The analysis and use of apps for English teaching

Authors

  • Victoria Martos HARRES Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, Brasil
  • Leonardo RUBIN Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, Brasil
  • Andressa BRAWERMAN-ALBINI Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, Brasil

Keywords:

Mobile devices, Language-learning apps, Learning with apps

Abstract

With the constant expansion in technology and the use of smartphones by a large portion of the global population, the presence of these devices in classrooms is undeniable much like the existence of apps for language learning. One of the greatest challenges that the usage of technology in teaching faces is the non-linear expansion of technology. Keeping those setbacks in mind, this article intends to analyze languagelearning apps and proposes possible uses of such resources in a pedagogical manner. Two great steps guide this research: the analysis of two language-learning apps used worldwide (Duolingo and Memrise) and the contrast with previous literature concerning the matter of technology and teaching. The data raised pointed towards the fact that these apps have evolved greatly in positive ways (such as in the areas of accessibility, functionality, and adaptability), but still cannot be used independently of a teacher. 

References

ALDA, L. S.; LEFFA, V. J. Entre a carência e a profusão: Aprendizagem de línguas mediada por telefone celular. Conexão – Comunicação e Cultura. UCS, Caxias do Sul, v. 13, n. 26, p. 75-97, 2014.

ARAUJO, T. O.; BARTOLO, M. G. A Gamificação em apps educacionais: investigando as potencialidades de Memrise e Upmind para a aprendizagem da língua inglesa. In: SIMPÓSIO DE HIPERTEXTOS E TECNOLOGIA DA EDUCAÇÃO, 7.

Recife, 2017. ISSN: 1984-1175 – Anais eletrônicos: Recife, UFPE, 2017. p. 691-713. CENSI, L. J. L. Celulares nas escolas: Implicações para as práticas docentes. Revista Linguagem, Ensino e Educação. Criciúma, v. 1, n. 1, p. 1-9, 2017.

COELHO, R. da C.; MOTA, B. C. C.; SILVA, V. M. da C.; NETO, J. M. M. Duolingo: inovação do inglês na escola. Revista do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica. Universidade Federal do Piauí, Form@re, Teresina, v. 4, n. 1, p.142-147, 2016.

DIAS, R. WebQuests: Tecnologias, multiletramentos e a formação do professor de inglês para a era do ciberespaço. RBLA, Belo Horizonte, v. 12, n. 4, p. 861-881, 2012. DUARTE, G. B.; ALDA, L.; LEFFA, V. Gamificação e o feedback corretivo: considerações sobre a aprendizagem de línguas estrangeiras pelo Duolingo. Raído, Dourados, MS, v. 10, n. 23, p. 114-128, 2016.

FARDO, M. L. A gamificação aplicada em ambientes de aprendizagem. Renote – Revista Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre, Cinted-Ufrgs, v. 11, 2013. FIGUEIREDO, A. G. F.; NANTES, E. A. S. Ensino e tecnologia: Uma proposta de exploração do Duolingo, via plano de trabalho docente, para o ensino de línguas. Conhecimento Online. Londrina, v. 2, p. 77-101, 2017.

FINARDI, R.; VIEIRA, G. V. Mobilidade e ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras. Cuiabá-MT, Polifonia, v. 24, 2017.

GUEDES, A. M. A.; RIBEIRO, G. C.; COSTA, B. D. S. Uso Do Software Educacional Duolingo no Ensino da Língua Inglesa. Nuevas Ideas en Informática Educativa. Santiago de Chile, v. 12, p. 501-504, 2016.

JUNIOR, W. A. M.; OLIVEIRA, N. A.; SOUZA, J. R. Aspectos cognitivos e interculturais em aplicativos de aprendizagem de línguas estrangeiras. Revista Ciranda.

Montes Claros, v. 1, n.2, pp. 58-72, 2019.

TRAXLER, J. Students and mobile devices. ALT-J Research in learning technology. Shropshire, Vol. 18, No. 2, p. 149-160, 2010.

Published

2021-07-09

How to Cite

HARRES, V. M. ., RUBIN, L., & BRAWERMAN-ALBINI , A. (2021). The analysis and use of apps for English teaching . evista BTecLE, 4(1), 041–058. etrieved from https://revista.cbtecle.com.br/index.php/CBTecLE/article/view/254

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.