. In: CALDWELL, D.; KNOX, J.; MARTIN, J. R. (Ed.). Developing theory: A Handbook in Appliable Linguistics and Semiotics. London: Bloomsbury, 2019. Disponível em:

<https://www.researchgate.net/publication/334684457>. Acesso em: 25 jul. 2020.

ROTTAVA, L.; SANTOS, S.S.; TROIAN, C. I. A Pedagogia de Gêneros em Contexto Brasileiro – um panorama de pesquisas que empregam o Ciclo de Ensino e Aprendizagem. Santa Cruz do Sul: Signo, v 46, n 86. p. 7-22. maio/ago 2021.

Published

2021-12-21

How to Cite

DELLA MEA , T., & CABRAL, S. R. S. . (2021). Parameters for the Preparation of Teaching Materials from the Systemic- Functional Perspective . evista BTecLE, 5(3), 203–221. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/371