Virtual Learning Environment (VLE) Genre: An Experience with the Pedagogical Forum of the Communication and Expression Subject in the Business Management Course - DE (FATEC)

Authors

  • Denise Maria de Paiva BERTOLUCCI Faculdade de Tecnologia de Ourinhos, São Paulo/SP, Brasil

Keywords:

Textual Genre, Virtual Learning Environment, Communication and Expression

Abstract

In this experience report, ideas related to one of the genres of the Virtual Learning Environment of the Communication and Expression (discipline) are exposed (Technology in Business Management course – DE, at Fatec São Paulo): the pedagogical forum, that is, the platform space for interaction between teachermediators and the teacher responsible for the discipline. The objective is, firstly, from the presentation of situations of stimulus and response to the debate among the mentioned professionals, to indicate the characteristics that allow us to recognize it as a textual genre. Secondly, we intend to discuss the reasons for considering the VLE as its “support”. Finally, it is intended to show how the coexistence of textual typologies in the genre in focus collaborate in the task of preparing teachers for debate with students in the forum of questions. The theoretical foundation is by Marcuschi, in the texts “Textual genres: definition and functionality”(2002?) and “Textual production, analysis of genres and understanding” (2008).

References

AUGUSTO, L. Cachaça João Andante perde briga para uísque Johnnie Walker e terá de abandonar o caminho. Disponível em: https://br.noticias.yahoo.com/cacha%C3%A7ajo%C3%A3o-andante-perde-briga-220000738.html Acesso em: 22 set. 2021.

COSTA, S. R. Dicionário de gêneros textuais. 3. ed. rev. ampl.; 1 reimp. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

EAD – FATEC 2021-2. Comunicação e Expressão – 1º Semestre. https://eadfatec.cps.sp.gov.br/moodle20212/course/view.php?id=60 Acesso em: 15 out. 2021.

MAGALHÃES, A. L.; FOCHI, E. M.; ALBINO, L. C. D. Variação Linguística: Diferenças e Contextos. In: UA04 Comunicação e Expressão – Curso Superior de Tecnologia em Gestão Empresarial (Processos Gerenciais) – EaD. 2010a.

MAGALHÃES, A. L.; FOCHI, E. M.; ALBINO, L. C. D. Leitura e Análise de Texto: Contraste e Semelhanças Entre Textos. In: UA05 Comunicação e Expressão – Curso Superior de Tecnologia em Gestão Empresarial (Processos Gerenciais) – EaD. 2010b.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. [s.l.: s.n.], [2002?]

Disponível em:

https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/133018/mod_resource/content/3/Art_Marcusch i_G%C3%AAneros_textuais_defini%C3%A7%C3%B5es_funcionalidade.pdf Acesso em: 20 set. 2021.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. – São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MORAN, J. A educação pelo afeto nos transforma. [s.l.],18 ago. 2021. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/?p=1973 Acesso em: 19 ago. 2021.

QUEIRÓS, B. C. Beleza: tudo aquilo que você não dá conta de ver sozinho. [s.l.], 16 abr. 2020. Disponível em: https://youtu.be/3KMg-RoWYGk Acesso em: 19 ago. 2021.

TORI, R. Mídia, metodologia e hibridização (Palestra). Faculdade de Tecnologia de Ourinhos, 23 de julho de 2021.

Published

2021-12-21

How to Cite

BERTOLUCCI, D. M. de P. . (2021). Virtual Learning Environment (VLE) Genre: An Experience with the Pedagogical Forum of the Communication and Expression Subject in the Business Management Course - DE (FATEC) . evista BTecLE, 5(3), 135–149. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/379