TEACHING AND LEARNING ENGLISH FOR INTERNACIONAL RELATIONS: CHALLENGES AND PERSPECTIVES
ENSINAR E APRENDER INGLÊS PARA RELAÇÕES INTERNACIONAIS: DESAFIOS E PERSPECTIVAS
Palavras-chave:
Internacionalização; Inglês para propósitos específicos; Inglês aplicado a relações internacionais.Resumo
Internationalization as a phenomenon or activity naturally entangles the use of multiple languages and or a language as a lingua franca. This is why the teaching and learning of languages for this specific purpose needs to be reflected upon and discussed. This article aims to contribute to these reflections and discussions as it approaches some theoretical conceptions on Internationalization, Intercultural Communication and English for Specific Purposes. In order to verify the application of those concepts, a tentative survey was conducted through a questionnaire answered by undergraduate students of the International Relations Program in the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul. The answers reinforce the need of a mindful attitude towards teaching and learning English for International Relation Purposes as
communication seems to play a crucial role in Internationalization.
Referências
BOROWSKA, A. Shaping Cross-Cultural Awareness in Aviation English Communication. In: FÓRUM ICAEA, 15, 2013, Paris, France. Proceedings […]. Paris, France: Cross-cultural Awareness and Aviation English Training (15th ICAEA Forum), Paris, France. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/350556954_Shaping_Cross-Cultural_Awareness_in_Aviation_English_Communication on September 15th, 2022.
CALDIROLLA, A. English for International Relations. Milano: Educatt, 2013.
CASTRO, A. M. D. A. Da ótica da solidariedade à lógica do mercado: as estratégias de internacionalização do Ensino Superior. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 25., 2011, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: PUCSP/USP, 2011. CD-ROM
GRIFFTHS, M. 50 Grandes Estrategistas das Relações Internacionais. 1.ed. São Paulo: Editora Pinsky Ltda, 2004.
JACKSON, R.; SORENSEN, G. Introdução às Relações Internacionais: teorias e abordagens. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
KNIGHT, J. Cinco verdades a respeito da internacionalização. Ensino Superior Unicamp, Campinas, SP, 6 nov. 2012. Available in: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/international-higher-education/cinco-verdades-a-respeito-da-internacionalizacao. Accessed in: 14 set. 2022.
LIMA, M. C.; MARANHÃO, C. M. S. A. O sistema de educação superior mundial: entre a internacionalização ativa e passiva. Avaliação, Campinas, SP, v. 14, n. 3, p. 583-610, 2009. Available in: https://doi.org/10.1590/s1414-40772009000300004. Accessed in: September 15th, 2022.
MACKENZIE, I. English as a Lingua Franca. Routledge: New York, 2014.
MENDES, C. R. B. A internacionalização e a língua inglesa: uma relação simbiótica e seus conceitos básicos. São Luis, 2020. 43f.
OLIVEIRA, G. M. Política linguística e internacionalização: a língua portuguesa no mundo globalizado do século XXI. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 52, n. 2, p. 409-433, 2013.
PACHECO, A. (Org.). English for Aviation: Guidelines for Teaching and Introductory Research. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2019.
PACHECO, A. Teaching English for Specific Purposes and the importance of the academic background in Languages. Palestra na Escola de Humanidades, PUCRS, Porto Alegre, 2022.
PALTRIDGE, B.; STARFIELD, S. The Handbook of English for Specific Purposes. Malden, MA, USA: Wiley Blacwell, 2013.
SEIDLHOFER, B. Research perspectives on Teaching English as a lingua franca. Annual Review of Applied Linguistics, Cambridge, UK, v. 24, p. 209-239, 2004. DOI: 10.1017/S0267190504000145.
VIANA, V.; BOCORNY, A.; SARMENTO, S. Teaching English for Specific Purposes. Virginia, USA: Tesol Press, 2019.